Contragalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:54

Hallo!

Mijn paard heeft moeite met de contragalop, het is hem aangeleerd om automatisch over te springen als hij verkeerd zit (springpaard).. Maar nu ik verder wil in de dressuur wordt dat denk ik wel een probleem..

Het zit zo: Hij kan wel gewoon rondjes rijden in contragalop, ook de gebroken lijnen zijn geen probleem meer. Maar als ik wil van hand veranderen in galop, springt hij automatisch over.. Ook al doe ik mijn benen op de juiste plaats en heeft hij stelling naar de goede kant. Toch presteerd hij het om te changeren.

Hoe leer ik dit af?

Groetjes Tessa

Qimm

Re: Contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:00

Consequent corrigeren. Overspringen? terug in draf en in de galop die jij wil verder gaan. Wat aan te leren is is ook af te leren, maar dat kost tijd en geduld. Wordt iig niet boos.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:04

Nee.. ik word zeker niet boos, ik ga het gewoon steeds opnieuw proberen en als hij het wel goed, goed belonen..
Maar toch blijft hij het proberen.. Je ziet hem denken van: Dit gaat niet goed..

Bedankt voor je reactie..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:11

Hij heeft dat gewoon zo geleerd, dus hij denkt slim te zijn en te doen zoals het hoort. Nu is het aan jou om hem te leren dat het niet zo hoort. Duurt even, maar het moet lukken hoor. Succes!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 01:51

en dit is nou een klassiek voorbeeld van mensen die dressuur matig niet voldoende onderlegt zijn, niet dat ik daarmee zeg dat je niet kunt rijden, maar je prioriteiten lagen verkeerd...en ja iets wat je aan kunt leren kun je ook weer af leren, alleen gaat dat even iets minder simpel...

concentreer je even op de dressur, stelling, buiging enz... neem overdreven stelling aan wanneer je in contra wilt.... dan word het ovrspringen al iets lastiger voor je paard, of iig een iets onnatuurlijker gevoel... en tja oefenen oefenen oefenen...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:31

Met overdreven stelling wordt het overspringen juist een stuk makkelijker; de buitenschouder is dan immers al vrij.

Om omspringen te voorkomen moet je vooral geen centimeter gaan verzitten, je binnenbeen naar voren houden (geen kilometer maar net iets voor de singel) buitenbeen licht naar achteren en een lichte stelling behouden. Ook goed je binnenschouder (dus van de hand waarop je gallopeert voor houden).

Succes ermee

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 15:15

baroen schreef:
en dit is nou een klassiek voorbeeld van mensen die dressuur matig niet voldoende onderlegt zijn, niet dat ik daarmee zeg dat je niet kunt rijden, maar je prioriteiten lagen verkeerd...

Sorry, maar wat bedoel je hier precies mee? Dat ik nog niet genoeg ervaring heb ofzo ?

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:43

Haha en dit is weer een klassiek voorbeeld van miscommunicatie! Het probleem waar de TS mee kampt is niet door haar zelf veroorzaakt (voor zover ik dat nu zie) dus het overspringen is door iemand anders aangeleerd. Dus niks geen verkeerde prioriteiten! Maar goed, veel oefenen en herhalen.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:32

Ja, Renes, jij begrijpt het
Hij was hiervoor van een springruiter, die heeft hem ingereden..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:55

Lezen is idd ook een vak
De belangrijkste tips zijn denk ik al gegeven consequent verbeteren idd.
Ik ben juist met de wissels bezig en die van mij snapt dat juist weer niet en blijft in de contra zitten haha!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:38

Joki schreef:
Met overdreven stelling wordt het overspringen juist een stuk makkelijker; de buitenschouder is dan immers al vrij.

Helemaal mee eens.....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:04

Dressuurgek schreef:
Joki schreef:

Helemaal mee eens.....

nee, wil je in contra galop blijven en zorgen dat je paard niet zo makkelijk overspringt neem je "overdreven" buitenstelling aan, dus stel je zit op links in de contragalop, neem je wat meer rechterstelling aan...
puur nu voor het aanleren dus he... om het overspringen dus niet zo gewoon te maken...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:06

abigaillover schreef:
baroen schreef:
en dit is nou een klassiek voorbeeld van mensen die dressuur matig niet voldoende onderlegt zijn, niet dat ik daarmee zeg dat je niet kunt rijden, maar je prioriteiten lagen verkeerd...

