Paard niet achterwaarts te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Paard niet achterwaarts te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:09

Hi...

Ik ben bezig mijn paardje een paar pasjes achterwaarts te leren, maar t wil niet echt lukken. Als ik ernaast sta hoef ik alleen maar 'terug' te zeggen en soms mijn hand op zijn borst te leggen en hij gaat al, maar zodra ik erop zit doet hij het simpelweg niet. Ook het idee van gewoon even 'terug' zeggen werkt dan niet... Benen iets naar achter en van voren opsluiten werkt niet... als er iemand hem een duwtje wil geven dan blokkeert hij compleet en gooit hij juist al zijn gewicht naar voren tegen die persoon aan. Ik word er wanhopig van. Hij was in het begin heel slecht aan het been en denk dat het misschien daarmee kan samenhangen, maar in de voorwaartse gangen is dit nu zo goed als over. Dat wil zeggen het is nog steeds een flegmatiek paard, maar hij gaat en is redelijk voorwaarts... Hoe kan ik dit paard leren een pasje achteruit te zetten...? Iemand ideeen???

M3isSi3j

Re: Paard niet achterwaarts te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:41

Oeww dat deed mijn merrie ook.. Wat wij hebben gedaan is der in de hoek gezet, zweepje erbij gepakt en ik gaf netjes mn hulp voor achterwaards, gaf de stemhulp en mn instructrice tikte der terug. Elke stap die ze terug ging helemaal de hemel in prijzen en na een aantal keer steeds een stapje meer vragen..

Als ze het op je been kan zonder bij getikt te worden in de hoek ga jehet proberen op de middenlijn

Succes

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:45

Begrijpt hij het wel?
Het zou ook goed kunnen dat het met het achterhandgebruik te maken kan hebben. Als het paard achterwaarts gaat, dan neemt het normaal gesproken wat extra gewicht op de achterhand, misschien dat je dus eerst goed aan z'n achterhand moet werken, en er dan op terug moet komen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:49

kun je niet door iemand terug laten zeggen ofzo, terwijl je zelf achterwaarts hulpen geeft. al is het maar een pasje, als ze braaf reageert gewoon goed belonen!!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:55

als een paard achteruit gaat,moet hij zijn bekken kantelen.
en gaat zijn rug een beetje bollen.
Het kan zijn dat het hem zeer doet als er iemand op zijn rug zit.
Waarschijnlijk is hij dan nog niet los!

Doe het dus pas als je hem lekker door het lijf heb lopen.
Lekker voorwaarts rijden,en hem zijn hals lang en laag te krijgen.
Zonder tempo verlies.

Eerst die rug gebruiken!
Pak hem dan op,en dan weer lang en laag.
Hij moet je hand volgen.
Hij mag ze niet uit je handen trekken!
En geen was lijnen,houd contact.
Je moet hem op elk gewenste teugel lengte kunnen rijden.
Jij geeft hij volgt,maar denk aan het tempo!

En idd iemand op de grond zou je ook even kunnen helpen om hem de hulpen voor het achterwaarts gaan te leren.
Gaat vast goed komen
Succes

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 23:06

@ Roosa: Ik probeer het alleen als ik al helemaal klaar ben met alles... zeg maar het moment voordat ik uit ga stappen. Tegen die tijd loopt hij heerlijk over de rug en pakt hij verdere oefeningen zoals wijken en schouderbinnenwaarts goed op. Het kan er dus niet aan liggen dat hij niet los genoeg is.

@ Flynn: hij is nogal eenkenning en luistert totaal niet naar de stemhulpen van andere mensen. Hij is vroeger niet zo denderend aangepakt en heeft wat vertrouwensissues denk ik.

@ Manuutje1990: ik denk niet dat hij het begrijpt nee, anders zou hij het wel doen. Hij is namelijk voor mij een echte goedzak. Hij pakt andere oefeningen al wel op, dus wil wel een begin maken met achterwaarts oefenen. Ik denk namelijk wel dat hij er klaar voor is. Hij moet ook niet gelijk kilometers, al was t maar een pasje of een halve voor mijn part.

@ M3iSSi3j: Dat zou ik nog kunnen proberen, al vraag ik me af of t werkt... hij is namelijk nooit echt onder de indruk van t zweepje. Waar tikte ze dan... tegen de borst ofzo?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:33

Oke heel goed van je
Nou succes,het kwartje moet dan even bij hem gaan vallen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:22

Wij hebben het onze merrie geleerd voor het hek van het weiland. De amazone gaf de hulpen en de helper deed het hek heel rustig open. Het paard moest dus wel achterwaarts. Nou is zij niet zo eenkennig denk ik als die van jouw, maar zij wordt bloednerveus van een zweepje. Hoe dan ook het knopje zat er al na 2x op. Kun jij het combineren met een ruiter en een helper. Op welke MOET zij echt achterwaarts?
Bedenk goed; er zijn vele wegen die naar Rome leiden!
Succes

