Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Derma schreef:Mijn paard is nog al fel. In het begin dat ik hem had wou hij alleen maar snel en met zijn neus in de lucht. Nu ik hem eindelijk na een jaar ploeteren redelijk aan de loop heb, hebben mijn twee instructeurs twee verschillende meningen.
De een zegt terug rijden, langzamer langzamer en nog langzamer. De ander zegt juist voorwaarts. Nou wil hij van zichzelf eigenlijk alleen maar hard harder hardst, dus wat is nou het beste?
Ik wil consequent zijn in mijn rijden, dus ik kan niet bij de een terug rijden en bij de ander juist voorwaarts.
Soms wordt hij nogal heftig en wordt zijn rug zo hard als een plank, maar dit gebeurt zowel bij langzaam als voorwaarts rijden.
Wat denken jullie?

GoldStar schreef:De basis van je rijden moet solide zijn, voordat je met meer dan een instructeur in zee gaat. Ik zou met een (1) goede instructeur verder gaan. Je kan altijd overstappen naar een andere instructeur. Bedenk dat alles wat je met paardrijden doet, gebaseerd is op de basis. De basis moet goed zijn, dat is een investering voor je rijden. Kijk uit naar een instructeur die met paarden en ruiters goede resultaten boekt, vooral op langere termijn. Er zijn veel mensen die zich instructeur of instructrice noemen. Als je echt wilt leren rijden, is een goede instructeur een voorwaarde.
fabienne_Uny schreef:
Ik weet niet wat je ermee doet want je vraag is eigenlijk meer gericht op je 2 instructeurs.
Citaat:het tempo moet altijd jouw tempo zijn. Fijn voorwaarts drijven maar wel jouw tempo houden. Hij moet luisteren en blijven luisteren. En als jouw gevoel zegt mijn paard wil alleen maar hard, harder hardst kan je oplossing dus nooit zijn nog meer drijven want dan geef je je paard heel erg zijn zin.
Scum schreef:Een van mijn paarden is ook heel heet. Als er 1 ding is wat je met een heel heet paard niet moet doen is het constant terugrijden. Dat hete is een soort vluchtgedrag. Je paard maakt zich ergens druk om of is bang dat hij het niet goed doet.
Terugrijden maakt dan alleen nog maar onzekerder.
Je kunt hem beter in zijn waarde laten en gewoon beginnen met figuren rijden. Zelf heel rustig blijven. De rust moet er dan op een gegeven moment vanzelf meer in komen als je paard zich zekerder begint te voelen. En dan kun je zachtjes gaan vragen of hij iets meer terug wil komen.
Nou is het lastig om in te schatten of jij gewoon een fel paardje hebt dat nog niet zo gehoorzaam is of dat je echt een heet paardje hebt. En dus ook lastig om in te schatten welke van de instructeurs gelijk heeft. Zoiets zou ik in het echt moeten zien. Op dit moment ga ik met beide instructeurs niet mee. Terug gaan rijden zowiezo niet maar zelf nog meer voorwaarts bijven rijden ook niet. Gewoon het paard in zijn waarde laten.