Andere instructeur zoeken???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liberations

Andere instructeur zoeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 17:52

Mijn 4 jarige ruin is erg braaf met rijden. Maar als hij echt aan het werk worden gezet en andere dingen moet doen als alleen maar vooruit draven dan krijg ik snel miscommunicatie met mijn paard. Heb vroeger wel op hoger niveau gereden, maar op de een of andere manier heb ik geen overwicht als hij iets niet snapt. Nu heb ik een goede instructeur, alleen er is een maar. Hij kan er niet even opstappen en voelen wat ik voel als ik een miscommunicatie heb. Nu heeft hij mij voor gesteld om les te gaan nemen bij een instructeur en ruiter, zodat hij mij kan leren en ook af en toe erop kan kruipen als het mij echt niet meer lukt. Ik ben zelf dus nogal een driftkikker, en af en toe botst dat met mijn paard. Overgens gaat hij niet in de staak doormiddel van steigeren of bokken, maar hij gaat tegen mijn benen hangen, stilstaan en verstijfen en zich sterk maken van voren. Wie weet wat ik het beste kan doen. En misschien weet iemand wel een goede instructeur omg Den Bosch??
Laat het mij weten, ben benieuwd.

Puera

Re: Andere instructeur zoeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:48

Als jij tevreden bent over je huidige instructie en je bent van mening dat je blijft vooruit gaan, dan zou ik geen andere instructeur zoeken.

Ik ken je probleem, mijn lontje is ook heel erg kort. Gelukkig ben ik de afgelopen jaren steeds rustiger geworden want het werkt me alleen maar tegen als ik mijn geduld verlies.

Wil je persé dat je instructeur af en toe op je paard stapt? Want jij zult toch degene moeten zijn die het paard moet rijden, niet je instructeur. Bij mij werkt het nl. niet als ik iemand anders op mijn paard laat rijden. Mijn instructrice heeft verschillende paarden naar Z-dressuur gereden. Ze heeft dan ook niet niets een ruiterster, zíj weet waar ze over praat en weet ook precies wat mijn problemen zijn. Ik heb haar wel eens op mijn paard gehad en ze had d'r binnen no time goed lopen. Stap ik er vervolgens weer op, loopt ze weer net zo bagger als anders. Dus voor mij werkt 't alleen als ik goed wordt begeleid met 't rijden.

Weeg voor jezelf af wát je doelen zijn. Wat wil je met je paard bereiken? En hoe wil je dat doen?
Bekijk gewoon wat je ambities zijn en zie dan of je huidige instructeur in dat plaatje past.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:50

Hee.

Okee, ik ken het probleem, maar ik ken ook een hele goede instructrice in Den Bosch. Ik moet nu weg, maar pb me maar als je info wilt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:01

ik sluit me aan bij porscherider, ik neem nl. zelf les om het zelf beter te leren met mijn paard. Als jij graag hebt dat iemand anders eens op je paard stapt kun je beter iemand anders zoeken maar gaat het je vooral om jezelf en klikt het goed met je huidige instructeur: waarom dan overstappen?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:35

een instructeur kan ook op het paard starten om aan te voelen hoe die is, dan kunnen ze namelijk meer op het paard afgerichte commentaar geven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:04

als ze dat niet kunnen zien komen ze er ook niet op

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:12

Urielle schreef:
als ze dat niet kunnen zien komen ze er ook niet op

nou inderdaad helemaal mee eens

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:23

Tja, voor míj hoeft het ook niet zo nodig dat de instructeur op mijn paard klimt.

Op springles hebben we een tijdje een andere instructeur gehad. Die heeft op bijna ieder paard gezeten van de lessers of iemand met een hulpteugeltje laten rijden.
Maar mijn paard heeft ie met geen vinger aangeraakt. Ik weet niet of ik daar nu trots op moet zijn omdat hij 't niet nodig heeft gevonden. Of omdat hij 't nut er niet van heeft ingezien.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het leuk vind om te zien wat een ander uit mijn paard kan krijgen maar als iemand mijn paard 'even' goed voor mij wil rijden, nee, dat vind ik nutteloos. Ik zal het zelf moeten doen, dus mijn instructie zal mijn problemen idd moeten zien.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:31

Je kan veel zien en maar vertellen hoe het moet! Je instructeur, jijzelf en je paard danwel pony moeten een combinatie zijn. Daar moet een wisselwerking tussen zijn! Die combinatie krijg je doordat je elkaar aanvoelt en later ook aanvult! Ik vind het juist goed als mijn instructeur, ik doe het zelf ook, er even op gaat zitten! Het is alleen maar om te VOELEN hoe het paard reageerd. Met je ogen kun je veel constateren en met je mond kun je veel overbrengen maar met je gevoel kun je juist die dimensie toevoegen wat jullie samen naar een hoger niveau kan brengen. Of dit niveau nou een klasse, plezier of juist meer begrip is dat doet er niet toe. Ik heb er alleen goede ervaringen mee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:43

