ongevraagd achteruitgaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_

ongevraagd achteruitgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 18:35

ik rij op een heel leuk paardje, en het gaat allemaal wel goed enzo, maar telkens als we stilstaan, en ik wil wegstappen maar heb gewoon contact met paardenmond, gaat ze achteruit, zo heeft ze het altijd geleerd denk ik(wedstrijden gelopen in de M en daarna 2 jaar stilgestaan)op zich is het achterwaarts gaan dus heel makkelijk, aangezien ik gewoon teugels moet aannemen en benen geven, maar wegstappen is dan wel een stuk moeilijker, dit doet ze wel meestal pas nadat we al achterwaarts zijn geweest, en nu als ik vooruit wil, doe ik het met een losse teugel en dan been geven, en beloon ik haar als ze vooruit gaat, maareh, denk dat er een veel betere manier is, aangezien ze het blijft doen.. voor de rest accepteert ze het bit heel goed enzo, dus ik denk niet dat het iets met haar mond te maken heeft, eerder met de manier waarop het haar is aangeleert

Ahtnamas

Re: ongevraagd achteruitgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:44

Hoi Lisa

Ik hoop dat ik je met dit probleem kan helpen. Heb het zelf ook weleens met 1 bepaald paardje en dan komt dit voornamelijk toch omdat mijn hulpen opdat moment net niet goed zijn.

Citaat:
doe ik het met een losse teugel en dan been geven, en beloon ik haar als ze vooruit gaat

Ik zou het niet met losse teugel doen. Geef haar gewoon iets meer teugel. Zorg dat je wel druk houd maar dat je haar niet naar achteren trekt (handen iets naar voren doen).

Let op je zit. zorg ervoor dat je niet naar voren zit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:49

Ja en laat haar niet te lang stil staan.
Blijf actief bezig,
Je begint dus met halthouden en meteen weer weg.
je kan dat later uit gaan breiden.
en achterwaards een poosje niet oefenen.
en natuurlijk goed belonen als het goed gaat.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 08:36

oke, bedankt voor jullie reacties,
ga het zeker proberen

FaroucheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:40

Ja idd, geef het paard rustig been, dus niet van 'Boem lopen' en doe je handen ietsies naar voren zodat er nminder contact met de paarden mond is, en beloon haar duidelijk als ze naar voren gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:03

Dit paard is waarschijnlijk altijd netjes bereden en heeft geleerd om op kleine dingen te reageren. Zij zal niet geleerd hebben dat ze altijd eerst achterwaarts moet als jij wilt wegstappen.

Ik denk eerder dat jij wellicht onbewust iets teveel tegen houdt van voor (misschien de teugels iets teveel op spanning als je wilt wegstappen?) waardoor ze denkt dat ze achteruit moet als je aanspoort. Het kan ook nog zijn dat je per abuis je been iets naar achteren legt als je vooruit wilt.

Het zal niet aan het paard liggen of aan haar mond, maar aan de manier waarop jij je hulpen geeft waardoor het paard denkt dat ze achteruit moet.

Probeer eens of je kunt wegstappen door gewoon je teugels op maat te nemen, maar zonder druk op de teugels. Verder gewoon rustig je benen aandrukken. Het paard zal dan als het goed is gewoon wegstappen.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 09:14

ik ga er mee akkoord dat het waarschijnlijk ook aan mij ligt, maar ik denk niet dat ik haar teveel tegenhou, want ik krijg vaak als commentaar dat ik iets meer spanning op de teugels mag zetten, en bij anderen doet ze het ook,en ze doet het pas als we al een keer achterwaarts zijn gegaan, dus ervoor niet, al doe ik precies hetzelfde
maar het kan wel goed zijn dat ik mn benen iets te ver naar achter leg, daar ga ik eens beter op letten, bedankt voor de tips

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:20

ik heb een paar weken terug hetzelfde gehad, rijd ook een M2 ruin, harstikke leuk beest, we zijn lekker aan het werk en in januari starten.
halthouden ging prima, maar als ik weg wilde stappen vloog meneer naar achter.
tip van de instructrice : ga zitten of je op de punt van zn staart zit. ( lees : dus NIET op zn staart zitten, maar zitten met het gevoel dat je op zn staart zit ! ) succes gegarandeerd.
paardrijden zit voor een deel ook tussen je oren.
als je er aan denkt, en het gevoel neemt alsof je op de achterkant zit, zit je automatisch zwaarder, en zal ze naar voor stappen ipv. naar achter

vaag verhaal, maar als je het niet begrijpt wil ik nog wel een poging tot uitleggen doen

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:36

als ik denk aan 'op punt van zn staart zitten' heb ik de neiging om te denken dat ik heel licht moet gaan zitten maar zal het toch zeker proberen!