Tips om kantelen van het hoofd tegen te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Tips om kantelen van het hoofd tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 12:23

Harm is nu een jaar onder behandeling van een kliniek voor rugproblemen. Op zich gaat het echt heel erg goed, het verschil tussen nu en een jaar geleden is enorm, maar....ik heb er een nieuw probleem bij. Hij kantelt, en niet zo'n klein beetje, maar echt erg! De gewone tips zoals kantelkant even optillen en rechtstellen etc. werken dus echt niet want dat interesseert hem niets.

Tot nu toe is het zo dat het uiteindelijk (na zo'n half uur tot drie kwartier rijden) redelijk opgelost wordt, maar ik wil graag weten hoe jullie ermee omgaan en misschien wel wisten op te lossen.

Harm is recentelijk nog nagezien op zijn hals en rug, dus medisch is het niet. Hij heeft simpelweg heel veel moeite om recht te lopen en te werken. Uiteraard heb ik lijsten vol met oefeningen die ik met hem doe om hem soepeler te maken, maar ik ben nu echt op zoek naar tips speciaal tegen het kantelen.......

Malibu

Re: Tips om kantelen van het hoofd tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:13

Wat ik meestal doe als mijn pony begint te kantelen, is (als ze bv naar links kantelt) mijn linkerhand wat omhoog brengen en de rechterhand iets omlaag. Of andersom als ze de andere kant opkantelt, maar die van mij heeft maar 1 kant die ze kantelt.

Bij mij werkt dit wel goed....

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:16

pessoatuig, met iets stelling naar de andere kant ( als hij aan 1 kant kantelt)
eventueel dubbele lijnen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:16

medisch nagekeken? is er ook een tandarts bij geweest wat als ze haken of zo hebben dan kan dat enorm pijn doen en door middel van het hoofd kantelen ontwijken ze die pijn ik zou het dan maar eens laten nakijken (MEESTAL) is dat gratis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:33

Denk dat je aandacht gewoon heel erg uit moet gaan naar rechtrichten. tips als hand optillen is bullshit, hij moet ijn lichaam recht gaan worden. Als hij ergens in zijn lichaam scheef is, dan kan zich dat uiten in kantelen. Met een hand optillen oid ga je alleen maar in op het gevolg, je lost de oorzaak van het kantelen niet op.

Ik zou les nemen en er goed aan gaan werken dat je paard recht in zijn lijf wordt en goed op 2 benen en 2 handen loopt.

Tandarts is ook een goed idee...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:50

Sydney2005 schreef:
tips als hand optillen is bullshit, .

Ik weet dat je op een forum niet allemaal dezelfde mening heb, maar je kan het misschien ook op een andere manier zeggen

Net alsof jouw tip de enige goede tip is, komt mij een beetje arrogant over om die van iemand anders maar bullshit te noemen....

Echt jammer, van zulke opmerkingen wordt ik zo moe dat ik gewoon echt geen zin meer heb om te reageren als er advies of tips gevraagd worden...

Maar fijn TS, ik hoop dat je uiteindelijk wat tips hier kan ophalen. Misschien moet je gewoon langer met je oefeningen doorgaan en dat het zichzelf dan oplost, je paard zal uiteindelijk toch spieren moeten opbouwen en dat gaat stukje bij beetje. Succes.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 15:06

Ja ik vrees ook dat het gewoon een kwestie is van doorrijden en dooroefenen, maar moet eerlijk zeggen dat ik nu een jaar bezig ben en nu het eind dan een beetje in zicht is, gaat het me eigenlijk niet snel genoeg, dus vandaar dat ik hoopte op wat tips.

En wat betreft die hand omhoog had ik dus expres al in mijn eerste bericht geplaatst, dat werkt niet.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:23

Malibu schreef:
Sydney2005 schreef:
tips als hand optillen is bullshit, .

Ik weet dat je op een forum niet allemaal dezelfde mening heb, maar je kan het misschien ook op een andere manier zeggen

Net alsof jouw tip de enige goede tip is, komt mij een beetje arrogant over om die van iemand anders maar bullshit te noemen....

Echt jammer, van zulke opmerkingen wordt ik zo moe dat ik gewoon echt geen zin meer heb om te reageren als er advies of tips gevraagd worden...

Maar fijn TS, ik hoop dat je uiteindelijk wat tips hier kan ophalen. Misschien moet je gewoon langer met je oefeningen doorgaan en dat het zichzelf dan oplost, je paard zal uiteindelijk toch spieren moeten opbouwen en dat gaat stukje bij beetje. Succes.

Mijn tip is absoluut niet de enige en of beste, maar een feit is dat hand optillen, of andere kant opstellen oid alleen het gevolg ff wegneemt, maar zolang je niks aan de oorzaak doet, bereik je er niks mee.
Verder is het zo dat ik met mijn paard 2 jaar lang bezig ben geweest om m recht te richten samen met mijn instructrice en nu pas kan ik zeggen dat ik m redelijk recht heb op 2 handen en 2 benen. Nu blijft het nog een kwestie van blijven controleren, ben ik er niet scherp op, kantelt ie zo weer.

Verder ben ik geen instructrice en rij geen tig paarden per dag, dus er zullen er ongetwijfeld zijn die het beter kunnen en weten...

