Te snel! Word er zot van!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Te snel! Word er zot van!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 17:57

Een van onze pony's is echt zo irritant. Zowel voor de wagen als onder het zadel is hij te snel en moeten we hem flink inhouden. Hij is jong, pas 5 jaar oud en een jaar beleerd onder zadel en voor de wagen. Hij heeft dit vanaf het begin al gedaan, veel professionele hulp gehad met beleren!

Voor de wagen: stap gaat perfect. Draf is het een sneltrein en moeten we hem flink inhouden. We proberen het met ophoudingen, net zoals we in de les hebben geleerd. Een forse ophouding, als die dan inhoud dan weer ontspannen. En het helpt geen ene .....k. We proberen zoveel mogelijk ontspanning te houden. Van draf naar stap gaat prima. In bochten peert hij hem in draf al helemaal.

Onder het zadel: stap gaat perfect. Galop gaat iets te snel maar best keuring. Draf is het gewoon irritant, veel te snel en flink inhouden anders gaat hij over in galop. Ik ben al enkele keren met hem op priveles geweest en heb daar geleerd net zoals bij menles, een forse ophouding, als die inhoud dan weer ontspannen. Maar het helpt geen donder, hij blijft maar doordenderen.
Ik wil niet wedstrijd dressuurrijden met hem ofzo, maar ik dacht hem wat beter te kunnen opvoeden onder het zadel zodat hij beter voor de wagen loopt en luisterd.

Oja, als je hem bang maakt met een enorme brul of flinke schop of tik is er geen land meer mee te bezijlen, dus dat doen me niet.

Longeren: Doordenderen . Almaar te snel en niet willen stappen totdat je jezelf ervoor gooit. Hijgend en puffend alsof hij elk moment door zijn benen kan zakken zolang blijft hij doordenderen.

Zadel en tuig, bit onder het zadel en bit voor de wagen zijn prima.

Tandarts is erbij geweest, niets bijzonders.

Gekeurd door veearts, niets bijzonders.

Ruiter: normaal gesproken vriendelijk en geduldig met zachte hand . Maar hij drijft me echt op de zenuwen. Moet zeggen dat ik nu heel erg aan de teugel moet hangen anders vliegen we door de bak, en ik weet dat kracht niets oplost maar "zit" ook nog niet. Kom gerust een keertje proberen .
Ik moest van mijn instructrise oefenen dat hij een rondje om zijn voorbenen kan lopen met zijn achterbenen, zodat hij voor het been opzei gaat met zijn achterhand, dit doet hij prachtig. (beetje vaag uitgelegd maar jullie nsappen vast welke oefening ik bedoel). Hij leert ook heel snel en is goed nageefelijk in stap en als hij niet te snel gaat ook in draf en galop.
Maar ik krijg hem niet rustig in draf, hij is dan een speer. Ook voor de wagen en aan de longeerlijn.

Menruiter: verschillende personen, hebben koetsiersbewijzen. Hebben regelmatig les.

Pony: haflinger.

Advies??

Manda

Re: Te snel! Word er zot van!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 18:06

O ja, over die forse ophouding voordat daar een opmerking over komt. Natuurlijk proberen we gelijk bij de overgang van stap naar draf te voorkomen dat hij te snel gaat. Maar dat lukt zelden. Als hij dan als een idioot aan het draven is en bijna in galop over aan het gaan is dan nemen we hem sterk terug, die forse ophouding dus, zodat hij weer een langszamer tempo heeft, dan ontspannen we. Maar zodra wij ontspannen gaat hij weer als een speer, voorkomen is zeer moeilijk vind ik.
Maar we kunnen natuurlijk niet blijven doorgaan met die flinke ophoudingen, dat doet ook geen goed. Maar meer advies krijg ik niet van mijn instructrise.
Ik zit er de hele tijd op "hooo hooo hoo" ben er schor van.
En voltes rijden blijft hij snel, al is het ene volte van 5 meter en hijgt hij als een astma patient.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:04

Niemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Ervaring ermee bijvoorbeeld?

Aanvullende informatie: Onder het zadel rij ik hem met een dubbelgebroken trensje. Voor de wagen met een liverpoolstang.

We maken veel overgangen stap draf stap draf. Maar krijg hem alsnog niet in een rustig tempo.

Ben erg benieuwd wat jullie met zo'n vliegend paard zouden doen.

En idd, als je jezelf irriteerd aan hem en je hem enigzins bang maakt door te mopperen enz enz dan is hij helemaal zot.

Hoe langer je met hem rijd, hoe sneller hij gaat worden. Dus in het begin is hij nog redelijk in tempo te houden. Het lijkt wel alsof hij warm moet lopen en dan is die niet meer te houden .

