Mijn pony heeft de laatste weken (bijna) nooit zin om te werken. Losstappen gaat redelijk goed, maar zodra hij aan het werk moet begint het gedonder. Hij legt zijn oren in zijn nek, steigert (niet hoog) en draait op zijn achterbenen om, hij bokt en wil gewoon niet lopen. Ik zet hem dan op een volte en probeer hem zo veel mogelijk voorwaarts te rijden. Ik probeer hem voor te zijn, dus als ik het gevoel heb dat hij iets wil gaan doen, drijf ik hem direct voorwaarts om hem die kans niet te geven. Het gedonder houdt op, maar daarna is hij niet voorwaarts. Ik rijd dan veel overgangen en tik hem direct met de zweep (tegelijkertijd met mijn sporen) als hij niet of niet voldoende reageert om mijn beenhulpen. Zodra hij daar weer doorheen is, loopt hij super en kan ik alles met hem doen wat ik wil. Het duurt dus meestal een half uur voordat we echt aan het werk kunnen. Ook is het erg vervelend om elke keer weer op deze manier te moeten beginnen. We hebben eenmaal per week privéles van een instructeur en zodra hij haar stem hoort is het direct een ander paard. Ik heb hem pas 4 maanden, dus misschien test hij mij nog steeds uit, maar het wordt erg vermoeiend.
Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft tips?