Wandeling: paard valt niet in te houden in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Wandeling: paard valt niet in te houden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:06

Sinds anderhalf jaar heb ik mijn paardje Lya,
in de piste is ze erg braaf (in het begin was dit NIET zo,
maar na oefening lukt het al erg goed.)

Het probleem:
Ze valt op wandeling ERG moeilijk in te houden. Vermoedelijk (wel 80% kans toe) heeft ze vroeger in de koers gereden, en daarna wat dressuur.
Eenmaal in galop (en dus in haar bloed!), kan IK ze niet meer inhouden.
In de piste (binnen of buiten) lukt het wel, dan kan ik gecontroleerd met haar galopperen, zelfs galopwissels doen...
Maar ohwee buiten, dan moet ik mijn gebroken trensje vervangen door een pelham (met kinketting, ongebroken rubberen bit om het niet TE hard te maken, en een enkele teugel: pelham met bitriempjes), en een martingaal...
Mijn pa gebruikt sporen op wandeling (zodat ze niet al te koppig blijft doen als ze ergens weigert voorbij te lopen), maar ik houd liever een zweepje in m'n chaps... - ik werk liever niet met sporen, na al die jaren heb ik nog steeds 'schrik' dat ik ze op het juiste moment niet correct gebruik, mijn pa heeft er meer ervaring mee. (Ik ben namelijk van de mening: als je niet 100 % ZEKER correct met sporen kan omgaan, gebruik je ze beter niet!)
Het zweepje mag ik op geen enkel ander moment bovenhalen (ook niet in de piste) want dan heeft ze plots een extra vitesse erbij hihi... Enkel als het niet anders kan dus.), en dan valt ze nog NIET in te houden. Crossen dat ze dan doet!! Gelukkig heeft ze een erg gemakkelijk (zalig zittend) galop'je'.

Ze schrikt vrij snel en wil op wandeling soms plots ergens ABSOLUUT NIET voorbij. Als er andere paarden bij zijn, gaat ze daarop (gelukkig) vertrouwen en 'durft' ze wat meer.

Dus mijn vraag: hebben jullie tips om dat 'snel galopperen, en niet in te houden' te verbeteren...
Zodat ik eindelijk met een gerust gemoed kan buiten wandelen...
zonder te moeten vertrouwen op het feit dat Lya weet waar het baantje bijna ten einde is... en ze moet gaan inhouden...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden...

Anoniem

Re: Wandeling: paard valt niet in te houden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:00

Ik begrijp uit je verhaal dat je vader ook met haar buiten rijdt. Heeft hij ook zoveel moeite om haar in te houden?

Als je met haar op wandeling bent en je draaft is ze dan wel terug te nemen? Zo ja, probeer dan eens of je haar telkens drie of vier galopsprongen kunt laten maken en dan terugnemen naar draf. Gaat dat goed dan kun je misschien proberen haar vijf of zes galopsprongen te laten maken en dan weer terugnemen. Zo langzaam opbouwen, het hoeft niet allemaal in één rit natuurlijk.
Zodra je voelt dat ze zich sterk maakt of wil versnellen, diep zitten en terugnemen.
Als je de mogelijkheid hebt om op wandeling op een groot veld te rijden kun je daar ook de galop oefenen. Dan lijkt het een heel klein beetje op de piste en gaat het misschien beter.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 22:02

Ook bij mijn pa (die al 35 jaar rij-ervaring heeft) is ze krachtig en valt ze moeilijk in te houden...
maar het lukt 'm wel.

Het stappen gaat goed en rustig,
het draven gaat goed op verharde grond (kleine stukjes), wat dan weer niet goed is...
maar vanaf het moment dat ik haar een tijdje laat draven (meer dan een 100m), gaat ze weer harder en wordt ze moeilijk in te houden.
Eenmaal in galop geweest, gaat zelfs 5meter in draf niet meer gecontroleerd.

Eens ze 'in haar bloed' lijkt te komen,
kan ik haar niet meer tegenhouden...

Je tip over het veld, ga ik uitproberen!
Maar we hebben naast de weg een strook van wel 8 meter breed met gras, daarnaast een fietspad en dan nog een strook van 3 meter gras, in de omgeving. Ver genoeg van de baan...
Op dat stuk valt ze absoluut niet in te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:42

Annekexxx schreef:
Het stappen gaat goed en rustig,
het draven gaat goed op verharde grond (kleine stukjes), wat dan weer niet goed is...
maar vanaf het moment dat ik haar een tijdje laat draven (meer dan een 100m), gaat ze weer harder en wordt ze moeilijk in te houden.

Zodra je voelt dat ze harder wil, terug naar stap tot ze weer netjes en rustig stapt. En dan weer opnieuw aandraven tot ze...
En draven op het harde mag volgens mij hoor, is nog goed voor de pezen ook (zolang je niet overdrijft en de bodem redelijk vlak is).

En mijn vraag of ze bij je vader hetzelfde deed was om te zien of daar misschien een groot verschil in zou zitten, dan zou je eerst bij jezelf moeten kijken. Blijkbaar is dat niet het geval.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:48

ik denk niet zozeer dat het probleem is dat die galoppeert maar dat ze hem niet terug krijgt gereden en dus ook niet terug in de stap krijgt is er al eens een tandarts bij je paard geweest want schijnbaar pakt je paard het bit vast en daardoor krijg je hem niet terug gereden.
en heb je al eens een passoa bit geprobeert met die 3 ringen die werkt bij mij super

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 16:56

Tandarts is denk ik niet nodig...
want IN de piste kan ik haar wel terugnemen...
dus 't is puuuur omdat het buiten is, in de natuur...

Van galop of draf steeds terugnemen naar stap,
daar kan ik me uuuuuren mee bezig houden,
werkt na al die tijd nog steeds langs geen kanten.

Over dat passoa bit... is dat niet nog straffer?
Kan je daar wat meer uitleg over geven, wat doet dat juist?

Dank je voor je antwoord!