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:31

Ach beter houden dan douwen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 00:10

Pindakaas er zijn momenten geweest dat ik graag had willen douwen, als dat kreng maar stopte met rennen

TS tip van mijn instructrice (en werkte nog ook):
Rustig stappen, helemaal ontspannen, nageefelijk, aandraven en op het moment dat je aandraaft al terug willen gaan, zorg dat hij op dat moment flink ontspannen is.
Desnoods draaf je maar 3 stappen, maar je moet hem voor zijn, voordat hij begint te racen zet jij hem al terug in de stap.
Dit is in het begin moeilijk, maar je gaat het steeds beter aanvoelen en als je te laat ben, tsja, dan wacht je de racebui af en begint opnieuw.

Mijn haf is 2 maanden lang hard dravend en rennend de bak doorgegaan, geen normaal tempo was er uit te krijgen.
Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik zoiets had van zoek het maar uit, en gooide de teugels "los", binnen enkele seconden stonden we stil, want hard lopen is heel erg leuk, vooral als iemand de teugels netjes strak houdt zodat je je eigen hoofd niet hoeft te dragen.

Als je de draf op een gegeven moment wat verder uit kan breiden naar aanleiding van oefening 1 draaf je wat langer door, iedere keer als hij versnelt zet je hem op een 10 meter volte, hierna volg je gewoon de hoefslag weer, zo kan je wel 5 10 meter voltes op 1 lange zijde rijden.
Maar ook met dit geldt: even geduld en het komt wel goed.

Succes

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 12:50

Dank je wel Sily!

Teugels losgooien heb ik ook al geprobeerd, maar dan gaan in volle galop de bak door, stoppen doet hij niet, hij gaat dan wel over in draf, maar dan wil ik aannemen en hop gaan we weer.

(ik heb het nu wel over de allerergste dagen he, soms is hij wel lief).

Steeds weer naar stap als hij versnelt is een goeie oefening, maar dat doe ik nu al een jaar en ik vind het wel eens tijd worden dat hij normaal een rondje kan draven met minstens 1 grote volte.

En eerlijk ja, ik verlies indedaad mijn geduld en dan wordt ik boos op hem. Maar dan is hij duidelijk bang, en angst vergroot de spanning dus dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Het is een jong paard, ik weet het en daar hou ik ook rekening mee.

Het zal ook wel een evenwichtprobleem zijn nog, vooral omdat hij in voltes en bochten extra versneld. Maar voor de wagen is hij ook een speer op rechte stukken.

Voltes rijden om het temp terug te krijgen werkt niet, ik heb het idee dat hij dan alleen maar versneld omdat hij uit balans raakt.

Maar gister verrot gereden, dus vandaag ga ik weer rijden. Gister was ik boos op hem. Dus hoop vandaag het vertrouwen wat te kunnen herstellen door 20 minuten rustig te rijden.

Misschien dat het angst is maar we hebben hem nooit afgeranseld ofzo. We rijden onder het zadel zonder zweep en voor de wagen ook zonder zweep. Ik heb ook geen sporen. Hij is toch voorwaards genoeg . Hij heeft wel eens een tik gehad op zijn hals en ik heb hem ook wel eens (vaker) op de rem gezet door hem schuin om te trekken zodat hij stopte met racen. Maar of het angst is of wat anders dat weet ik niet. Dus voor de zekerheid proberen we angst zoveel mogelijk te voorkomen, misschien is het wel een schijterd, maar misschien is het wel baldadigheid en ongehoorzaamheid, dat kan ik nog niet goed inschatten.

Ik zit erover te denken hem eens een week ofzo naar een trainingsstal te brengen, kijken wat voor tips zei me kunnen geven. Iemand een idee waar?

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:58

Ik heb net hetzelfde probleem met mn halfarabiertje!ze is ook even oud!
ze is heel lief,maar ze blijft maar rennen!
ze wil je er ook niet afkrijgen ofzo,maar het is vaak irritant!
vooral de draf,ze blijft maar rennen,je houdt haar tegegn,maar van zo dra je weer lost is ze weer helemaal weg,je kan haar echt niet in een normaal , rustig drafje laten lopen.
daarbij komt dat als je haar een beetje tegenhoudt ze haar hoofd in de lucht gooit!
ik hoop eveneens als jij dat er mensen zijn met ervaring hierover!
sommigen zeggen dat een martingal wel wil helpen en veel figuren rijden enzovoort!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:14

Manda en als jij langzamer gaat lichtrijden?
Ik ging zelf vaak onbewust mee in haar snelle draf, waardoor het natuurlijk makkelijk rennen was voor haar.

Nu ga ik als ze zo'n bui heeft (ja ze heeft ze nog steeds weleens) uit het ritme langzama lichtrijden, diep zitten, heel bewust langzamer denken.
En dat werkt gelukkig ook, in combinatie met mijn stem gaat het nog sneller.

Ik heb Zelf hele positieve ervaringen met iemand hier op Bokt, als je naam wilt mag je even PBen, geef ik hem wel even door.

