galop.......racen!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

So0p_

galop.......racen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:13

hoi
ik heb een probleempje.
als ik met mijn pony galoppeer gaat hij 5 galopssprongen goed en dan............racen....
ik weet het ik moet hem stop zetten en laten nadenken.
maar als ik op een wedstrijd ben wat dan??
heeft iemand tips op hem wat rustigger te laten gallopperen?
Groetjes sophieke

P.s. het is een half arabier :p

Qimm

Re: galop.......racen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:33

gewoon oefenen op het rustig galopperen, voltes rijden, tempowisselingen, corrigeer consequent als hij te hard gaat. Tja en als je je pony in galop niet onder controle kan houden lijken wedstrijden me nog eigenlijk niet zo'n goed idee.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:37

Me verzorgfjord heeft daar ook zo'n handje van. Je galoppeert aan en daar is de andere kant van de bak alweer. Als ze zo idioot doet trek ik er altijd maar om in een hoekje. Dan een paar passen achterwaarts wat ze dus helemaal niet leuk vind, en weer opnieuw proberen, net zolang volhouden tot ze het niet meer doet. dit is vaak ook gewoon in draf, dat ze begint te sjesen. In draf trek ik der dan ook weleens op een kleine volte, maar als ik dit in galop doet gaat ze zo onderuit. ze is nogal lomp.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:49

als je paard 5 passen goed gallopeerd dan neem je hem gelijk terug en dan belonen
en dan weer aanspringen, en zo gewoon even doorgaan
en je paard steeds iets langer laten galoperen

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:29

id wat hij goed doet extreem de hemel inpijzen en daarna nog een keer op de andere hand.. gewoon afwisselen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:42

En als ie het blijft doen: bij het wegracen been bji geven en blijven galopperen tot ie moe is en eruit valt, dan galoppeer je nog een paar keer aan... tot ie er wel genoeg van heeft... Dan laat ie het vanzelf wel uit zijn hoofd...

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:46

Ik weet niet hoe jou pony is, maar voor mijn pony zijn wachtoefeningen niet echt geschikt. Mijn pony wordt daar heel vervelend van. Wat ik doe in de galop is eerst mijn pony op een volte laten galoperen en als ik merk dat ik mijn pony onder controle heb, de volte uitbreiden of de hoefslag meteen volgen. Ik probeer mijn pony regelmatig op te vangen en daarna meteen weer los te laten. Ik merk vaak ook dat ze harder gaat, omdat ik de teugels stevig vast blijf houden.

In ieder geval veel succes met je galopprobleem en misschien kan je als het echt niet wil verbeteren een instructeur om raad vragen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:36

Ga rechtrichten en zorg dat gewicht verdeeld is over 4 benen en niet over 2 benen. Zoek eerst uit wat de natuurlijke buiging van je paardje is en ga daarop rechtrichten door middel van juiste drang naar voren zodat je paardje in gelijkmatige aanleuningsdruk komt en daarop gaat ontspannen. Zie meer informatie over natuurlijke buiging en rechtrichten op www.paardenbegrijpen.nl
Als dat in stap en draf in orde is dan ga je pas in galop aan de gang. Werk eerst goed aan de basis.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:39

Dit kan inderdaad meerdere oorzaken hebben.

Kan zijn dat je paard niet goed in balans is en als het ware zijn evenwicht verliest en daardoor harder gaat lopen. Kijk maar naar de mens. Als die zijn evenwicht verliest (struikeld bijv.) gaat een mens ook harder lopen of soms zelfs een paar passen rennen om zich staande te houden.

Als dit dus het probleem is, kan je dit oplossen door je paard dus sterker te maken. Dit doe je doormiddel van veel schakelen in tempo en veel overgang rijden. Alleen met een kontaktteuel. Voltes moet je ook alleen met kontaktteugelrijden en met je benen naar je hand toe blijven rijden. Als jij je paard teveel met je hand de volte door rijdt, zoekt het zijn balans op jou hand en het is natuurlijk de bedoeling dat hij op zijn eigen benen gaat lopen. Veel binnenhoefslag is ook een goede oefening, dan moet hij ook op eigen benen lopen en vindt hij geen steun meer aan de bakrand.

Het kan ook inderdaad zo zijn dat jij je paard net iets te vast houdt aan de voorkant, omdat je weet dat hij hard wilt en dus aangaloppeerd met de instelling "Oh daar gaan we weer". Als jij dan tevast houdt zal het paard dus ook terugtrekken en dus harder gaan lopen. Probeer hier dan niet teveel na te denken en gewoon jezelf heel lang maken en zwaarder gaan zitten in het zadel. Houdt ook alleen kontaktteugel. Als je merkt dat het paard onder je uit gaat lopen heel consequent direct terugrijden naar draf. Als het paard dan weer ontspant probeer je het opnieuw. Elke keer weer corrigeren, dan zal je merken dat het paard rustiger wordt en dus op jou wacht.

Kort gezegd. Paard gaat lopen, jij rijdt hem terug, ontspant dan en het paard moet dan op jou wachten todat jij weer een hulp naar voren geeft.

Wens je in ieder geval heel veel succes.

