wat te doen bij er vandoor gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

wat te doen bij er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 23:01

Ik heb een merrie die erg braaf is bij het buitenrijden, alleen zodra ze andere paarden of koeien ziet "galloperen" ben ik de controle over haar kwijt. Dan loopt ze verschrikkelijk te dribbelen en maakt ze zich sterk zodra ik het de teugels vastpak om haar in het gareel te houden.
Het enige wat helpt is uit het zadel te gaan en dan loopt ze wel weer gedwee achter mij aan. Ra ra. Hoe kan dit.
En hoe voorkom ik dat ik de controle over haar kwijt raak. Lees: hoe blijf ik haar de baas.

8nnemiek

Re: wat te doen bij er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:23

Je kunt misschien proberen om steeds met iets anders bezig te zijn dan met die paarden of koeien. Als ze zo gaat dribbelen, probeer eens wat dressuur oefeningen tussendoor, draai eens een (kleine) volte, rijdt veel overgangen stap-draf en draf-stap, zet haar af en toe eens stil en achteruit, zo is ze meer met jou bezig en minder met de omgeving.
Wat ik vaak doe is gewoon op stem laten stilstaan, "hooooooo", en zodra ie stilstaat heeeeel overdreven belonen, snoepje geven, en weer rustig verder stappen.
Succes

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:28

En niet aan de teugels gaan hangen! een ophouding accoord maar dan ook weer los en zelf ontspannen!
Als je dat niet kan of durft dan wordt het een lastige situatie. Je kan van een paard niet verwachten dat ze rustig blijft terwijl jezelf zit te spannen en zenuwachtig wordt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:11

Veel paarden reageren als koeien of andere paarden galopperen.

Ik begrijp uit je verhaal dat ze er niet echt vandoor gaat, maar dat je meer bang bent de controle te verliezen. Eraf gaan kan een oplossing zijn, maar dan moet je wel zeker weten dat ze zich niet plots los rukt en zonder jou verder gaat .

Ik denk dat ik niet snel zou kiezen voor de voltes, halthouden, weg stappen en draven endergelijke. Risico is dat ze dan juist heter wordt en moeilijker bij je te houden. De op en neer galopperende paarden/koeien zijn er dan immers nog steeds en een paard blijft altijd een kuddedier waarvoor de kudde het allerbelangrijkste is.

Ik zou eerder kiezen in een voorwaartse oplossing: in een vlotte draf erlangs zodat je zo snel mogelijk uit de gevaren zone bent .

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 13:37

Inderdaad heb ik wel het eea gedaan om haar dan af te leiden, maar daar wordt ze alleen maar meer heter van. Ik heb er voor gekozen om er af te gaan omdat het vlak bij een drukke weg was en ik het onveilig vond worden. Nee, ze rukt zich gelukkig niet los, ze is ongeloofelijk braaf.
Ik denk dat ik de situatie ook spannend vind en daardoor versterken we elkaar.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:48

oew.. herkenbaar mijn friesje stond op rust en was begonnen met opbouwen onder het zadel enkel in stap. Omdat ze al een tijdje goed liep en zin had om te werken was ze onwijs aan het tanken en heb ik ook een paar keer gehad dat ze wou omdraaien en naar huis ging rennen, achter andere aan wou ed.

Wat k deed was schouder voor zetten. Op die manier hoefte ik geen extra druk aan te nemen op mn teugels, kon ik der op mn zit bij me houden, werd ze weer lekker los in de rug en kon ze niet weg omdat der schouder daarzo zat!

Wat je ook kan doen is wijken, apuyeren, traver.. noem maar op. Wat al gezegd is maar super werkt: heel veel overgangen rijden zodat die met zn koppiej bij jou blijft. Elke pas dat die extra naar vore daat dat jij niet wilt ga jij een stapje terug. Dus als jij aan het draven bent en hij gaat galoperen neem ke hem terug naar stap. als jij aan het stappen bent en hij gaat draven hou je halt. Gaat die stappen terwijl jij wilt halthouden zet je hem achterwaards.

anky zei gistere op een demonstratie: paarden zijn net mannen; je moet het tegenovergestelde doen van wat zij willen!

Succes

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 14:30

Schouder voor? Hoe doe jij dat?

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:50

je moet niet eraf gaan, dan wint je paard het van je.. is ook een tijd lang mijn fout geweest.. je moet juist lekker vaak langs galoperende paarden of koeien rijden.. zodat je merrie eraan went.. v oor de rest rustig blijven.. anders gewoon even voor de wei zetten.. waar de andere koeien of paarden instaan.. gewoon laten kijken..en als ze niet meer zo opletterig op de paarden/koeien is weer verder rijden.. dit hielp bij mij wel goed.. zelf ook heel ontspannen blijven niet te veel aan de teugels hangen en rustig tegen haar praten

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 14:55

Ja, maar ik ervaar het niet als strijd. Wanneer ik eraf ga doe ik dat omdat ik het onveilig vind worden. Maar misschien wel een heel goede tip om haar voor de wei te zetten en niet proberen er zo snel mogelijk langs te gaan of af te gaan want dan heeft ze in de gaten dat dit ook wel een manier is om je ruiter van je rug te laten gaan...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:19

Eraf stappen als je het onveilig vind worden zie ik niet als 'het paard laten winnen'. Uiteindelijk kom je immers op dezelfde plek aan als dat je van plan was .