En over dat doorrennen als je de teugels loslaat heb je haar weleens gwoon dor laten rennen?
Of probeer je haar dan in te houden?
Dan kan het miscshein ook ngo wat opleveren door haar niet terug te laten vallen in draf, laten galoperne, bene eraan, en laat haar maar dneken dat jij het bent die zo hard wilt, zodra je merktdat zij terug wilt komen geef je ngo wat been bij en gaat ngo een rondje of 3 door.
Dan neem je haar zelf terug, begint ze dan weer te rennen nem jij het tempo weer over, laat haar denken dat jij het bent die dit zo wilt.

Werkt ook goed

Een heleboel verschillende manieren, maar heb zelf ook zo'n fanatiekeling dus we hebben dan ook van alles geprobeerd

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 13:35

Als ik de teugels loslaat dan hangen ze ook echt los, dan rent hij tig rondjes en gaat dan wel weer draven en dan denk yes hij stopt ermee. Dan wil ik de teugels oppakken en daar gaat hij weer. Als ik ze los laat dan draaft hij even en vervolgens gaat hij weer net zo hard in galop. Hij is niet enorm gevoelig in de mond, juist wat hard, hij is ook enorm gespiert in zijn hals en ertegen trekken helpt zowiezo nooit, maar het is soms niet anders. Ook trek ik hem best grof in voltes soms, aangezien ik hem dan echt niet erug krijg, daar voel ik me dan schuldig over, want ik wil ook geen paard dat hard in de mond wordt. Daarom wil ik er ook geen ander bit in gooien als de dubbelgebroken trens (met losse ringen en rond tussenstukje), dit bit heeft hij al vanaf het begin.

Inderdaad heb ik hem wel eens extra aangespoord om te gaan galoperen en blijven! Maar hij rent zich dan echt dood volgens mij. Zelfs als hij hijgend en doornat is zal hij doorgaan. Dan krijg ik hem uiteraard wel rustiger, maar als hij dan enigzins op adem is begint het weer van voor af aan, ik kan niet pijlen wat het is.

Ik heb al naar mijn instructrise gemaild, of die hem een week of twee wil rijden. Hopenlijk wil ze dat. Dan gaat hij naar de manege.

Martingaal heb ik niet nodig, hij blijft laag met zijn hoofd, hij gooit zijn hoofd niet omhoog.
Met slof wil ik niet rijden. En ik wil liever ook geen ander bit erin, dit bit is teminste redelijk vriendelijk en soms kan ik niet anders als hem omtrekken en ik ben bang dat hij te har din de mond wordt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 17:04

Ik ben net terug van rijden.

Eerst de fries gereden, en das ook geen rustig paard, die is ook erg snel. Maar met hem ben ik al wat verder kwa dressuur dus die is al redelijk onder controle. Bij hem zit ik veel door en daarbij kan ik beter het tempo krijgen. Met hem rij ik ook veel overgangen stap draf enz.

Toen de lastpak. Eerst gelongeerd, dat ging prima. Toen erop. Veel stappen, wat oefeningen in stap zoals wijken en wendig om de voorhand, gaat allemaal keuring. Hij luisterd prima naar mijn been. Toen maar aandraven, en geprobeerd wat jij hebt gezegd Sily. Dus als ik voel dat hij snel wil gaan terug naar stap, en dat ging goed . Een paar rondjes beiden kanten zo bezig geweest. Dan is hij mooi nageefelijk ook, maar dat is hij meestal wel als hij niet te snel is.
Daarna geprobeerd wat verder te draven, maar dan heb ik echt veel in de hand, ik moet nog te veel kracht gebruiken om hem te houden.
Steeds geprobeerd langer te ontspannen, maar kreeg zelf toch aardig spierpijn. Toen even teugels langszaam losgegooit vanuit draf en hop 5 rondjes in volle galop . Ik heb hem zelf maar terug genomen want hij komt echt niet uit zichzelf.
Dan weer stapoefeningen gedaan. Stilstaan is trouwens ook totaal geen probleem, mooi vierkant ook altijd.

Toen geprobeerd net als op de fries om door te zitten. Ik moet zeggen dat dat aardig goed ging. Mooi nageefelijk en redelijk op tempo, maar nog met teveel teugelspanning vond ik. En voor de wagen zit er ook niemand op, en dan moet hij ook leren langszamer te lopen op de teugelhulp en stemhulp.

Tussendoor nog op beiden handen even in galop laten aanspringen. Keuring in de goeie galop en gelijk op de hulp. Maar een half baantje laten galoperen anders gaat hij weer te snel en terug naar draf en stap. Opzich redelijk goed.