Maar je instructeur ziet toch vanaf de grond wat jij fout doet en waar het paard blokkeert?
Ik bedoel: ik weet wat ik moet doen, ik weet hoe het moet voelen en ik weet hoe het eruit moet zien maar soms mis je net ff een tikje gevoel of stoor je met iets van je lichaam waar je even niet op let en DAT moet eruit. Dat kan de instructeur er niet uithalen door het paard te rijden, dat moet er bij MIJ uit.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:50

Ik zeg ook niet dat het moet! Je hebt ook helemaal gelijk. Als ik les geef of krijg dan moet het worden gezien! Maar IK ervaar het als zeer prettig als het echt niet gaat, dat mijn I dan even 10 min erop zit om het te voelen! Hij geeft het wel goed door, maar toch even voelen! Het hoeft niet iedere week of maand, maar zo af en toe is dat lekker!
Ik heb ondertussen ook een eigen mening gevormd over wat wel en wat niet. Soms botst dat wel eens. Ik heb een zeer goede relatie met degene van wie ik les krijg en we hebben het daar dan over. Vaak wil hij dan zelf ook even voelen wat ik voel, om juist correct verder te gaan!

Snaptem?? haha en dit is puur mijn mening hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:57

ja natuurlijk, maar daarom reageerde ik ook nog. Ik vind het best een interessant onderwerp als discussiepunt

liberations

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 10:22

Dat bedoel ik dus, ben jij nooit de ring uit gekomen met een k*t gevoel???? Terwijl de mensen zeggen, hij liep lekker he vandaag??
Nou ik wel meerdere keren, en niet alleen bij mensen langs de kant. Je gevoel kan daadwerkelijk anders zijn als het oog voordoet.
Ik heb gewoon een goede instructeur nodig, waarbij mijn gevoel en het gevoel van mijn paard beter wordt. En als het dan eens misgaat, dat er ook eens een ander kan op stappen om te voelen. En dat wil niet zeggen, dat hij hem voor mij de dingen moet aanleren. Anders zet ik hem wel ergens in training!!!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:54

Kijk ikzelf vind het ook prettig en als jij het ook prettig vind, dan moet je daar naar op zoek! Je kunt gaan kijken bij anderen die je kent, die ook les hebben van een ander! Je moet je wel goed verdiepen (tenminste dat vind ik) want een instructeur danwel instructrice is toch heel persoonlijk!

liberations

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:47

Tuurlijk is een instructeur heel persoonlijk, het moete klikken tussen mij en de lesgever. Maar hij of zij zal ook zeker iets moeten zien in het paard dat je meebrengt. Heb niets aan iemand die alleen de negatieve kant ziet van je paard. Wil er alles uit halen wat erin zit, en in elk paard zitten positieve dingen. Ik wil gewoon optimaal genieten van mijn paard en er alles uithalen wat erin zit. En heb op het moment het gevoel dat het de verkeerde kant op gaat. Ik heb al verschillende opties, maar ben er nog niet uit. En ik heb jammer genoeg geen geldboom in mijn tuin

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:19

Haha, ik denk dat we allemaal wel een geldboom in onze tuin zouden willen hebben staan!
Maar je moet doen waar je je goed bij voelt! Verandering van spijs doet eten zeggen ze wel eens. Nu is dit niet altijd waar, ik weet het uit eigen ervaring, maar heb nooit spijt gehad van een overstap. Twijfel is vaak het gevolg van ontevredenheid en een goede trigger om eens verder te gaan kijken!
Ik stimuleer ook altijd mensen om verder te gaan kijken als ze bij mij niet vinden wat ze dachten te vinden! Zolang daar gewoon openlijk over gepraat wordt is daar niets mis mee. Het moet iig niet achterbaks gebeuren. (mijn mening) Paardrijden is voor mij een sportmatige hobby en ik wil daar bovenal plezier uithalen, samen met mensen die daar ook plezier in hebben en met mij plezier hebben!
Een verandering hoeft daardoor ook geen breuk te zijn! Ik ga nog steeds regelmatig bij mijn oude instructrice langs en ze komt ook nog kijken, stiekem tips geven haha! Maar dat is juist mooi!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:33

@fransheijs

Nu heeft mijn huidige instructeur mij zelf aan geraden om eens verder te kijken. Dus dat is wel fijn, hij is even realisties als dat ik ben, en heeft het dus zelf aangegeven. Misschien doet verandering van spijs idd wel eten, haha. Nu maar een op zoek gaan naar iemand in mijn omgeving, waarbij het misschien wel beter gaat. IdeeeN???

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:13

Blijft moeilijk