Galop --> Voet uit de beugel / te ver

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1993

Galop --> Voet uit de beugel / te ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 19:03

hoi allemaal

ik heb een vraagje

telkens als ik ga galoperen of aanspoor in de galop gaat myn voet veelste ver in de beugel of soms er zelfs uit wie weet hoe dat komt.

of heeft hier zelf ervaring mee?

ojah.. beugels korter/ of langer heeft geen nut

groetjes anouk

Katja

Re: Galop --> Voet uit de beugel / te ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:43

Verplaatst van VMR naar RT.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:47

ik denk dat je je been niet genoeg lang maakt en daarbij je hak niet uitdrukt (misschien trek je je been op om balans te houden???)

Probeer eens of het verbetert als je eerst een tijdje zonder beugels hebt gereden?

AllejandroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:47

Je moet dan meer druk op je beugel hebben of ze zijn te lang?
of wat urielle zegt..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:03

ik heb het zelf ook. dit komt omdat ik mijn hak optrek om hem aan te sporen. ik kom dan ook iets onder amigo uit.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:15

Ik heb er zelf soms ook last van, en ook bij mij helpt beugel langer/korter maken niet
Ik denk zelf dat het komt door het optrekken van je benen, dit doe ik zelf ook automatisch, niet eens om aan te sporen, maar om voor je gevoel steviger te zitten.
Zonder beugels rijden is dan idd een goede oefening, dat doe ik zelf ook steeds vaker en dat geeft een stevigere zit waardoor je minder de neiging hebt je benen te 'klemmen' (en waardoor je dus of doorschiet in je beugels of ze verliest).

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:39

Ik heb mij hier vandaag ook weer op betrapt . Ik zet mezelf vast op een of andere manier. Ik heb dit maar aan een kant van de galop, de andere kant kan ik wel normaal zitten

Skymaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:15

je drukt je hak niet genoeg uit (of je trekt hem zelfs op).

ofwel kortere beugels maken, maar probeer ook eens een poosje in de verlichte zit te galopperen, dan steun je nl zo volledig op je beugels dat je ze niet kwijt kan raken, en wellicht helpt het je ook de galop beter aan te voelen, waardoor je bij gewoon zitten wss minder snel terug valt.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 18:37

Thnx ik zal het morgen proberen

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:47

probeer tijdens het instappen eens zonde rbeugels te rijden. draai wat met je enkels en beweeg je tenen omhoog en naar beneden, maak je benen lang. kortom doe allerlei oefeningen. dit werkt bij mij altijd. als ik dan na een tijdje mijn beugels weer aan doe lijken mijn beugels een stuk korter;)

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:18

ik had dat in het begin ook... elke keer die beugels kwijt. Toen bleek dat ik mijn beugelriemen altijd te lang had.. ik heb mijn beugelriemen toen twee gaatjes kleiner gemaakt en sindsdien nergens meer last van!!

Kellebel88 schreef:
Ik heb er zelf soms ook last van, en ook bij mij helpt beugel langer/korter maken niet
Ik denk zelf dat het komt door het optrekken van je benen, dit doe ik zelf ook automatisch, niet eens om aan te sporen, maar om voor je gevoel steviger te zitten.
Zonder beugels rijden is dan idd een goede oefening, dat doe ik zelf ook steeds vaker en dat geeft een stevigere zit waardoor je minder de neiging hebt je benen te 'klemmen' (en waardoor je dus of doorschiet in je beugels of ze verliest).

klopt: zonder beugels rijden geeft een veel betere zit, omdat je dieper in het zadel zit en je benen automatisch langer maakt. Als je je benen klemt zit je alleen maar onconfortabeler.. gewoon lang maken die benen. In het begin is het lastig maar na een paar keer oefenen gaat het vast en zeker beter

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:29

vandaag wat geprobeert gaat stukken beter nog steeds niet helemaal marja ik had mijn chaps nouw aan

Linn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:55

Chaps hoeven trouwens geen probleem te zijn... Maar als het steeds aan 1 kant gebeurt zit je waarschijnlijk onbewust scheef!! Dat heb ik ook een tijdje gehad en snapte er maar niks van. Totdat mijn instructeur zei dat ik eens de andere kant op moest gaan "hangen" (natuurlijk niet echt, maar een beetje) met het aangalloperen, toen ging het over. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat je paard wat uit balans is (wat vaak weer een fout is van de ruiter, jaja) en naar een kant nijgt. Als jij dan meegaat in die beweging, verlies je een beugel!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:47

Het verliezen van je beugel kan ook komen doordat je houding in het algemeen niet helemaal goed is. Probeer erachter te komen of je wel goed op je paard zit. Ook betekent het dat je geen onafhankelijke zit hebt. Je moet alles apart onder controle hebben, benen, heupen, schouders etc.
Zit je wel op je zitbeenknobbels? Probeer hier achter te komen door desnoods iemand te vragen ( die er wel wat van weet ) hoe je houding is. Als je hier aan werkt dan zul je zien dat het probleem met je voet zich ook zal verbeteren. Daarbij heb je van het aanleren van de juiste houding je hele leven plezier.

Het beste om het te verbeteren is om te vragen of iemand je aan de longe wilt helpen. Jij kunt je dan helemaal op je houding concentreren. Ga dan ( wat een goede tip is van de anderen ) zonder beugels zitten en voel hoe je paard onder je loopt. Probeer helemaal mee te gaan met zijn bewegingen en sluit desnoods je ogen ( wat heel goed bij mij heeft geholpen want dan voel je het beter ). Controleer jezelf punt bij punt hoe je houding is en verbeter wat moet.Je zult zien dat je heel snel resultaat boekt.

Veel succes in ieder geval!!

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:03

ik ga dit topic even doorlezen heb zelf namelijk last ervan. als ik aanspoor dan schiet mijn voet in de beugel, en in galop ook al helemaal, ik ben hard ermee bezig om mijn hakken ook echt goed uit te drukken, maarja vaak glijden ze er weer zomaar in.
ben blij dat ik niet de enigste ben met het probleem

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:20

me to rafaela

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 14:41

niemand meer????

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:58

Ik kan alleen bevestigen dat je waarschijnlijk een probleem hebt met je hele houding. Je zit niet diep genoeg in het zadel. Je voeten zijn niet naar beneden gedrukt. Het is de bedoeling dat je probeert met je hiel de grond te raken (bij wijze van spreken).
Wat ik je kan aanraden is als je les volgt om eens een zitles te nemen aan de longe. Je leert recht zitten zonder stijgbeugels. Eenmaal je het gevoel te pakken hebt gaat het rijden veel vlotter gaan!!!
Succes ermee!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:01

Zitlessen nemen!