Op het eind nog halsstrekken geoefend, dan komt hij echt tot onder zijn knie, echt super mooi, alleen moet het niet te lang duren want dan gaat hij weer te snel. Maar toch nog gelukt om twee voltes beiden kanten op netjes en heel diep aan de teugel (expres) te laten lopen. Zo wil ik hem eigenlijk trainen, lekker diep en rond. Hij loopt namelijk heel makkelijk nagevelijk en heeft een hele mooie zelfhouding, lekker zijn halsje erop en koppie gebogen, dus dat is geen probleem.

Alleen de tempobeheersing, dat vind ik moeilijk (en paard denk ik ook).

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:33

Manda dat klinkt toch niet zo slecht?
Het is idd even doorzetten met dat aandraven en terugnemen, maar met de tijd kan je steeds langer blijven draven en zal hij het ook veel eerder oppakken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 20:44

Dank je Sily!

Ik vind het alleen erg vervelend dat ik zoveel in de hand heb, ik wil niet met kracht werken maar soms kan dat bijna niet anders. Er zijn ook stukken bij in draf waarbij ik wel licht contact heb maar helaas maar weinig. In stap altijd lekker licht en kan ik ook veel oefeningen doen zoals ik hierboven beschreef. Maar in draf echt zelden licht contact, en ik probeer al zo ontspannen mogelijk te zijn maar krijg vaak gewoon spierpijn van hoe ik hem vast moet houden in draf. Galop wisselend, soms lichter als anders kwa teugelcontact.
Maar die oefening die jij vertelde Sily van stap naar draf en als gauw weer terug nemen als je hem voelt versnellen deed het goed hoor! Soms was hij even echt pefect in draf, lekker nageefelijk en ontspannen, net voordat hij weer wou versnellen... maar dan nam ik hem alweer terug .

Zou het een goeie oefening zijn hem juist zo langszaam mogelijk te laten draven? (proberen teminste). Dit deed ik vandaag ook even, zo langszaam dat hij bijna in stap gaat, hij huppeld dan nog wel een beetje, omdat hij het moeilijk vind, maar hij blijft wel nageefelijk en kan hem dan redelijk houden met niet al te veel kracht, totdat hij weer versneld en ik weer met de stap draf oefening begin....

Wat denk je?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:15

Ik ben sowieso van mening dat veel tempowisselingen goed zijn, zowel voor het paard als voor de ruiter, omdat je zo een betere controle krijgt en verschillende dingen voelt waar je dus ook wat mee kan.

Valt mij nog mee, Par in haar renperiode naar een hele zachte draf krijgen was echt niet te doen, dan ging ze er weer dwars tegenin door rennen

Waar je wel op moet letten als je de draf zo langzaam maakt is dat ze wel voorwaarts blijft, dus dat haar achterhand niet in slaap valt zogezegd, anders schiet je er nog niets mee op.

Maar het fijnste is als je helemaal terug kan en dan helemaal weg voor 1 lange zijde, dan weer helemaal terug en dan naar een normaal tempo, allemaal nageefelijk en zoals jij het wilt, maar dat zal nog wel even oefenen worden (voor jou en voor mij )

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:56

Hoi
Heb ik ook gehad met mijn paard. Ik weet niet wat ik precies gedaan heb maar het is een combinatie van factoren.
Ten eerste zul je "het probleem" van het te hard draven los moeten laten en niet in een strijd verwikkeld moeten raken. Er niet op gaan zitten met de gedachte: wat zal ze vandaag gaan doen". Maar beloon het beest overdreven met alles wat het wel goed doet. Focus jezelf er niet teveel op. Wanneer ze minimaal reageert op een ophouding, haar daar uitgebreid complimenten voor geven.

En op de tweede plaats helpt bij mij om mijn paard veel verschillende figuren te laten lopen. Ga maar eens zigzaggend door de bak. Met hele "fijne" hulpen. Hou haar bezig. Ik heb me ook weleens laten verleiden tot het geven van een flinke tik maar daar beschadig je het vertrouwen mee. Waarom zou ze dan met je mee moeten werken. Ze heeft een manier gevonden om onder het werk te kunnen uitkomen. "Gewoon heel hard lopen, voel ik de hulpen ook niet."
Wanneer je haar veel beloont kom je op den duur veel verder. Let maar eens op haar oren wanneer je haar complimenteert

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:05

Ik ben het eens met het bovenstaande. Je haflinger heeft een manier om het rijden voor haar het makkelijkst te maken, nl. hard rennen. Dit komt denk ik voort uit spanning bij haarzelf of bij de ruiter maar kan inmiddels ook een gewoonte zijn geworden.
Kleine dingen die hierboven al genoemd zijn kunnen helpen zoals; figuren rijden, voltes, veel overgangen en denken dat je naar stap terug gaat.