De tips van M3isSi3j zou ik alleen doen als hij echt de hele route druk aan het doen is. Ik denk trouwens dat ik zelf ook niet zou kiezen voor 'paard wil vanuit draf in galop dus gaan we naar stap'. Ook weer omdat je dan het paard mogelijk alleen maar heter maakt.

Ik begrijp dat het gewoon gaat om 1 stukje van je route waar een weide is met paarden/koeien. Kijk eens of je er gewoon in stap langs kunt als die beesten ook rustig staan te grazen. Als ze gaan rennen dan kun je het altijd nog anders oplossen (maar dan nog, eigenlijk altijd voorwaarts oplossen!).

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:03

De hele route rij ik met een losse doorhangende teugel, (om droog te stappen en iedere keer dezelfde route) Zodra ze die andere beesten ziet rennen gaat de kop de lucht in, begint het gedribbel en ik heb dan het gevoel dat ze niet meer bij mij is maar zich laat opdraaien door een paar stomme koeien.
Ik trek niet aan de teugels want daar wordt ze alleen maar vervelender van.
Ik zie dan alleen maar een oplossing en dat is eraf stappen. Ik was heel benieuwd naar jullie oplossingen. Misschien een martingaal? Of niet de hele rit met losse teugels lopen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:08

Als je dat rondje rijdt om uit te stappen dan zou ik eigenlijk niet veel veranderen aan hoe je nu bezig bent. Lekker stappen met los teugeltje en even wat meer opletten en de boel op maat als je langs de koeien moet . Martingaal eraan hangen kan wel, maar om dat nu alleen te doen voor het uitstappen is ook weer zo'n stap.

Gewoon doorgaan met zoals je bezig was, probeer die koeien te negeren. Er zal heus wel een moment komen dat ze niet aan het rondrennen zijn en dat je er gewoon in stap langs kan .

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:13

met schouder voor bedoel ik gewoon schouder binnewaards zonder hoefslag. Dit kan je gewoon gebruiken als je het gevoel hebt dat je paardje onder je vandaan wilt rennen om hem op deze manier bij je te houden.

als het echt om 1 plek gaat kan je der idd gewoon stil zetten en naar laten kijken. Ik zou voorlopig gewoon dit stuk stappen en als dat goed gaat kan je altijd het nog eens in draf proberen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:28

Ik trek ze vaak op de volte als het kan ofzo, buiten is altijd wat oppassen.
Misschien moet je goed laten weten dat jij de baas bent?
En ze respect voor jouw been/hand krijgt, zoals hierboven al verteld is.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:03

Ze is super gevoelig aan het been, voltes gaan een beetje moeilijk langs de weg. Ik was heel benieuwd hoe iedereen met dit "probleem" omging.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:47

heej

ik beleer zelf ook ponys en heb er ook heel vaak dus afgelegen hihi maar wat ik altijd doe als de paard / pony op de kletter gaat een volte te maken of (als je in de bak rijd) tege de kant aan sturen...

het is bij mij altijd goed gegaan.... en ze zijn nu heel braaf...
khoop dat je hier wat meej kunt

succes

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:09

Ik vind eigenlijk ook dat je al aardig goed bezig bent, ik zou dan ook geen overgangen enz gaan rijden omdat je kans hebt dat ze er dan helemaal achteraan wilt.. Probeer gewoon ontspannen te blijven zitten, de teugels zo houden dat je net contact hebt met haar mond en iedere keer een (1) ophouding, dan weer ontspannen. Op die ene ophouding moet ze reageren, als ze opgewonden is zal ze daarna wel weer wat harder gaan maar dan maak je gewoon weer een ophouding. Op deze manier los ik het in ieder geval op, bij mij werkt het super!

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:43

Ben gisteren weer langs dezelfe weg gereden en haar naar de koeien "gestuurd". Ze snoof hun lucht op en voordat ze me weer te druk werd, wendde ik haar af en liep in stap door. Niks geen drukkighied oid.
Dus mij heeft heel erg geholpen om mijn paard zelf te laten onderzoeken.
Bedankt voor de tip!

Eki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:12

Ik begrijp wat je bedoelt, en ik heb zelf ook vaak in dergelijke situaties gezeten, en mijn fout was, wanneer ik iets engs zag, gingen de teugels automatisch strakker, want je weet maar nooit, mijn tip is, probeer de andere kant op te kijken en praat tegen je paardje, en probeer niet de teugels aan te nemen, wat je zelf zegt, je rijd de hele tijd met een losse teugel. probeer dit ook wanneer je langs de koeien gaat, en laat haar kijken sta stil en beloon haar. Misschienhelpt het, succes verders.