Meningsverschil van instructeurs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Meningsverschil van instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 23:45

Mijn paard is nog al fel. In het begin dat ik hem had wou hij alleen maar snel en met zijn neus in de lucht. Nu ik hem eindelijk na een jaar ploeteren redelijk aan de loop heb, hebben mijn twee instructeurs twee verschillende meningen.
De een zegt terug rijden, langzamer langzamer en nog langzamer. De ander zegt juist voorwaarts. Nou wil hij van zichzelf eigenlijk alleen maar hard harder hardst, dus wat is nou het beste?
Ik wil consequent zijn in mijn rijden, dus ik kan niet bij de een terug rijden en bij de ander juist voorwaarts.
Soms wordt hij nogal heftig en wordt zijn rug zo hard als een plank, maar dit gebeurt zowel bij langzaam als voorwaarts rijden.
Wat denken jullie?

ProfessorJarig

Re: Meningsverschil van instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:53

Derma schreef:
Mijn paard is nog al fel. In het begin dat ik hem had wou hij alleen maar snel en met zijn neus in de lucht. Nu ik hem eindelijk na een jaar ploeteren redelijk aan de loop heb, hebben mijn twee instructeurs twee verschillende meningen.
De een zegt terug rijden, langzamer langzamer en nog langzamer. De ander zegt juist voorwaarts. Nou wil hij van zichzelf eigenlijk alleen maar hard harder hardst, dus wat is nou het beste?
Ik wil consequent zijn in mijn rijden, dus ik kan niet bij de een terug rijden en bij de ander juist voorwaarts.
Soms wordt hij nogal heftig en wordt zijn rug zo hard als een plank, maar dit gebeurt zowel bij langzaam als voorwaarts rijden.
Wat denken jullie?

Ik zou eerst maar beginnen met een instrukteur te nemen, en dan eerst kijken welke instrukteur het beste resultaat heeft met verschillende soorten paarden en ruiters.
Twee instrukteurs kan nooit goed gaan in de tijddat je de basis nog leren moet.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 00:05

Zit het elkaar echt in de weg vraag ik me af? Ik heb een soortgelijk paard en het is een behoorlijke klus geweest om de juiste manier te vinden. Waarschijnlijk wordt met terugrijden bedoeld, dat hij meer jouw tempo (rustiger) moet aannemen. Tegelijkertijd moet je voorwaarts blijven rijden. Dat wil niet zegger dat je harder moet. Voorwaarts is in dit geval aan het been. Als paard luistert naar been en zit. Voorwaarts blijft in jouw tempo, daarbij zijn passen afmaakt .. en contact heeft met de mond zonder te hangen aan ruiter of paardzijde.... krijg je vanzelf ontspanning.

Maar kijk even goed naar de spanning in je eigen lijf. Dit wil nogal eens meer problemen veroorzaken dan wij als ruiters bewust zijn.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:34

Ik vind het heel moeilijk te zeggen. Zoals An_j beschrijft zit er in allebij de theorie een kern van waarheid, welke he tbeste aansluit op jou paardje is een kwesty van proberen.

Kies voor 1 instructeur om dergelijke misverstanden te voorkomen en vraag nu bijde om uitleg van hun theorie. Op basis van resultaten, eigen kennis en gevoel kan je een keuze maken wat het beste bij jou en je paardje past.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:06

Beide zeggen ze wel iets wat klopt. Terugrijden vind ik een goede manier om het tempo te controleren, zodat het van jou is. En vanuit dat langzame, trage tempo weer naar voren (actief aan je been) en zo bereik je toch ook wat de andere instructeur wil bereiken.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:15

De basis van je rijden moet solide zijn, voordat je met meer dan een instructeur in zee gaat. Ik zou met een (1) goede instructeur verder gaan. Je kan altijd overstappen naar een andere instructeur. Bedenk dat alles wat je met paardrijden doet, gebaseerd is op de basis. De basis moet goed zijn, dat is een investering voor je rijden. Kijk uit naar een instructeur die met paarden en ruiters goede resultaten boekt, vooral op langere termijn. Er zijn veel mensen die zich instructeur of instructrice noemen. Als je echt wilt leren rijden, is een goede instructeur een voorwaarde.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:31

GoldStar schreef:
De basis van je rijden moet solide zijn, voordat je met meer dan een instructeur in zee gaat. Ik zou met een (1) goede instructeur verder gaan. Je kan altijd overstappen naar een andere instructeur. Bedenk dat alles wat je met paardrijden doet, gebaseerd is op de basis. De basis moet goed zijn, dat is een investering voor je rijden. Kijk uit naar een instructeur die met paarden en ruiters goede resultaten boekt, vooral op langere termijn. Er zijn veel mensen die zich instructeur of instructrice noemen. Als je echt wilt leren rijden, is een goede instructeur een voorwaarde.