Het probleem is denk ik dat de pony niet voor jou wil werken op dit moment, ze probeert juist voor jou weg te lopen. Eigenlijk heeft ze niet zo veel vertrouwen in jou, dat is op zich vrij normaal voor een jong paard maar het is wel de bedoeling dat ze vertrouwen in jou gaat krijgen anders wil ze nooit voor je werken. Bedenk dat dat harde lopen niet bedoeld is om jou te pesten, het is voor haar gewoon heel moeilijk om iets anders te doen. Probeer je doelen voor een training wat lager te zetten. Ga bijvoorbeeld alleen stappen en een heel klein stukje beheerst draven met licht teugel contact. Gaat dat goed? Prijs haar helemaal de hemel in en ga daarna uitstappen. Laat haar echt weten dat je trots op haar bent! Op deze manier heeft je pony vrij snel door dat netjes draven beloont wordt en dat ze dan mag stoppen met het werk. Langzaam ga je dat kleine stukje draven uitbouwen naar langere stukken in de volgende trainingsessies.
Pas als je dit probleem opgelost hebt, kan je denk ik verder met dressuurmatig trainen.
Het is heel belangrijk dat je weer op een positieve manier naar je pony gaat kijken en dit ook aan haar laat merken. Ik denk dat ze nu ook heel goed door heeft dat je nu elke keer boos/teleurgesteld in haar bent.

Je moet even die negatieve spiraal doorbreken maar zodra ze door heeft dat jouw manier echt prettiger is voor haar, wordt ze vast een heerlijk paardje, succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:12

Ik denk ook dat het een groot deel vertrouwen is bij je pony.En doordat jij wel eens kwaad wordt en haar dan straft en haar ruw de bocht om trekt een volte op is dat vertrouwen nog kleiner geworden.Probeer weer een goede band met je pony op te bouwen zodat jullie er straks allebei weer plezier in hebben.Het probleem is dat je pony niet voor jouw wil werken en daardoor hard gaat rennen.Bedenk goed dat ze het werk wat je van haar vraagt erg moeilijk vind dan kun je het mss makkelijker van je afzetten en je training een versnelling lager zetten en word je mss minder snel boos als je tegen jezelf zegt dat je pony het gevraagde moeilijk vind.Wat heel erg goed werkt beloon haar voor alles wat ze wel goed doet.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere instructrice want als ze je alleen maar kan leren om een ophouding te maken als je pony hard gaat draven kan ze jouw blijkbaar niet verder helpen.

Ik rijd zelf ook sinds kort op een merrie die erg hard kan draven{haar moeder was een draver}Bij haar is het ook vertrouwen in de ruiter en ze is eigenlijk liever lui als moe en zet het daardoor op het lopen.Ze is in de draf dan ook totaal niet aan het been terwijl je dat juist wel verwacht van zo'n snelle maar als ze terug komt en mooie ruime passen gaat maken moet ik al snel bijdrijven anders valt ze terug naar de stap.Ik ben met haar bezig om haar goed aan de hulpen te krijgen.Ze is ook nog eens ontzettend snel afgeleidt en let dan niet meer op mij en je begrijpt het al gaat dan weer rennen.Ik ben nu bezig om haar aandacht bij mij te houden door middel van kleine opdrachten.Ik kan heel goed in de gaten houden of ze op mij let door naar haar oren te kijken staan die recht naar voren dan is ze met haar aandacht niet bij mij maar draait ze haar oren naar mij toe dan is het goed.Ik begin trouwens met een paar rondjes stappen op beide kanten met een lange teugel heel ontspannen.Dan pak ik de teugels op maat en begin al gelijk met de opdrachten.Een slangevolt met 3/4/5 bogen, door een S van handveranderen, grotevolte, kleine volte, een stukje naar rechts inbuigen, halt houden, een keer recht omkeert of links omkeert, weer halthouden, daarna stukje naar links laten inbuigen, Van E naar B afwenden of andersom en dan helemaal recht naar de letter rijden en haar niet de bochten af laten snijden dus goed tussen je benen houden en zo weinig mogelijk met de teugels proberen te sturen, gebroken lijn met op de X een volte erbij rijden enz enz.
Dan is ze flink bezig let op mij en komt beter aan de hulpen te staan dan ga ik aandraven en probeer het zelfde te doen als in de stap.Ik probeer door zwaar en langzaam licht te rijden dat ze beter onder mij blijft en als ik merk dat ze wil versnellen geef ik haar gelijk een nieuwe opdracht en als ze dan terugkomt beloon ik haar de hemel in en kunnen we doorgaan als het niet lukt neem ik haar terug naar de stap wat nu dus nog redelijk vaak is maar er is al verbetering.Wat ik in de draf ook mee neem zijn overgangen dus heel vaak van draf naar stap en andersom je kunt op eeen volte wel 5/6 keer een overgang maken naar de stap en weer terug naar draf en daarna geef je haar direckt weer een nieuwe opdracht blijf niet te lang op de hoefslag rijden dan kunnen ze vaart maken.Vaak maken ze ook vaart op steeds dezelfde plek en dan zorg je ervoor dat je haar voor die plek in stap hebt en dan draaf je weer aan geef haar geen tijd meer om zelf na te gaan denken want dan ben je te laat en gaat ze rennen.Probeer om alle overgangen op je zit te rijden en zo weinig mogelijk aan de teugels komen dit moet je gewoon gaan oefenen en oefenen en oefenen en het zal steeds beter gaan wees niet boos als het mislukt en beloon haar als ze het goed doet.In het begin zal je de teugels nog wel eens nodig hebben want ze moet eerst begrijpen wat je bedoelt je kan ook de eerste keren op de zijkant van de bak af lopen dan moet ze wel stoppen en zal ze je hulp mss sneller begrijpen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en het duidelijk is anders vraag je maar.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 09:47