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:38

Ik ken het probleem, mijn paard wordt helemaal hyper zodra ik het alleen maar probeer. Het gaat al wel iets beter, we kunnen soms al 2 pasjes! Maar soms denk ik ook dat ze het niet echt snapt. Voor het hek zetten helpt niet bij die van mij.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:15

Sansje schreef:
@ M3iSSi3j: Dat zou ik nog kunnen proberen, al vraag ik me af of t werkt... hij is namelijk nooit echt onder de indruk van t zweepje. Waar tikte ze dan... tegen de borst ofzo?

nee.. onder op zn been.. of op de knie (volgens mij heet dat anders bij een voorbeen.. maar je begrijpt wel wat ik bedoel: het stukje boven je peesbeschermers)

Ookal trekt ti zich niets aan van een zweep zn reflext als je daar tikt is zn been om te tillen en terug te zetten.Zodra die dat doet beloon je hem!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:51

Pascha schreef:
Voor het hek zetten helpt niet bij die van mij.

Hoeft ze nooit (a/d hand) bij/voor een hek achteruit?
Het hoeft natuurlijk ook niet alleen bij een hek, maar je moet jezelf ff afvragen waar ze echt achteruit moet en waarbij ze dan ook echt gehoorzaam is. Vaak is het veel simpeler dan gedacht.
Zoals gezegd; er zijn vele wegen die naar Rome leiden

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:59

M3isSi3j Bericht Onderwerp: Re: Paard niet achterwaarts te krijgenGeplaatst: 29 Sep 2005 12:15

nee.. onder op zn been.. of op de knie (volgens mij heet dat anders bij een voorbeen.. maar je begrijpt wel wat ik bedoel: het stukje boven je peesbeschermers)

Ookal trekt ti zich niets aan van een zweep zn reflext als je daar tikt is zn been om te tillen en terug te zetten.Zodra die dat doet beloon je hem!

-HAW- Dressuurtraining met Romy V.

Dat is de voorknie

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:21

Lielle heeft hier een mooi trucje voor. Pb haar maar eens.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:37

M3isSi3j schreef:
Oeww dat deed mijn merrie ook.. Wat wij hebben gedaan is der in de hoek gezet, zweepje erbij gepakt en ik gaf netjes mn hulp voor achterwaards, gaf de stemhulp en mn instructrice tikte der terug. Elke stap die ze terug ging helemaal de hemel in prijzen en na een aantal keer steeds een stapje meer vragen..

Als ze het op je been kan zonder bij getikt te worden in de hoek ga jehet proberen op de middenlijn

Succes

dit probeerde ik bij orisse toen ook, maar zelfs toen deed ze het niet, ik ben het gewoon constand blijven oefenen steeds tussendoor, halthouden, mijn hulpen geven, en eventueel terug zegegn erbij, net zo lang tot ze eerst 1 stap deed, uiteraard helemaal belonen, en elke keer doet ze een stapje meer !!! dus gewoon met zulke paarden echt gedult hebben, nu doet oris het ook gewoon, en nog recht achteruit ook dus, het komt echt wel goed. soms heb ik wel dat ik dr effies moet aantikken, op dr schouder als ze bijv. wel blokkeerd en dr eff weer geen zin in heeft, maar 9 van de 10 keer doet ze het nu dus wel gewoon! veel succes er mee

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:48

Ik ben benieuwd hoe jij je paard precies achterwaards laat gaan.Het is een erg lastig probleem.ik zou zeggen ga licht zitten hou voor druk (niet hangen!!maar gewoon druk) en hou vol zora hij een stapje gaat los laten er braaf!!1 stapje zal eerst voldoende zijn..ik rijd veel jonge paarden in en tot nu toe gaat het vrij goed met achterwaards op deze manier..Maar kijk ook even of het ook ergens anders aan kan liggen..Omdat hij op de grond wel erg gehoorzaam is en ook voor je stemcommando!Nou succes ermee

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:27

Bij ons op de manege was er een paard dat absoluut niet achterwaarts wou gaan. Toen heeft de amazone gewoon haltgehouden. De hulpen gegeven voor achterwaarts (paard doet het dan wel niet) en dan gaf de instructrice tikjes op de voorbenen. Zo ging ze langzaam aan achterwaarts. En nu doet ze het probleemloos..

