Zowel voor de wagen als onder het zadel is hij te snel en moeten we hem flink inhouden. Hij is jong, pas 5 jaar oud en een jaar beleerd onder zadel en voor de wagen. Hij heeft dit vanaf het begin al gedaan, veel professionele hulp gehad met beleren!Voor de wagen: stap gaat perfect. Draf is het een sneltrein en moeten we hem flink inhouden. We proberen het met ophoudingen, net zoals we in de les hebben geleerd. Een forse ophouding, als die dan inhoud dan weer ontspannen. En het helpt geen ene .....k. We proberen zoveel mogelijk ontspanning te houden. Van draf naar stap gaat prima. In bochten peert hij hem in draf al helemaal.
Onder het zadel: stap gaat perfect. Galop gaat iets te snel maar best keuring. Draf is het gewoon irritant, veel te snel en flink inhouden anders gaat hij over in galop. Ik ben al enkele keren met hem op priveles geweest en heb daar geleerd net zoals bij menles, een forse ophouding, als die inhoud dan weer ontspannen. Maar het helpt geen donder, hij blijft maar doordenderen.
Ik wil niet wedstrijd dressuurrijden met hem ofzo, maar ik dacht hem wat beter te kunnen opvoeden onder het zadel zodat hij beter voor de wagen loopt en luisterd.
Oja, als je hem bang maakt met een enorme brul of flinke schop of tik is er geen land meer mee te bezijlen, dus dat doen me niet.
Longeren: Doordenderen
. Almaar te snel en niet willen stappen totdat je jezelf ervoor gooit. Hijgend en puffend alsof hij elk moment door zijn benen kan zakken zolang blijft hij doordenderen. Zadel en tuig, bit onder het zadel en bit voor de wagen zijn prima.
Tandarts is erbij geweest, niets bijzonders.
Gekeurd door veearts, niets bijzonders.
Ruiter: normaal gesproken vriendelijk en geduldig met zachte hand
. Maar hij drijft me echt op de zenuwen. Moet zeggen dat ik nu heel erg aan de teugel moet hangen anders vliegen we door de bak, en ik weet dat kracht niets oplost maar "zit" ook nog niet. Kom gerust een keertje proberen
.Ik moest van mijn instructrise oefenen dat hij een rondje om zijn voorbenen kan lopen met zijn achterbenen, zodat hij voor het been opzei gaat met zijn achterhand, dit doet hij prachtig. (beetje vaag uitgelegd maar jullie nsappen vast welke oefening ik bedoel). Hij leert ook heel snel en is goed nageefelijk in stap en als hij niet te snel gaat ook in draf en galop.
Maar ik krijg hem niet rustig in draf, hij is dan een speer. Ook voor de wagen en aan de longeerlijn.
Menruiter: verschillende personen, hebben koetsiersbewijzen. Hebben regelmatig les.
Pony: haflinger.
Advies??
. Een paar rondjes beiden kanten zo bezig geweest. Dan is hij mooi nageefelijk ook, maar dat is hij meestal wel als hij niet te snel is.