Ik ben heel tevreden met mijn instructrice, samen met haar heb ik mijn vorige paarden binnen notime naar de L2 gekregen, dus met haar ben ik zeer tevreden en een ander heb ik niet nodig. Ze geeft heus wel goeie instructies, ze zit niet de hele les hetzelfde te vertellen.

Ik kan me niet voorstellen dat hij de oefeningen moeilijk vind. Voor de wagen hoef hij de meeste tijd alleen maar vooruit te lopen, en het is een zeer grote haflinger en enorm gespierd want hij is lang hengst geweest (3,5 jaar), dus hij is sterk zat om een wagen te trekken. Maar hij wil in draf te snel en dan moeten we hem heel stvig in toom houden om niet vooruit te vliegen.

Nogmaals, ik hoef geen dressuurwedstrijden met hem te rijden of iets in die trant. Ik train gewoon dressuur om het paard soepel en gehoorzaam te krijgen, zodat hij straks voor de wagen ook gewoon normaal kan draven.

Het zal inderdaad wel vertrouwen zijn wat er speelt, en onder het werk uitkomen door zo te rennen. Maar andersom mag hij mij ook wel eens wat vertrouwen geven door eens normaal te doen. Ik beloon hem minstens 10x tijdens het rijden, elke keer als hij iets goed doet in stap, als hij netjes terug gaat naar stap vanuit draf. Als hij rustig draaft beloon ik hem zelfs onder het draven. Maar geloof me, dat lost echt niet alles op. Sommige paarden zijn gewoon dwars, het zal ook wel aan de ruiter/menner/opvoeding liggen, en misschien wel voornamelijk. Maar er zijn ook dwarse paarden die zelfs met de beste ruiter/ menner /opvoeding niet makkelijk zich laten beheersen. En misschien is hij nu gewoon aan het puberen en is het een periode. De tijd zal het leren.
Tot het zover is zal ik mijn instructrise vragen hem enkele keren te berijden en mij eens per week/ twee weken prive les te geven.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:54

Het beste helpt, door veel overgangen te rijden.
Heb zelf een volbloed merrie die eeerst ook heel snel ging, door steeds in te houden gaat ze alleen maar sneller.
Met overgangen bedoel ik, stukje versnellen en weer terug rijden, als dat niet werk gewoon terug naar stap, van de galop naar de stap hoeft niet direct naar de stap maar met een paar passen draf er tussen, schijnt goed te helpen.
In de stap kun je je paard ook laten versnellen en terug nemen, neem de makkelijkste gang voor je pony en begin eerst in de gang overgangen te rijden naar langzamer en sneller.
Veel succes

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:16

- Halve ophoudingen maken werkt alleen bij een paard dat ontspannen, los en soepel is.
- Een paard dat in draf (veel) te snel gaat en alleen maar sneller wil, is niet ontspannen, niet los en niet soepel. Als het paard snel gaat en doorgaat tot hij uitgeput is, is dat niet goed. Het kan zelfs schadelijk voor het paard zijn.
- Een paard beleren voor onder de ruiter en voor voor de wagen, stelt verschillende eisen aan het paard. Degene die het paard voor dragen en trekken beleert, moet wel begrijpen waarmee hij/zij bezig is.
- Als een paard voor de wagen niet goed reageert, is het onverstandig om hem tegelijkertijd onder de ruiter te beleren. Je kan wel onder de man gaan rijden, maar combineer alleen gelijktijdig met voor de wagen (als onder de man goed gaat).
- Als een paard onder de ruiter bereden wordt, terwijl dat niet goed gaat, is het onverstandig om hem tegelijkertijd voor de wagen te beleren. Voor de wagen zetten, moet je alleen doen, wanneer het onder de man goed gaat.
- combineer niet slecht voor de wagen met niet slecht onder de man.
- voordeel van een paard voor de wagen is dat hij meestal op stemhulpen goed reageert. Dat komt onder de man, als dat goed gedaan wordt, met beleren heel goed uit.
- voordeel van een paard onder de man is dat dat je veel beter op het paard kan inwerken (tenminste als je goed kan rijden).
- een paard dat te snel gaat, doet dit meestal als uitvlucht om dat voor hem (het paard) het gemakkelijkste is. Langzamer gaan is moeilijker omdat het paard niet in balans is, waardoor het sneller gaat lopen. De onbalans komt meestal omdat het paard niet ontspannen is en niet los en soepel door het lijf. Het paard kan niet recht gaan.