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:36

hallo,

Ik zou ook eerst wat verder proberen met iemand die erbij staat en ev met een zweepje, gebruik je eigen stem als ze eenkennig is. Eerst dat nog wat proberen.
Als het zo niet lukt zou ik het volgende doen, wel op voorwaarde dat je 100 % zeker bent dat je de juiste hulpen geeft. :
zet een soort oxertje op met 2 balken op redelijke hoogte, met erover 1 dwarsbalk. Ga ertussen staan met de dwarsbalk voor je en laat iemand van op de grond terwijl jij de hulpen geeft de balk geleidelijk aan naar het paard toe rollen. Haar natuurlijke reactie zal achterwaarts gaan zijn, zeg haar terwijl ook 'achter' (of iets anders) en geef de hulpen, en BELOON!
Na enkele keren zonder dwarsbalk proberen en dan geleidelijk van tss de oxer komen en stemhulp blijven gebruiken. Naar mijn ervaring goed om ze te laten begrijpen wat achterwaarts gaan is en leer je ze meteen ook recht achterw gaan.
ps: balken moeten hoog genoeg zijn , dwarsbalk zeker ter hoogte van de borst.
mvg

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:42

memo schreef:
hallo,

Ik zou ook eerst wat verder proberen met iemand die erbij staat en ev met een zweepje, gebruik je eigen stem als ze eenkennig is. Eerst dat nog wat proberen.
Als het zo niet lukt zou ik het volgende doen, wel op voorwaarde dat je 100 % zeker bent dat je de juiste hulpen geeft. :
zet een soort oxertje op met 2 balken op redelijke hoogte, met erover 1 dwarsbalk. Ga ertussen staan met de dwarsbalk voor je en laat iemand van op de grond terwijl jij de hulpen geeft de balk geleidelijk aan naar het paard toe rollen. Haar natuurlijke reactie zal achterwaarts gaan zijn, zeg haar terwijl ook 'achter' (of iets anders) en geef de hulpen, en BELOON!
Na enkele keren zonder dwarsbalk proberen en dan geleidelijk van tss de oxer komen en stemhulp blijven gebruiken. Naar mijn ervaring goed om ze te laten begrijpen wat achterwaarts gaan is en leer je ze meteen ook recht achterw gaan.
ps: balken moeten hoog genoeg zijn , dwarsbalk zeker ter hoogte van de borst.
mvg

Je was me al voor Ik heb het ook zo bij mijn vorige paardje gedaan. Die wilde ook niet achterwaarts als ik erop zat. Op de manier van je paard tussen een oxer inzetten heeft bij mij ook resultaat geboekt. Dus zeker het proberen waard! Succes ermee!!

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:40

heeft de pony van mijn zus ook die loop ook zo achterwaarts maar onder het zadel ! nee dan niet hoor!

dan vindt ze het veel te moeilijk en dan komt ze omhoog!

maar let er vooral op dat het verschil tussen halthouden en achterwaarts goed begrijpelijk blijft.

dus halthouden is je bekken iets naar achteren kantelen
en als je achterwaarts wil kantel je je bekken iets naar voren.

en jij moet hem zeg maar met je benen begeleiden.

eerst twee benen daarna links rechts links rechts of andersom natuurlijk

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:42

Quirinake schreef:
Bij ons op de manege was er een paard dat absoluut niet achterwaarts wou gaan. Toen heeft de amazone gewoon haltgehouden. De hulpen gegeven voor achterwaarts (paard doet het dan wel niet) en dan gaf de instructrice tikjes op de voorbenen. Zo ging ze langzaam aan achterwaarts. En nu doet ze het probleemloos..

ja kan je ook doen dit deed mijn instructrice ook bij mijn zus maar je moet goed in de gaten houden hoe het paard reageert.

Sommige paarden worden daar helemaal gek van .

maar anders werkt het erg goed hoor!

op een gegeven moment minder ''tikjes' met de zweep enzo ...

dan gaan ze het echt begriijpen!!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:52

Even mijn vorderingen doorgeven: Gisteren ging mijn paard zomaar 4 passen achterwaarts, wel scheef, maar dat maakt niet uit!! Dus dat gaat de goede kant op! Ik hoop dat eindelijk het kwartje gevallen is.

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:07

M3isSi3j schreef:

Succes

dit heb ik gister ook bij mijn pony gedaan en ze deed het !! zelfs op de middenlijn ik helemaal trots

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:46

Nouw mijn vorderingen dan ook maar even... ik hem hem nu zeg maar een half pasje achteruit gekregen... dat wil zeggen hij verplaatste zijn gewicht naar achter en tilde een been op om hem naar achter neer te zetten... hij zette hem naar achter maar veplaatste nog niet echt zijn gewicht mee verder... maar het is iets... en heb hem dus als een waanzinnige zitten belonen... jeeejj... nou nog een half pasje erbij

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:23

Sansje schreef:
Nouw mijn vorderingen dan ook maar even... ik hem hem nu zeg maar een half pasje achteruit gekregen... dat wil zeggen hij verplaatste zijn gewicht naar achter en tilde een been op om hem naar achter neer te zetten... hij zette hem naar achter maar veplaatste nog niet echt zijn gewicht mee verder... maar het is iets... en heb hem dus als een waanzinnige zitten belonen... jeeejj... nou nog een half pasje erbij

Het is een begin! Gewoon blijven oefenen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:14

het kunnen een paar dingen zijn: niet snappen of gewoon weg niet ontspannen en aan het been zijn.

het is aan jou omdat uit te zoeken.