Ik ga hier helemaal volledig in mee!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:32

Ik ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:40

Ik ga met Professor mee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:22

Ik ook

Mijn eigen stelregel is:
een loperig paard > aan het been terug rijden
een flegmatiek paard > met zo min mogelijk been naar voren rijden.
En sowieso bij allebei oefenen met schakelen en overgangen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:28

Ik ga helemaal met de uitleg van Urielle mee, kort maar krachtig...

fabienne_Uny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:55

Hey,
Ik weet niet wat je ermee doet want je vraag is eigenlijk meer gericht op je 2 instructeurs.
Maar ik heb het zelfde probleem met Uny.
Die oplossingen van je instructeurs heb ik dus ook alle 2 gebruikt en nou moet ik zeggen dat als je paard net zo erg is als die van mij is het alle 2 moeilijk.
Nu vertelde een stalgenootje me terwijl ze me hielp dat als Uny te hard ging ik haar een klein cirkeltje moest laten draven als ze terug valt naar stap maakt niet uit als je verder rijd gewoon weer aandraven want dan doet het paard in principe wat je van hem vraagt.
Wees consequent met het tempo.
Weet niet of je er wat mee doet maar mij heeft het heel erg geholpen.
Laat het even weten als je er wat mee doet en het werkt. Vind leuk om te horen.
Gr

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:13

De vraag is niet hoe je het probleem oplost, maar dat twee instructeurs hebt, die op het eerste gezicht verschillende oplossingen voor het probleem aandragen. Als je dezelfde vraag voorlegt aan willekeurige andere personen, krijg je tal van verschillende goedbedoelde reacties. Ik zou beginnen met een instructeur of instructrice te nemen. Van die persoon moet je tijdens de les het gevoel hebben dat het voor jou en je paard klikt. Als je merkt dat je problemen houdt, ga dan op zoek naar een andere instructeur. Alles wat fout bij ruiter en paard wordt aangeleerd, is er heel moeilijk uit te krijgen. Je moet dus met je instructrice/instructeur op een lijn zitten....

fabienne_Uny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:50

fabienne_Uny schreef:

Ik weet niet wat je ermee doet want je vraag is eigenlijk meer gericht op je 2 instructeurs.

Mogen duidelijk zijn dat hier iets herkenbaars zie en een tip geef.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:04

Voor mij heeft het altijd verwarrend gewerkt twee instructeurs. Ik leste altijd bij de vereniging mee en bij een instructeur aan huis.
De eens zij dit en de ander dat heel verwarrend. Daarom les ik nu nog alleen thuis.
het tempo moet altijd jouw tempo zijn. Fijn voorwaarts drijven maar wel jouw tempo houden. Hij moet luisteren en blijven luisteren. En als jouw gevoel zegt mijn paard wil alleen maar hard, harder hardst kan je oplossing dus nooit zijn nog meer drijven want dan geef je je paard heel erg zijn zin.
Natuurlijk is het dier dan happy en tevreden en ziet het er geweldig uit, maar van traningswaarde is het absoluut niet.

Je gaat niet voor het plaatsje maar voor de trainingswaarde. Dus juist niet harder maar bijvoorbeeld in stap, stap voor stap laten gaan, in draf terug verzamelen . Laat het tempo van jou zijn als jij zeft 5 km/h moet het paard zeggen goed chefin en hoe zullen we dan gaan verzameld, midden of arbeidsgang. Jij bent de baas en niet anders. Kies dus de instructeur die bij je past en die je je paard laat rijden en niet die die jou door het paard laat vervoeren zonder dat je wat in kunt brengen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:25

Ik heb ook les van 2 instuctrices.Bij de ene rijdt ik nu 3 jaar dressuur en de andere sinds een half jaar springles en daarbij altijd het eerste half uur dressuur.Bij de eerste rijdt ik wat een rustiger tempo en vooral ontspannen.Bij de tweede rijd ik meer op druk en wat meer voorwaart.In het begin had ik wel wat moeite met de 2 verschillende rijstijlen maar nu ben ik er erg blij mee.Doordat ik af en toe rijdt bij de tweede gaat het bij de eerst ook veel beter.Het is wel erg belangrijk dat je voor je zelf de belangrijkste punten van beide er uit haalt en daar voor je zelf mee verder gaat.Ik rijd voor mezelf meestal volgens de eerst manier maar soms is het ook nodig om volgens de tweede manier te rijden.
Ik rijd om de week dressuurles en elke week springles.

Als je zelf niet het gevoel hebt dat jij het kan combineren dan zou ik niet meer bij 2 verschillende instructrices rijden.Je hebt zelf van binnen wel het gevoel waarvan je zelf denkt dat jij daar het meeste aan hebt en daar zou ik dan bij gaan lessen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:17

Bij welke instucteur vindt jij dat je paard het lekkerste loopt?