Ik zou:
- tijdelijk stoppen met het paard voor de wagen te zetten en onder de man te rijden
- ontspannings- en losmaak oefeningen aan de longeerlijn gaan doen. Je ziet dan hoe het paard op dat wat je vraagt reageert en het paard leert te gehoorzamen en correct te reageren. (als je goed kan longeren en beleren).
Als dat goed gaat:
- bij longeren: tempo wisselingen (binnen dezelfde gang)
- bij longeren: overgangen (van ene gang naar andere gang)
- bij longeren: letten op een constant tempo
- bij longeren: ontspanning door halsstrekken en hoofd laten zakken
- bij longeren: correcte stelling en buiging
- bij longeren: reactie op correcte stelling/buiging en halsstrekken, nageven
- bij longeren: eerlijk contact met de hand via de longeerlijn

Blijft de neiging om te snel te gaan, gebruik dan balkjes, blijft het nog haasten, gebruik dan cavaletti (balkes op kruis) op een grote volte.

Controleer of het paard de rug goed loslaat, swingt het paard bij draven of wordt de rug weggedrukt.
Wat gebeurt er als je naast het paard staat en met beide handen aan beide kanten van de wervel kolom met volle hand richting lendestreek drukt (pas op, paard kan heftig reageren).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:46

Als longeren - meerdere keren na elkaar - goed gaat en de reacties door het paard bevestigd zijn, hetzelfde doen met rijden. Schijnovergangen, tempo wisselingen en overgangen rijden. Voer dit langzaam op en uitgebreid belonen als het paard (langzaam) draaft. Doe dit op grote voltes, veel halsstrekken en hoofd laten zakken (op de goede manier), laat het paard met de benen ondertreden (dragen) in plaats van stuwen en haasten. Denk om de goede buiging op de grote voltes. Om het binnenbeen naar de buitenteugel.

De reactie van het paard bij druk uitoefenen ter weerszijden van de lendenstreek is belangrijk (pas op, paard kan heftig reageren). Controleer ook onder de schoft voor het schouderblad of er geen pijnpunten zitten. Met een of twee vingers drukken. Als het paard pijn heeft, zal het op de drukplek direct reageren. (pas op voor reactie).

De controle van de voorhand bij de schoft en achterhand lendestreek naar bekken, is nodig om te bepalen of het paard pijn heeft. Daardoor kan het paard vooral in draf, snel weglopen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 16:11

Bedankt voor je berichtje Goofy.

Het paard is eerst voor de wagen beleerd. Hij loopt prima voor de wagen in stap, heel ontspannen en goed voorwaards en luisterd super naar je stem als je wil stilstaan, wil wegstappen, wil aandraven, wil aangaloperen. Dit doet hij gelijk op de eerste hulp die je hem geeft. Hij komt zelfs terug uit de draf naar de stap wanneer je dit hem vraagt, echter nog niet gelijk maar daar werken we aan. Hij weet teminste wat ik wil, nu moet hij het nog doen ook.
Het probleem is dat hij te snel wil in draf, en dat we hem dan flink in moeten houden. Voor de rest is hij gewoon keurig professioneel beleerd voor de wagen, door iemand met verstand van mennen en beleren.

Nadat hij voor de wagen is beleerd is hij geruint, heeft even stilgestaan tot zijn 4e levensjaar en toen begonnen met longeren en wenen aan het zadel. Sturen kon hij al doordat hij gewend was voor de wagen. Daarna naar een goeie stal gebracht en daar beleerd onder de man, professioneel dus.

Hij luisterd aan de longeerlijn naar de stem, stopt wanneer je dit vraagt, stapt wanneer je dit vraagt, kan in stap al tempowisselingen als je hem dat vraagt. Draaft aan wanneer je hem dat vraagt en galopeerd aan wanneer je hem dat vraagt. Het probleem is dat hij in draf te snel is, en je hem moeilijk terug kan krijgen (ook aan de longeerlijn moeilijk!), je vraagt tempo terug te nemen in draf maar dat lukt dan niet. In stap en galop dus wel, dus hij begrijpt wat ik bedoel als ik hem vraag tempo terug te nemen, maar op de een of andere manier lukt dat niet in de draf. Hij heeft een goeie stelling tijdens het longeren daar let ik altijd op, en ik krijg hem vaak goed rond en diep met meestal oortjes naar voren dus hij lijkt me redelijk ontspannen. Behalve in die snelle draf moet ik hem soms bij me halen, dan draaft hij soms zelfs nog in een volte van 3 meter om me heen totdat ik hem kalmeer en weer overnieuw begin met stapoefeningen aan de longe. Hij is heus niet de hele tijd gespannen, ik schets nu gewoon situaties waarin hij wel gespannen is. Het lijkt wel alsof hij in een soort trance raakt in de draf .

