Ik zou ieder sport aanraden die je houding in het algemeen verbetert. Als je een betere houding en beter in balans op de grond bent, zul je balansverstoringen ook op het paard eerder opmerken en er wat aan doen. Een veelgenoemd voorbeeld in deze is het stijldansen (met name de standaarddansen) omdat je daar ook temaken hebt met een partner die je onbedole duit balans kunt brengen. Een skippybal heeft hetzelfde effect, je voelt wat een kleine balansverstoring teweeg brengt en bent je dan beter bewust van je eigen bewegingen.
Op het paard zou ik gewoon eerst lekker losrijden. Dan een paar rondjes je louter op je zit concentreren. Zorgen dat je rug opgestrekt is (dus niet ingezakt, je spieren moeten je rug mooi recht en in balans houden, dat kost energie maar is noodzakelijk), het boven-achterste deel van je hoofd het hoogste punt en je benen slap laten afhangen, loodrecht naar beneden. Probeer even geen hulpen te geven tenzij noodzakelijk en let vooral op je balans, laat de teugels dus ook wat langer, anders kun je je daarachter verschuilen. Adem rustig vanuit het onderste van je buik.
Dit werkt bij mij iig vrij goed (alhoewel er op mijn zit ook nog wel het een en ander aan te merken is maar goed), en ik zie dat het bij anderen ook goed werkt.
Mensen die een houdingsport doen, zitten ook vaak vrij netjes op een paard, ook al hebben ze nog nooit gereden.
Vaak is het zo , dat hoe men loopt en staat, men zit ook zo op het paard (sjee, en dit rijmt ook nog! En dat op de vrijdag avond
)