Op welke reageert hij volgens jou het beste? Ik had ook twee instructeurs en die spraken elkaar ook tegen. De ene zei alleen maar voorwaarts en van de ander moest ik onder het tempo van mijn paard rijden. Bij laatste ben ik gebleven..
Mijn paard reageerde het beste op haar hulpen.

Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:57

Een van mijn paarden is ook heel heet. Als er 1 ding is wat je met een heel heet paard niet moet doen is het constant terugrijden. Dat hete is een soort vluchtgedrag. Je paard maakt zich ergens druk om of is bang dat hij het niet goed doet.
Terugrijden maakt dan alleen nog maar onzekerder.

Je kunt hem beter in zijn waarde laten en gewoon beginnen met figuren rijden. Zelf heel rustig blijven. De rust moet er dan op een gegeven moment vanzelf meer in komen als je paard zich zekerder begint te voelen. En dan kun je zachtjes gaan vragen of hij iets meer terug wil komen.

Nou is het lastig om in te schatten of jij gewoon een fel paardje hebt dat nog niet zo gehoorzaam is of dat je echt een heet paardje hebt. En dus ook lastig om in te schatten welke van de instructeurs gelijk heeft. Zoiets zou ik in het echt moeten zien. Op dit moment ga ik met beide instructeurs niet mee. Terug gaan rijden zowiezo niet maar zelf nog meer voorwaarts bijven rijden ook niet. Gewoon het paard in zijn waarde laten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:51

Ik heb ook een tijdje 2 instructeurs gehad....
Ging super!
De één wou resultaat met wedstrijden en oefende we vaak de dingen uit de proef, terwijl de andere me juist bij de basis hield en steeds ontspanning zocht...
(doordat ik ook erg fanatiek was had ik dat dus wel nodig)

Maar bij jouw werkt het dus nieten zul je idd moeten kiezen!

Hier ben ik het mee eens
Citaat:
het tempo moet altijd jouw tempo zijn. Fijn voorwaarts drijven maar wel jouw tempo houden. Hij moet luisteren en blijven luisteren. En als jouw gevoel zegt mijn paard wil alleen maar hard, harder hardst kan je oplossing dus nooit zijn nog meer drijven want dan geef je je paard heel erg zijn zin.

Natuurlijk moet je wel gewoon kunnen drijven! en toch je eigen tempo lopen........

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 18:42

Scum schreef:
Een van mijn paarden is ook heel heet. Als er 1 ding is wat je met een heel heet paard niet moet doen is het constant terugrijden. Dat hete is een soort vluchtgedrag. Je paard maakt zich ergens druk om of is bang dat hij het niet goed doet.
Terugrijden maakt dan alleen nog maar onzekerder.

Je kunt hem beter in zijn waarde laten en gewoon beginnen met figuren rijden. Zelf heel rustig blijven. De rust moet er dan op een gegeven moment vanzelf meer in komen als je paard zich zekerder begint te voelen. En dan kun je zachtjes gaan vragen of hij iets meer terug wil komen.

Nou is het lastig om in te schatten of jij gewoon een fel paardje hebt dat nog niet zo gehoorzaam is of dat je echt een heet paardje hebt. En dus ook lastig om in te schatten welke van de instructeurs gelijk heeft. Zoiets zou ik in het echt moeten zien. Op dit moment ga ik met beide instructeurs niet mee. Terug gaan rijden zowiezo niet maar zelf nog meer voorwaarts bijven rijden ook niet. Gewoon het paard in zijn waarde laten.

Exact, jij snapt het. Mijn paard is echt heet, hij is al 11 maar gedraagt zich soms als een van 3 die net onder het zadel is. Over het algemeen wordt hij wel steeds gehoorzamer en komt goed terug, maar hij blijft heet, snel gefrustreerd zeg maar als hij iets niet snapt en dan wil hij vluchten.
Ik vind het onzin dat je niet van twee instructeurs les kan hebben, zolang ze ook naar jou willen luisteren en doorbouwen op goede ervaringen van je zelf. Ik probeer echter het beste van allemaal mee te krijgen. Momenteel heb ik zelfs van 3 instructeurs/trices les. Twee verschillende bij de vereniging (dit is maar tijdelijk) en een priveinstructrice. Aan alledrie heb ik wat en leer ik wat van.
Echter wat deze twee zeggen is zo tegenovergesteld. Ik heb besloten om de gouden middenweg te kiezen en het tempo aan te nemen waarbij ik me lekker voel. Voorwaarts aan het been maar wel míjn tempo.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:47

Zelf heb ik ook les van 2 dressuurinstructrices. De afwisseling is prettig en de ene let op dingen waar de andere niet op let. Als ze helemaal tegenstrijdige ideeen hebben lijkt me dat wel erg lastig.

Dat had ik dus toen ik nog verenigingslessen reed. Daar kreeg ik ook les van iemand die mij dingen wilde laten doen waar ik zelf niet achter stond. Dus ging ik maar niet meer naar de lessen.