Ik rijd nu ook sinds 2 maanden een pony die wat moeilijk met de galop is.Zij heeft al wat stress bij het aanspringen en wil daarna ook erg hard galoperen.Ik ben haar vooral in de stap en de draf goed aan de hulpen te krijgen en haar lekker voorwaarts neerwaarts te rijden en we zijn op de goede weg.Heb in een boek gelezen{ben de naam even kwijt} dat je wel een jaar mag uittrekken voor je je paard lekker met goede tackt en met swung hebt lopen dus we doen rustig aan.Meestal als je een probleem hebt ga je zelf fouten maken je te veel op de galop focussen maar dat moet je juist niet doen.Ik ben begonnen met haar aan te laten springen en dan een paar rondjes te galoperen en haar ondertussen de hemel in te prijzen Haar probleem was dat ze nog al eens bokte en snel oversprong dus we zijn nu al heel blij dat ze lekker door galopeert al is dat nu nog wel wat snel.Ik wissel ook heel veel af met de galop zodat ze niet van te voren weet wat er gebeurt.De meeste mensen rijden nog steeds eerst de ene kant om en dan de andere kant om in galop dus als je gaat hand veranderen weet hij al hoe laat het is en gaat al vliegen in de draf.Ik doe het als volgt soms galopeer ik helemaal niet dan is ze al heel erg braaf en ontspannen in de draf en vind ik het zo goed soms ga ik alleen rechtsom galoperen soms alleen linksom galoperen en een andere keer wel beide kanten.Soms wacht ik tot het einde van het uur een andere keer galopeer ik na 10 minuten al aan.En een andere keer doe ik een paar rondjes galoperen en een andere keer stop ik al na een half rondje.Ik breng er heel veel afwisseling in aan en ik merk dat ze veel rustiger daarvan wordt maar ja dat is per paard verschillend.
En vooral durven los te laten.Van de week reed onze bijrijdster er op in de les en die hield haar van voren veel te vast en ging ze vet bokken bij haar terwijl ze dat bij mij niet meer doet maar dan is ze te opgesloten en raakt in paniek en kan niet wegkomen en gaat dan zo reageren die van jouw gaat mss heel hard racen omdat je haar van voren te vast houdt.