kan iemand dat even uitleggen met hoe ik de teugels nou ookal weer moest houden en welk beenwaar enzo...?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hardi schreef:Als eerste is het belangrijk dat je paard op twee teugels loopt, dus een gelijke druk hebt op beide teugels. Je paard moet goed in balans zijn en fijn aan de hulpen. Als dit het geval is, is wijken in principe heel erg simpel.
Je went af bij A bijv. Stelt het paard eerst recht. Je binnenhand plaats je iets naar de mond toe (niet losgooien, dus wel kontakt houden) en iets van de hals af zodat je wat stelling hebt. Je drukt hem met je binnenbeen naar je buitenteugel en die buitenteugel houdt je er ook goed aan. Je moet het eigenlijk zo zien dat je je paard met je buitenteugel mee opzij neemt. Je buitenbeen geeft het tempo aan naar voren.
Je buitenteugel zorgt er dus ook voor dat hij niet over de schouder heen wegloopt.
Phynix schreef:Ik stel alleen mijn paard niet naar recht (binnen) omdat hij uit zichzelf al te ver naar binnengaat, dus dit deeltje is per paard afhankelijk.
Phynix schreef:Inderdaad hadri, die stelling die je hebt is zo minimaal, dat die er praktisch al vanzelf is. En dat mijn paard met te veel stelling loopt, wat ik moet corrigerren, komt niet omdat hij niet op 2 teugels zou lopen of niet recht genoeg is. Komt gewoon puur omdat hij het nog een moeilijke oefening vind. En zoals ik bij veel paarden zie, die het nog moeten leren of weinig doen, zijn geneigd hun voorbenen weg te drukken naar de hoefslag, met te veel stelling als gevolg. Dus dat soort dingen hoeven helemaal niet aan de basis te liggen.
wreckh schreef:Dan binnenbeen iets naar achter leggen en buitenbeen op de singel leggen.
Dressuurgek schreef:wreckh schreef:Dan binnenbeen iets naar achter leggen en buitenbeen op de singel leggen.
Binnenbeen juist LANG houden, het paard moet buigen (ook al is maar een fractie) om je binnenbeen en dat werk je tegen als je je binnenbeen naar achteren gaat leggen. Als je heel eenvoudig een volte rijdt heb je ook je binnenbeen lang en je buitenbeen achter de singel omdat ie moet buigen om je binnenbeen.
Het buitenbeen gaat dan automatisch naar achteren en met je buitenhand is het de bedoeling om de schouder op te sluiten zodat ie niet over de buitenschouder weg kan vallen en zo het paard dus ook echt schaart in het wijken.
Suc6
Phynix schreef:
Inderdaad hadri, die stelling die je hebt is zo minimaal, dat die er praktisch al vanzelf is. En dat mijn paard met te veel stelling loopt, wat ik moet corrigerren, komt niet omdat hij niet op 2 teugels zou lopen of niet recht genoeg is. Komt gewoon puur omdat hij het nog een moeilijke oefening vind. En zoals ik bij veel paarden zie, die het nog moeten leren of weinig doen, zijn geneigd hun voorbenen weg te drukken naar de hoefslag, met te veel stelling als gevolg. Dus dat soort dingen hoeven helemaal niet aan de basis te liggen.
Kafue schreef:Bij het wijken is het paard niet gebogen om het been waarvoor het wijkt. De stelling is maar heel minimaal vanuit de nek meer dan de oogbolling mag je absoluut niet zien. Het is makkelijk.
Ik ga altijd als volgt afwenden bij bijvoorbeeld A, paard weer recht stellen en opsluiten tussen beide benen. Attent maken door middel van de linker teugel ons voorstellend dat we op de rechter hand waren. Binnenhand dus rechter hand vraagt licht stelling door middel van indraaien vanuit de pols minimaal dus. En rechter been gaat een hand breedte naar achteren en zet het paard voorwaarts zijwaarts weg. Het wijken is het best te vertalen als het voorwaarts zijwaarts weg gaan voor je been. Het is om het dier de eenzijdige kuitdruk aan te leren. Het buitenbeen vookomt uitzwaaien achterhand.
Kafue schreef:@dressuurgek, je verwoord het verkeerd. het paard moet mag namelijk helemaal niet om je binnenbeen buigen, zelfs geen fractie.
Het moet actief voor je binnenbeen wegstappen. buiging is dus niet aan de orde.
Dressuurgek schreef:Kafue schreef:@dressuurgek, je verwoord het verkeerd. het paard moet mag namelijk helemaal niet om je binnenbeen buigen, zelfs geen fractie.
Het moet actief voor je binnenbeen wegstappen. buiging is dus niet aan de orde.
Maar je bent het wel met me eens dat je binnenbeen juist lang moet zijn en het buitenbeen achter de singel?