Sorry, maar wat bedoel je hier precies mee? Dat ik nog niet genoeg ervaring heb ofzo ?

nee ik bedoelde dat er niet mee en idd als iemand anders hem beleerd en getraind hier in heeft, is het niet jou "fout", ik bedoelde dat er dus vaak in de springsport te weinig dressuurmatig getraind word en daar zijn dit dan klassieke voorbeelden van wanneer je daarna met een paard wilt gaan dressuren.... was zeker geen kritiek, was een constatering...

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:44

baroen schreef:
nee ik bedoelde dat er niet mee en idd als iemand anders hem beleerd en getraind hier in heeft, is het niet jou "fout", ik bedoelde dat er dus vaak in de springsport te weinig dressuurmatig getraind word en daar zijn dit dan klassieke voorbeelden van wanneer je daarna met een paard wilt gaan dressuren.... was zeker geen kritiek, was een constatering...

Ik snap je al.. Haha even een miscommunicatie..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:45

baroen schreef:

nee, wil je in contra galop blijven en zorgen dat je paard niet zo makkelijk overspringt neem je "overdreven" buitenstelling aan, dus stel je zit op links in de contragalop, neem je wat meer rechterstelling aan...
puur nu voor het aanleren dus he... om het overspringen dus niet zo gewoon te maken...
[/quote]

Ook dat gaat niet werken want als je maar iets verzit vraag je dat het paard omspringt. Helemaal rechthouden werkt misschien wel.

Ik zou een ophouding maken op de buitenteugel op het moment dat je voelt dat je paard om wil springen (en ja dat voel je)
[/quote]
[/quote]

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:48

Citaat:

Citaat:
Ook dat gaat niet werken want als je maar iets verzit vraag je dat het paard omspringt. Helemaal rechthouden werkt misschien wel.

Ik zou een ophouding maken op de buitenteugel op het moment dat je voelt dat je paard om wil springen (en ja dat voel je)

zo zijn er diverse manieren om iets te doen.. wat voor de 1 wel werkt hoeft idd voor een ander niet te werken... het gaan verzitten is of je nou wel of geen stelling hebt zowiezo niet handig

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:36

Qimm schreef:
Consequent corrigeren. Overspringen? terug in draf en in de galop die jij wil verder gaan. Wat aan te leren is is ook af te leren, maar dat kost tijd en geduld. Wordt iig niet boos.

Ben ik het helemaal mee eens! nog 1 toevoeging: spring nooit weer met een wissel terug! dan maakt eerst je paard een fout en dan jij nog eens 1.

Succes.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:59

Zou je bijvoorbeeld niet als je linksom galopeerd en dan van hand gaat veranderen. Ik neem niet aan dat ie meteen in de wending al omspringt?

Dan zou je misschien steeds op die diagonale lijn voltes 10 meter naar links rijden, in die volte is het moeilijk omspringen naar de rechtergalop. En dan steeds een stukje langer rechtdoor proberen te rijden zonder om te springen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:19

Misschien een uhhh volgens mij keertwending rijden ipv helemaal de diagonaal op? Dus van de A naar B als je rechtsom gaat. Dan is je wending minder scherp en springt ie minder snel om. Zo heb ik het iig geleerd...

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:31

Jup, dat kan hij al, heeft hij inmiddels geleerd

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:20

baroen schreef:

Dit is dus weer zo'n typische dressuur opmerking!
springpaarden worden over het algemeen net zo goed dressuurmatig getraind als een dressuurpaard, alleen op een net iets andere manier.
Voor een springpaard is het een prioriteit dat hij kan changeren in de ring. later word pas contragalop aangeleerd. 90% van de springpaarden(die iets verder zijn dan B of L) kunnen ook contragaloperen.
het is voor een paard ook veel natuurlijker om te wisselen als hij in de verkeerde galop zit, dus is het logischer om daar eerst een hulp bij aan te leren.
contragalop kun je pas fatsoenlijk aanleren als een paard een goede balans heeft en goed aan de hulpen is.

