Balans van jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Balans van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:02

Hallo,

Ik heb thuis niet de beschikking over een bak, heb wel 1x per week les.. en een jonge pony.. Hij is natuurlijk nog niet zo goed in balans.. en als hij bij les de galop heeft gedaan, wil hij daarna niet meer rustig draven.. Mijn instructrice zegt dat hij gaat rennen omdat hij na de galop geen balans meer kan vinden. Hoe kan ik met buitenritten aan de balans van mijn pony werken? veel overgangen weet ik.. maar misschien nog meer dingen?

__PSM__

Re: Balans van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:34

lange lijnen vooruit en lkkr op zijn eigen benen laten lopen, probeer hem niet te ondersteunen met je teugels ofzow.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:34

Ik denk dat dat harde draven ook een vorm van spanning is, doordat hij de galop nog moeilijk vind. Ga gewoon diep zitten en zelf ontspannen, fijn contact houden en been er wel bij blijven houden. Zorg dat je hem ondersteunt en niet gewoon aan zijn lot overlaat! Verder idd wat je zelf zegt tempowisselingen en overgangen rijden. Hierdoor leert ie dat hij op jou moet letten en vind ie de galop minder 'eng'.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:33

Veel paarden worden erg heet van de galop. Galop maakt ook adrenaline los. Ik zou de galop nog even lekker laten zitten en eerst aan de balans in stap en draf werken. Daarnaast kun je nog even wat meer aan overgangen werken (stap-halt/halt-stap en stap-draf/draf-stap). Probeer zoveel mogelijk op je zit de overgangen te doen, dan heb je de teugels niet nodig.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:07

Gewoon die galop nog een tijd lekker laten zitten.
Je dier leren op eigen benen te lopen,geen gefrut aan de teugels en zorgen dat je als ruiter niet stoort.

Pas als je een paar maanden verder bent ga je aan het serieuse werk beginnen.

Eigenlijuk had je lesgeefmens dit moeten vertellen.

Hoe oud is je pony?

Groet Dagmach

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 13:50

lesgeefmens heet instructrice.. en.. galop enzo gaat goed hoor.. en mijn instructrice zegt ook dat ik wel kan galoperen.. hij is al een half jaar onder het zadel, maar hij mist gewoon nog wat kracht om na de galop nog draf enzo te doen, omdat hij dan al een half uurtje ofzo hard gewerkt heeft, ik wou alleen wat tips om de balans te verbeteren.. ik rij op mijn zit en weinig op mijn teugels.. maar allemaal wel bedankt.. Dagmach .. mijn pony is 3.5 jaar

Linn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:41

Wat ik vaak met zulke paarden doe: galloperen vanuit stap en na de gallop ook weer terug in stap... Daarna weer aandraven... Na een tijdje heeft je pony waarschijnlijk wel door dat hard door draven geen optie is, en kun je gewoon vanuit draf aangalloperen en terugnemen in draf. Mijn lesgeefman heeft me trouwens ook wel eens heeeeeel lang door laten galloperen tot mijn paard en ik niet meer konden, zodra mijn paard hard ging draven gelijk weer in gallop. Maar dat vind ik zelf niet zo'n fantastische oplossing. Helpt ook maar een keer, je pony valt daarna weer in dezefde traditie...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:18

Sfiejj schreef:
hij is al een half jaar onder het zadel,

Hoeveel uren ongeveer (bij benadering?)

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 07:20

ik rij hem 6x in de week ong. een uurtje.. maar niet inspannend werk.. gewoon lekker buiten ritjes