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:29

euh..
half arabiertjes kunnen 00k rustig zijn, in ieder geval m0et ie dat maar leren...
dus wat ik altijd d0e(mijn p0ny gaat 00k te hard in de gal0p)
is buitenteugel, lang maken, stevig zitten en been h0uden..
hem helemaal aan elkaar rijden

maar het kan natuurlijk wel liggen aan het ras..
maar ik denk dat het gew00n eigenzinnigheid is..

suc6!

Skymaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:12

Als hij gaat racen, op de volte zetten en volte verkleinen. Als je weer controle hebt, stukje rechtuit rijden. Als je daar neit de ruimte voor hebt, uit galop halen en opnieuw aanspringen!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:22

Dit is ook alleen maar op te lossen door kilometers te maken...ik ken het probleem (bij mij: niet na 5 passen maar al stressen bij het aanspringen, leek meer op vluchtgedrag), het gaat nu gelukkig veeel beter dan in het begin, vooral door de galop niet te ontwijken, ontzettend veel overgangen rijden, geduld hebben...En de basis is inderdaad ook erg belangrijk (stap, draf), als je paard echt ontspannen draaft zal ie ook niet zo snel wegracen in galop. Probeer hem eens voorwaarts neerwaarts te draven en dan aan te galopperen terwijl je hem zo houdt, of voorwaarts neerwaarts in de galop. Als jij durft los te laten (lees: niet hangen, dmv rustige ophoudingen vwnw rijden) zal je paard dat ook eerder doen dan wanneer je blijft vasthouden. Vertrouwen is natuurlijk ook belangrijk.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:30

Ik rijd nu ook sinds 2 maanden een pony die wat moeilijk met de galop is.Zij heeft al wat stress bij het aanspringen en wil daarna ook erg hard galoperen.Ik ben haar vooral in de stap en de draf goed aan de hulpen te krijgen en haar lekker voorwaarts neerwaarts te rijden en we zijn op de goede weg.Heb in een boek gelezen{ben de naam even kwijt} dat je wel een jaar mag uittrekken voor je je paard lekker met goede tackt en met swung hebt lopen dus we doen rustig aan.Meestal als je een probleem hebt ga je zelf fouten maken je te veel op de galop focussen maar dat moet je juist niet doen.Ik ben begonnen met haar aan te laten springen en dan een paar rondjes te galoperen en haar ondertussen de hemel in te prijzen Haar probleem was dat ze nog al eens bokte en snel oversprong dus we zijn nu al heel blij dat ze lekker door galopeert al is dat nu nog wel wat snel.Ik wissel ook heel veel af met de galop zodat ze niet van te voren weet wat er gebeurt.De meeste mensen rijden nog steeds eerst de ene kant om en dan de andere kant om in galop dus als je gaat hand veranderen weet hij al hoe laat het is en gaat al vliegen in de draf.Ik doe het als volgt soms galopeer ik helemaal niet dan is ze al heel erg braaf en ontspannen in de draf en vind ik het zo goed soms ga ik alleen rechtsom galoperen soms alleen linksom galoperen en een andere keer wel beide kanten.Soms wacht ik tot het einde van het uur een andere keer galopeer ik na 10 minuten al aan.En een andere keer doe ik een paar rondjes galoperen en een andere keer stop ik al na een half rondje.Ik breng er heel veel afwisseling in aan en ik merk dat ze veel rustiger daarvan wordt maar ja dat is per paard verschillend.

En vooral durven los te laten.Van de week reed onze bijrijdster er op in de les en die hield haar van voren veel te vast en ging ze vet bokken bij haar terwijl ze dat bij mij niet meer doet maar dan is ze te opgesloten en raakt in paniek en kan niet wegkomen en gaat dan zo reageren die van jouw gaat mss heel hard racen omdat je haar van voren te vast houdt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:03

Het is ook heel belangrijk om zelf ontspannen te zijn. Als jij naar 3 galopssprongen denkt van "Wanneer zou hij weer gaan racen?" dan is de kans groot dat hij dat ook idd gaat doen. Dus zelf rustig zitten, als hij harder gaat naar jou zin, gewoon rustig terugnemen, zoveel mogelijk op je zit. Ook pas aanspringen in galop, als het paard in de draf ontspannen is, want als hij in de draf al gestressd is, dan maak je hem nog veel gekker als je dan ook nog gaat galloperen.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:45

dat probleem kende / ken ik ook

je moet ook proberen veel te oefenen aan de longeeerlijn inhouden
en anders wat longeerlijn terug nemen dan gaat het meestal van zelf wel rustiger

sucses!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:57

Longeerlijn zou ik niet doen, is toch anders dan wanneer je erop zit, kilometers maken, zoals ik al zei (is misschien niet zo leuk maar het helpt wel!).

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 15:10

met de longeerlijn is ze rustig het is pas als je er op zit
doet ze bij mijn inductriese ook (het harder gaan)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:20

waarschijnlijk moet ze haar achtehand sterker maken, ik heb er ook erg mee gehamerd, probeer het even met rust te laten en oefen veel de achterhand. dus veel (schijn) overgangen rijden, balkjes lopen, bergjes op rijden, middendraf op de volte (is wel lastig vind ik).

en als je dan gaat galoperen zet hem op de volte, laat hem niet rechtuit, als ze op de volte rustig is dan een keer rechtuit. als ze dan weer gaat racen dan weer op de volte net zo lang tot ze rustig is en weer recht uit. net zo lang tot ze ook rustig doet op de lange zijde.

succes ermee