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:13

mijn bijrijdpaard kantelt overduidelijk om onder het werk uit te komen, ze kantelt dan echt alleen haar hoofd, verder loopt ze als een strijkplank, vaak pak ik dan even de contrastelling aan, en richt haar daarna weer weg, ik rijd eigenlijk alleen met been, doe zo min mogelijk aan het hoofd..meestal gaat het dan wel goed, tot het weer een beetje moeilijk wordt, kwestie van hard trainen, en ik gebruik wel veel de longeermethodes..moet zeggen dat het kantellen inmiddels al een stuk is verminderd, maar ieder paard is anders..
veel succes

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:45

Sydney2005 schreef:
Mijn tip is absoluut niet de enige en of beste, maar een feit is dat hand optillen, of andere kant opstellen oid alleen het gevolg ff wegneemt, maar zolang je niks aan de oorzaak doet, bereik je er niks mee.
Verder is het zo dat ik met mijn paard 2 jaar lang bezig ben geweest om m recht te richten samen met mijn instructrice en nu pas kan ik zeggen dat ik m redelijk recht heb op 2 handen en 2 benen. Nu blijft het nog een kwestie van blijven controleren, ben ik er niet scherp op, kantelt ie zo weer.

Verder ben ik geen instructrice en rij geen tig paarden per dag, dus er zullen er ongetwijfeld zijn die het beter kunnen en weten...

Het ging mij er gewoon even om hoe je het overbracht...

Als je had neergezet dat je het niet met mij eens bent, dat kan ik begrijpen. Maar dat komt al heel anders over dan het maar gewoon "bullshit" te noemen...

Maar goed, even on topic...

nameless schreef:
mijn bijrijdpaard kantelt overduidelijk om onder het werk uit te komen

Dat doet die van mij dus ook, maar de TS zei dat hij recent nog is nagekeken en dat het dus niet medisch is. Maar dan snap ik toch niet dat hij niet reageert op de 'normale' oplossingen...

Als je in een bepaalde positie last van je rug krijgt, ga je vanzelf een houding aannemen waardoor je dat niet meer krijgt.
Alles wat je aan buikspieren mist, dat vang je op met je rugspieren, die daardoor weer extra (of verkeerd) belast worden.

Ik weet niet of je les heb? Misschien is het handig om les te nemen van een goede gevordere amazone? Je kan het altijd proberen. Iemand die aan de zijlijn staat ziet altijd meer dan als je er op zit.
Het kan natuurlijk ook iets zijn wat je in de tijd met alle behandelingen etc jezelf heb aangeleerd.
Dat probleem heb ik namelijk wel

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 14:52

Heb behoorlijke lesgeefster hoor, heeft op niveau gereden dat ik toch echt never nooit niet zal behalen. Ik les met Harm om de week, de andere week les ik met Alfons.

En inderdaad tijdens het lessen lost het zich wel op, maar als ik zelf aan het rijden ben gaat dat gewoon niet zo gemakkelijk......

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:15

daffodil schreef:

En inderdaad tijdens het lessen lost het zich wel op, maar als ik zelf aan het rijden ben gaat dat gewoon niet zo gemakkelijk......

Dat is vrij normaal hoor, dat heb ik ook (ben niet zo streng voor mezelf, terwijl ik met lessen keurig alles opvolg en dat het dan ook goed gaat )

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 15:18

oef! Gelukkig, ben dus niet de enige......

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:36

Als je paard geen gelijke druk geeft op je beide handen moet je die gewoon nemen. Ookal loopt je paard nu niet met het hoofd recht voor zijn lijf; pak in geen geval meer druk op een hand maar rijdt hem met je benen naar voren. Rijdt gewoon simpele oefeningen en let op dat je gelijke druk houdt. Naar verloop van tijd wordt het paard vanzelf rechter. Ik neem gemakshalve ook maar even aan dat ie geen haken op de kiezen heeft.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:48

Als een paard zijn hoofd gaat kantelen zit er vrijwel zeker een blokkade van de eerste nekwervel. Bij het inbuigen moet het paard dit niveau dan overslaan, omdat het daar niet kan bewegen. Het volgende niveau is tussen de atlas en de draaier (1e en 2e nekwervels), daar zal het paard dus gaan draaien. Gevolg: hoofd kantelen.
Oplossing: osteopaat erbij halen. Met 1 behandeling is het probleem over en kan je weer normaal rijden met een recht hoofd, zonder verdere oefeningen.
Als je een adres wil hebben van een goede, gediplomeerde osteopaat vorr paarden, stuur je me maar een pb-tje
(ben zelf fysio en osteopaat voor paarden in Noord-Holland)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 22:52

Hij is 25 augustus jongstleden nog door zo iemand bekeken en behandeld. Ik had inderdaad aangegeven dat er iets in zijn nek niet goed zat. Hij heeft gekeken en geconstateerd dat er in zijn nek niks aan de hand was, Harm boog alle mogelijke kanten goed op volgens hem en uiteindelijk is er een plek bij zijn schoft behandeld.

Overigens vandaag weer les gehad, probeer om de week te lessen met Harm en afwisselend Alfons. Hij heeft echt super gelopen! Tuurlijk nog steeds kleine stukjes kantelen, maar t wordt echt minder. Misschien was ik wat ongeduldig en hoopte ik op de gouden tip.......ben er van overtuigd dat het echt wel goedkomt, maar t zal nog wat tijd kosten!