paard niet voorwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paula1

paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:46

hoi ik heb een vraagje ,ik heb een paard die niet voorwaars is.
hij is hellemaal gezond . maar sporen helpen bijna niet meer, zweep spant ie ze billen een keer en dan vind hij het best .
ik krijg goed les We hebben een week alleen gelongeerd alleen maar voorwaarts latenlopen maar hij strort hellemaal in ik heb er zo geen zin meer in wie heb er tip s .

Nannes

Re: paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:48

Veel overgangen rijden. Luistert die niet naar je been, een flinke harde mep met de zweepof gewoon een paarde flinke achter elkaar. of had je dat al geprobeert??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:45

Helemaal gezond? Ook bloed nagekeken dan? Het is niet normaal als een paard zich hard maakt voor de zweep. Dan is er meestal echt wel wat aan de hand. Zweet hij ook snel, bv?

Sporen zijn niet om een paard mee aan te drijven. sporen zijn er om het paard attent te maken op je beenhulp en onderscheid van andere beenhulpen te maken in de moeilijkere oefening. Als je je sporen gebruikte om je paard vooruit te krijgen, zit er echt iets niet goed.
Je paard moet leren naar een lichte beenhulp te luisteren. Maar als hij al niet meer reageert op spoor en zweep, lijkt mij dat praktisch onmogelijk.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:50

Je schrijft dat je goed les krijgt.. Wat zegt je lesgeefmens?
Ik zou inderdaad ook zeggen, veel voorwaartse overgangen rijden, hij moet goed aan het been zijn..
Ik zou je graag wat energie van mijn paardje willen geven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:59

Een paar weekjes vakantie in de wei kan wonderen doen. Kun je zelf ook weer met frisse moed beginnen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:23

Sluit ik me bij aan. En ook bij het je het bloed laten checken?
En hoe zit het met het voer. Laat ook checken op bijvoorbeeld bloedarmoede ofzo.
Mijn paard was ook anders dan normaal en bleek een leverontsteking te hebben.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:53

Mijn paard was ook een tijdje niet voorwaarts. Nu zijn we overgegaan op sportbrok en gaat het echt veel beter. Volgens de dierenarts kon hij uit zijn vorige voerniet genoeg energie halen.
Als ik jou was zou ik mijn sporen afdoen en eerst eens heel veel overgangen gaan rijden. Zo komt hij meer aan het been. Je paard hoort op een kleine hulp te reageren.
Overleg ook eens met je instructrice.
Ik ben overgestapt van instructrice omdat bij de eerste (met diploma) mijn probleem niet werd opgelost. Hij kwam maar niet aan het been. Bij mijn nieuwe instructrice (ZZLT) is dit probleem helemaal opgelost.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:28

sporen af, en de zweep zo minimaal mogelijk gebruiken... en niet te veel willen... als hij eerst maar weer eens reageert op je been, en goed belonen als hij het goed doet. een vriendin van me heeft dit ook gedaan... gaat een stuk beter... dus als je gaat draven, niet gelijk 10 rondjes willen draven, eerst als hij reageert is het genoeg...

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:31

Hebben jullie er ook weleens aan gedacht dat het paard pijn kan hebben?
Ligt het zadel wel goed? Heeft hij geen haken op zijn tanden?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:34

er stsaat helemaal gezond dus ik dacht nie aan tanden... maar ik was inderdaad helemaal vergeten te denken aan een verkeerd zadel

paula1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:00

Dailonka schreef:
Hebben jullie er ook weleens aan gedacht dat het paard pijn kan hebben?
Ligt het zadel wel goed? Heeft hij geen haken op zijn tanden?

het zadel ligt goed, dat is nagekeken ,ook zijn bloed is onderzocht ook die was goed overdag loopt hij buiten. bedankt voor de tips ik ga kijken voor ander voer een sportbrok misschien

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:56

Mijn paard heeft dat ook een hele tijd gehad! (nu heb ik af en toe mn vliegbrevet nodig )
Ik kan niet precies zeggen wat de oorzaak was, ik heb toen bloed af laten nemen, was niks mis mee. Wel liep ze achter op dr zolen en had ze hangend rooster! Ze had het ook totaal niet naar dr zin op dr vorige stal toen ze nog 22 uur per dag binnen stond. Sinds ze op de nieuwe stal staat is ze echt gigantisch opgeknapt. Ze staat nu op een land van 3 hectare in een fijne kudde van 6 merrie's en 3 veulens, fantastisch vind ze het!

Ik wil hier alleen mee zeggen: luister aub goed naar je paard, want ik ben nu nog steeds blij dat ik het mn paard er nooit voor op dr donder heb gegeven, maar ik ben altijd aan het zoeken geweest naar de oorzaak en nu heb ik een superfijne knol!!!

Suc6 ermee!!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:12

Hoi Paula,

ten eerste raad ik je aan zonder sporen te gaan rijden en met zweep. Jou paard is slecht voor het been en zal hier weer op moeten gaan reageren, want actie is reactie, een keer been is dus voorwaarts. Probeer dan ook veel overgangen te rijden en zodra ze niet reageert op je been haar een tikje met het zweepje op dr schouder te geven, reageert ze niet, nog een tikje, net zo lang tot ze wel reageert. Overgangen rijden is dus ook belangrijk. Wil je voorwaarts rijden been er bij houden, ondersteunen met je zweepje waar dat nodig is, bij terug rijden jezelf oprichten, en dit hoeven maar hele kleine stapjes te zijn, al oefen je dit een half uur in de stap en wil ze aan het einde zelfs al aandraven dan heb je je doel al bereikt! En zo kan je dit zo langzamerhand opbouwen!