We hebben rustig aan met hem gedaan. Hij is pas na zijn 3e levensjaar beleerd en dan ook nog eens eerst voor de wagen en later pas onder het zadel. Het is fors uitgegroeide mooi gespierde jongen, erg stoer en opzich vrij cool in de kop. Hij is voor bijna 100% verkeersmak. Hij bokt en stijgerd nooit. Het is een heel lief paard, daarom snap in ook niet waarom hij zo snel wil draven en zich zo "heet" gedraagd.

HIj reageerd dus al super op stemhulpen. Behalve in de snelle draf, dan is hij ineens doof.

Waarom is een volwassen paard voor de wagen dat enkel rechtuit hoef te lopen niet in balans? Hij hoef niet keurig een recht lijntje rechtuit te lopen, dat vraag ik hem niet, enkel vooruit. Ik kan nog wel begrijpen dat het een uitvlucht zou zijn als ik hem onder het zadel rij en hij de bochten niet kan nemen omdat hij niet in balans is. Maar als hij voor de wagen staat en alleen maar vooruit hoef is er geen balans probleem bij een fors 5 jarig gespierd paard. Voor de wagen is hij niet bang, je kan hem ook zonder kleppen rijden over een hobbelend grasveld, dan blijft hij nog keurig stappen.

Hij is opzich erg soepel. Als ik hem in een rustig drafje heb kan ik alles met hem. En in stap is hij ook behoorlijk soepel. Ik voel natuurlijk ook wel dat hij totaal gespannen is in de snelle draf, maar dat betekend niet dat het geen soepel paard is.

Stoppen met rijden doe ik niet. Ik rij gemiddeld 2x per week en hij staat 2x per week voor de wagen en 1x per week longeren. Dat valt dus opzich mee. Ik ben nu bezig met de manier van Sily en daar ben ik erg tevreden over. Vandaag heb ik hem voor de wagen gereden en hij is geen een keer in de te snelle draf gegaan doordat hij de oefeningen van Sily heb gedaan. Ik heb zelfs 100 meter achter elkaar kunnen draven in een rustig drafje en dat is voor deze maand echt een primeur.

Bovendien schuimt hij altijd enorm op zijn bit, en dat is ook een teken van ontspanning. Hij heeft het bit gewoon goed vast en zoekt zelf naar de aanleuning. (behalve dus op dat moment van de te snelle draf!) Ik ben dus redelijk tevreden over de ontspanning van hem.
Helaas in die momenten van te snelle draf is de ontspanning weg. Daar moet aan gewerkt worden en daar ben ik mee bezig.

De oefeningen die jij beschrijft voor het longeren Goofy, die kan hij dus al, dus nu is het tijd om door goed te rijden hem te leren ons tempo te houden in de draf. En daarom vraag ik advies en heb ik les en wil ik hem naar iemand brengen die hem eens wil rijden en mij daardoor beter advies kan geven.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 16:14

Maar natuurlijk gaan we aan de longeerlijn ook door met hem leren draftempo te krijgen . Ik rij zowiezo erg kort met hem, maximaal een half uur. En ik stop wanneer hij het goed doet, zo houden we vertrouwen.

Wat bedoel je met pijnpunten Goofy? Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft namelijk. Ik weet niet of ik door al die spek en spieren kan voelen of hij op een bepaald punt heftig reageerd? In ieder geval geeft hij geen kik als je met je hand over zijn ruggengraad gaat.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 16:25

Maar ik waardeer je berichtje wel hoor Goofy! Alles wat ik lees van jullie neem ik mee en probeer ik aan te denken. (als ik teminst het idee heb dat het van iemand komt met verstand )

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:45

Misschien is er op de stal waar je hem hebt laten beleren iets gebeurd waardoor hij blijft vluchten?

Hij was al vrij voorwaarts in draf zei je, misschien dat mensen het geprobeerd hebben eruit te krijgen door juist veel aan de teugels te zitten en dat hij daarom dus alleen maar meer vlucht?

Hoeft natuurlijk niet hoor, maar alle mogelijkheden afgaan is geen fout denk ik.
En anders kan je mischien nog aan hun vragen wat hun er mee deden als hij zo hard ging en of ze nog advies hebben.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:19

Vluchten door stress, door onbalans en dus op de voorhand vallend en steeds harder gaan om niet op zijn neus te gaan enz.

Heb je een foto van hem in actie onder het zadel of voor de kar of nog beter van beide in draf?

Mijn vermoeden is een balans probleem. Vluchten gaat altijd gepaard met onbalans en dat geheel op de voorhand. Zowel voor de kar als onder het zadel moet het paard leren zijn achterhand te gebruiken hoewel dat voor de kar meet stuwend als dragend is.