Te druk met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babbeloe

Te druk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 12:46

haaij

ik heb een hele leuke pony alleen ze is heel druk met springen als ik op een hindernis af ga gaat ze heel snel en als ik haar dan in hou dan word ze heel stresserig... en ik word wel geholpen met springen dan moet ik haar voor de hindernis stilzetten of een volte maken ...
maar weten jullie misschien ook iets wat k kan probereb???

kuss...

Lielle

Re: Te druk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:49

zorgen dat je met dressuur veel meer controle krijgt. Een rennend paard met springen is echt een dressuurprobleem. Werken eraan dat het tempo altijd van jou is en dan vanuit sukkeldrafjes lage sprongetjes gaan doen.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:55

Idd, Lielle _/-o_

En als je dan toch eigenwijs bent en graag wil springen geen volte rijden, maar stilzetten. Dit moet niet gebeuren met trekken maar achterover zitten en haar met je zit 'stilzetten', hierna belonen.
Het is goed dat je paard naar de sprong toe trekt, hier mag je hem/haar niet voor straffen, maar hij moet wel wachten tot jij ook wil.

Succes!

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:25

rij gewoon rustig in draf naar de hindernis en maak de aanloop niet te lang. wendt iets korter voor de hindernis en blijf zelf rustig. als jij denkt dat ie gaat rennen dan gebeurt dat ook. probeer haar met je zit terug te rijden. de hindernis hoeft helemaal niet hoog te zijn. gewoon een laag kruisje is het beste om mee te beginnen. ook kun je een keer proberen om te kijken hoe ze reageerd als er alleen balkjes op de grond liggen. mijn paard rende ook altijd naar de hindernis en toen heb ik dit allemaal geprobeerd. het resultaat is dat ze nu rustig naar de hindernis galoppeerd. ook zo je haar een keertje los kunnen laten springen, dan moet ze alles zelf doen en als het fout gaat dan heeft ze zichzelf ermee.

suc6

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:11

Mijn pony heeft/had dit ook toen heb ik mijn martignaal een 2 gaatjes strakker gedaan (gewoon om thuis lage sprongen mee te oefenen) zodat hij in iedergeval zo wel gecontroleerd blijft, toen heb ik hem kortdraaiend naar hindernisse toe gedaan en gespronge en zo ben ik steeds langere aanlopen gaan nemen ! hierbovenstaande commentaren kunne idd ook helpen, ga dus helemaal met ze mee hoop dat het lukt!!!

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:21

Dit is inderdaad een dressuur probleem, zat ook eens tijdens je dressuur taining wat hindernussjes neer zodat je pony niet "gek "word wanneer ze hout ziet, en probeer meer cavalatie en alleen hele lage sprongen te nemen in het begin

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 21:22

met dressuur is mijn pony heel braaf en met balkjes draven doet ze ook heel braaf niks niet te hard of zo en zo gauw het ong 50 cm is gaat het mis en het is een E pony dus ze kan het makkelijk opzich ze kan ook heel goed springen alleen ze gaat veel te hard

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:56

Dit probleem kun je misschien maar beter met je instructeur/trice overleggen, hij kan je vast beter advies geven, omdat hij/zij ziet hoe je pony loopt e.d. en in hoeverre jij ECHT controle over je pony hebt. Ik kan je wel wat tips geven. Goed terugzitten voor de hindernis, ontspannen blijven, korte wendingen naar de hindernis, als je pony te snel word voor jou gevoel gelijk stilzetten of een paar voltes draaien, doe dit net zo lang totdat ie op jou wacht daarna heeeeel goed belonen. En zeker niet opgeven, zo van: Ja, het duurt me nu te lang, nou laat ik hem wel gaan het is nu wel een keer goed. Nee volhouden! Succes en vergeet niet je instructeur/trice erbij te betrekken!

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:59

okej is zal het proberen dank je wel ....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:01

Handige oefening hierbij is om op de middellijn twee lage hindernissen te zetten op bv. 5 galopsprongen. Vervolgens ga je om en om tussen de hindernissen voltes rijden naar links en naar rechts. Je leert dan gelijk op het goede been te landen en je pony krijgt niet de kans om te gaan rennen.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:48

Ras en karakter zeggen ook veel he! Als je een warmbloed hebt is dat toch iets wat bij het paadje hoort! Wt niet wil zeggen at je er helemaal geen vat op kunt krijgen. Maar op en gegeven moment houdt het ook eens op, en zul je je neer moeten leggen bij het karakter van het paard en het ras. Mijn warmbloed doet het met dressuur super beheerst, maar met springen wordt ze heet omdat ze het zo ontzettend leuk vindt!