Succes ermee!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:50

Een paard dat niet voorwaarts is is niet goed aan het been!
Hoe eerder je met sporen begint als jou paard niet aan het been is, hoe eerder jouw paard er op afgestompt raakt. Een spoor is bedoelt om een verfijndere hulp te geven, als je er ook echt iets aan wilt hebben straks moet je hem nu aan het been proberen te krijgen zonder sporen!
Hoe doe je dat?
Helemaal niet moeilijk en heel logisch maar vergt wel gedult en dat zul je er voor over moeten hebben!
Geef nooit toe aan je paard, ook niet als je aan het uitstappen bent en je geeft been en hij reageert niet, denk dan niet van ach laat maar we zijn toch al klaar, want de dag erna is hij dat niet vergeten dat hij niet hoefde hoor!
Als jij een lichte beenhulp geeft (geloof me, dat voelt je paard echt wel) dan moet hij vooruit, doet hij dat niet dan geef je meteen een hardere hulp waarop hij vooruit moet, doe dat eerst met je been gewoon, wnat uiteindelijk moet je hem zonder zweep kunnen rijden, maar als die hardere beenhulp niet helpt dan geef je hem wel een flinke tik met de zweep. Al valt hij helemaal uit elkaar of gaat hij in galop, beloon hem toch, want hij heeft ten slotte gereageerd. Ga niet gelijk in de teugels hangen als hij in galop zit, want dan snapt hij ook niet meer wat hij nou moet, neem hem gewoon weer rustig op je zit terug en doe het nog een keer! Als hij gewoon direct wegdraaft in plaats van galoppeerd dan kun je de overgangen sneller maken. Ga terug naar stap en na 2 passen stappen direct weer in draf, laat hem dan wel even draven (als je hem gelijk terug neemt dan denkt hij dat hij niet aan had mogen draven) en daarna maak je weer zo een snelle overgang, gaat dat goed dan rij je schijnovergangen, dus als hij bijna in stap gaat, draaf je weer weg. Ook verruimen in draf is goed, maar geen hele lange zijde of diagonaal, het gaat er maar om dat hij op je been even vooruit schiet, als je langer door gaat dan gaat hij meer op de voorhand vallen en loop je het risico dat je weer moet gaan drijven om hem in dat tempo te houden!
Wees zelf echt consequent, let er op dat je niet (perongeluk misschien) iedere pas in draf mee drijft met je been. Dat zie je echt veel te vaak dat mensen iedere pas een prikje met hun spoor geven terwijl ze het niet door hebben, maar dan raakt hij er ook op afgestompt!
Als je dit gedaan hebt zal je paard niet alleen aan het been zijn, maar ook nog eens heel mooi vanuit achteren komen en daardoor verbeterd de aanleuning weer!
Op het begin moet je niet bezig zijn met je aanleuning, dat komt wel weer als hij aan het been is, want aanleuning zonder dat hij aan het been is , is niet echt! Dat komt niet vanuit hemzelf.
Succes ermee! ( en laat je niet opfokken door mensen die zeggen dat haflingers dat niet kunnen, want alle paarden kunnen het, alleen niet ieder paard leert het even snel)

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:10

Desire: helemaal mee eens.. dit is echt de enige en juiste manier om je paard aan het been te krijgen

robunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:17

als ik dit hoor herken ik dingen... mijn verzorg paard is ook 3 jaar niet voorwaarts geweest we reden met sporen om haar ook voorwaartst te rijden (ook fout) we hebben een fotow van haar rug laten maken wat bleef kissing spines... wij doen oefningen waarbij we een spier op haar bil moeten "strelen" zeg maar hier reageert ze erg heftig op en wat ik begrijp is dat jou paard ook alle spieren aan gaat spannen als jij een tikje geeft met de zweep maar iig sporen af doen idd! dat heeft verder geen enkele zin mijn verzorg paard is nu super voorwaarts aan de longeerlijn terwijl ze toen ook niet vooruit te branden was. ik wil je nieet zeg maar een beetje .... (ik kan niet op het juiste woord komen) maar igg zonder sporen gaan rijden
andere symtomen
-oversptringen in galop
-lijnagressie eruit trappen aan de longeerlijn
-kleine passen
-niet aan de teugel willen

en kijk idd of het aan het voer ligt
groetjes robin!

Minte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:22

Hallo,!

Ik heb niet alle reacties gelezen.
Maar wil toch even wat zeggen over het oorspronkelijke bericht.

Als je paard niet voorwaarts is heeft dat altijd een reden.
Rijd je altijd hetzelfde rondje in de bak?

Sommige paarden worden na verloop van tijd daar helemaal gek van en sommige worden inderdaad langzamer en willen niet meer lekker voorwaarts lopen, ze willen wel eens wat anders zien.
Is dit zo in jouw geval, probeer dan eens afwisselender te gaan rijden. Maak eens een buitenrit, of stap lekker uit in het weiland.

Of misschien rijd je wel dagelijks en heel zwaar.
Paarden willen ook wel eens een dag waar ze even lekker kunnen uitrusten. Mijn vriendin heeft het eens gehad toen ze begon met wedstrijden rijden. Ze reed elke dag, en op een bepaald moment werd haar paard niet meer goed voorwaarts en wou het niet meer met zoveel plezier lopen. Nadat ze hem minstens eenmaal per week eens vrij gaf ging het beter.
Dit verschilt echter wel per paard!

Groetjes, Minte