Begin bijvoorbeld in draf met met wijken voor het been van de hoefslag af, dat zal voor hem ook al ingewikkeld zijn, omdat dat ook een contra stelling is.
Als dat goed voor elkaar is kun je beginnen met kleine stukjes contra galop van de hoefslag af. Als hij namelijk op de hoefslag loopt, zal hij met zijn schouder naar de wand willen plakken en changeren.
zorg dat je ver genoeg van de kant af bent, zodat je weer naar de 'goede' galop kunt wenden als je voelt dat hij wil changeren. maak dan een kleine volte in de goede galop en ga weer de andere hand op in de contragalop.
Je blijft dus in de zelfde galop, maar je veranderd alleen van hand.

Maak ook niet te scherpe wendingen in de contra galop, maar ga met een keert wending naar de contagalop, zadat je niet te scherp over de korte zijde moet.
Bij dit alles is het als eerste belangrijk dat je paard goed op het been reageerd, anders zal hij je steeds voor blijven met zijn wissels.

veel succes...

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:29

springpaarden worden over het algemeen net zo goed dressuurmatig getraind als een dressuurpaard, alleen op een net iets andere manier.
Voor een springpaard is het een prioriteit dat hij kan changeren in de ring. later word pas contragalop aangeleerd. 90% van de springpaarden(die iets verder zijn dan B of L) kunnen ook contragaloperen.
het is voor een paard ook veel natuurlijker om te wisselen als hij in de verkeerde galop zit, dus is het logischer om daar eerst een hulp bij aan te leren.
contragalop kun je pas fatsoenlijk aanleren als een paard een goede balans heeft en goed aan de hulpen is.

Hier ben in het helemaal mee eens!!!
De meeste tips zijn denkik ook al gegeven.
In ieder geval succes er mee.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:06

schoentje schreef:
baroen schreef:

Begin bijvoorbeld in draf met met wijken voor het been van de hoefslag af, dat zal voor hem ook al ingewikkeld zijn, omdat dat ook een contra stelling is.
Als dat goed voor elkaar is kun je beginnen met kleine stukjes contra galop van de hoefslag af. Als hij namelijk op de hoefslag loopt, zal hij met zijn schouder naar de wand willen plakken en changeren.
zorg dat je ver genoeg van de kant af bent, zodat je weer naar de 'goede' galop kunt wenden als je voelt dat hij wil changeren. maak dan een kleine volte in de goede galop en ga weer de andere hand op in de contragalop.
Je blijft dus in de zelfde galop, maar je veranderd alleen van hand.

Maak ook niet te scherpe wendingen in de contra galop, maar ga met een keert wending naar de contagalop, zadat je niet te scherp over de korte zijde moet.
Bij dit alles is het als eerste belangrijk dat je paard goed op het been reageerd, anders zal hij je steeds voor blijven met zijn wissels.

veel succes...

lieve schat, dit was ook geen kritiek op het trainen van springpaarden, tuurlijk snap ik dat het zo werkt... maar het blijft een feit dat als je zelf daarna met een spring getraind paard wilt gaan dressuren... je vaak wat meer "recht" moet zetten... wat anders te werk moet gaan dan bij een puur dressuur getraind paard...dus een klassiek voorbeeld van springpaard naar dressuur paard training...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:27

Tja, en zo hebben springruiters dat weer met dressuurpaarden. De meest stijf gereden paarden die ik bij ons voorbij heb zien komen waren dressuurpaarden.

Maar er zit idd een groot verschil in het trainen van dressuur en springpaarden, een springpaard word bijvoorbeeld vaak iets te veel op de voorhand gereden, terwijl een dressuurpaard vaak boven in de houding word getrokken.

Maar zo kunnen we nog wel even doorgaan over de verschillen tussen dressuur en springpaarden en ruiters, maar daar ging het niet over hier