Pony hangt op bit (en loopt dus op de voorhand)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony hangt op bit (en loopt dus op de voorhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:43

Hey iedereen,

Gisteren heb ik nog eens op een pony gereden waar ik sinds januari of februari niet meer opgezeten had .. Ondertussen heeft die ook een ander bit gekregen (vraag me niet waarom want ik vind niet dat die dat nodig heeft, maarja ...) en het is een hele andere pony ... Buiten dat die een stuk dikker is geworden is het ook een echte "hangpony" geworden. "Vroeger" als je erop reed en je werkte hem wat los enzo dan aanvaarde die het bit en liep fijn los in de hand enzo, echt een fijne pony om te rijden .. maar gisteren ... het enige wat die nog kan is hangen op het bit .. Heel leuk voor je armspieren (heb er vandaag zelfs last van ) maar natuurlijk niet de bedoeling. In galop is het zelfs zo dat je het gevoel hebt dat die z'n hoofd de grond in gaat boren ...

Dat is dus niet goed Hebben jullie misschien nog tips?
Wat ik zelf al geprobeerd heb ik blijven rechtzitten (want die sleurt je dus gewoon naar voren) en niet gaan terugtrekken ofzo (dus handen gewoon op hun plaats houden) .. maar wel de pony vooruit houden (dus aan het been en dat gaat best wel goed) en in tussentijd die proberen loswerken, dus 'spelen' met de teugels, stelling naar binnen, stelling naar buiten, ... Maar het helpt niet (of niet veel). Op een bepaald moment leek het iets beter te gaan, maar toen stak die z'n tong uit z'n mond dus veronderstel ik dat die z'n tong over het bit had ofzo? Is dus ook niet goed ...

Iemand van jullie die nog wat weet?
Let wel dat het over een manègepony gaat, ik ben dus niet de enige die ermee bezig is en in een les kan ik niet doen wat ik wil (heb bv. gelezen dat schijnovergangen soms helpen, maar aangezien je altijd moet aansluiten en volgen enzo, zeker als het een grote groep is, alhoewel ik misschien eens kan "faken" dat die even niet vooruit wil en daarna bijdraven ofzo .. ook figuren rijden, voltes enzo, zouden helpen maar kan niet zomaar even gaan rijden wat ik wil ...). Maar heeft iemand misschien "instant-tips" waar ik momenteel niet aan denk? Ik ben nieuwsgierig ..

Groetjesss

Anoniem

Re: Pony hangt op bit (en loopt dus op de voorhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:44

Ohja, heb ookal gehoord en gelezen enzo dat het kan helpen van gewoon je teugels los te gooien als die gaat hangen (natuurlijk wel blijven vasthouden he, maar jullie snappen het wel ) maar dat durf ik gewoon niet bij deze pony omdat ik 99% zeker weet dat we dan allebei de grond op gaan en om het op zo'n manier af te leren zie ik niet meteen zitten ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:13

Niemand?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:09

Ik denk niet dat je het kan oplossen omdat je dus blijkbaar niet zelf mag afwenden of een volte rijden en overgangen kan rijden en dit zijn wel de belangrijkste punten om de pony te helpen.Wat je wel kan doen is idd goed rechtop blijven zitten en goed been geven als hij gaat hangen er wel voor zorgen dat hij dan niet harder gaat lopen maar alleen willen dat hij zijn hoofd weer zelf gaat dragen.En je rijdt in de les dus vraag eens aan je instructrice wat die er van vind wat je moet doen daar betaal je haar tenslotte voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:38

Idd, was ook van plan van volgende keer het aan de instructeur te vragen maar misschien hadden jullie in tussentijd wat tips ofzo die ik dan ook kon proberen

Maar bedankt voor je reactie
Hopelijk zijn we binnenkort eens een les met minder mensen en normaal gezien mogen we dan vrijrijden dus dan kan ik wel die figuren e.d. doen en zien of het helpt

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:00

ik ben ff te lui om het verhaaltje te lezen , maar hier het antwoord op je titel:
Vrijdag was er bij onze les ook een paard die hetzelfde deed , de instructrice zei dat je dan het paard een beetje moest aandrijven en opvangen (halve ophouding zoiets) vanvoor.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:06

Merci Charlotjuuh, maar als je het verhaal had gelezen dan had je gezien dat ik dat al geprobeerd heb en dat dit niet helpt

Maar ik ga zeker gewoon die dingen blijven doen als ik op die pony rij, misschien helpt het na een tijd wel (al betwijfel ik dat aangezien er natuurlijk veel verschillende mensen opzitten enzo .. maar je weet nooit ).

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:51

Dikker en minder scherp bitje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:56

Instant tip? Met 1 hand rijden en een pets achter je been verkopen met zweepje in je vrije (binnen) hand bij eerste teken van hangen aan je arm. Je moet dan misschien best de hele les door wat tikken verkopen, maar je armspieren zullen je dankbaar zijn.
Als je in colonne rijdt, kun je best de teugels losgooien, want waar zou hij heen kunnen? Of je gooit alleen je binnenteugel (hand wat naar voren) of afwisselend linker en rechterhand naar voren. Maar het geheim zit hem toch in je been en zit. Hoe actiever je de pony maakt, hoe hoger het hoofdje komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:02

@ Barcelano: het is een manègepony dus ik heb er niks over te beslissen (al snap ik niet waarom ze een ander bit hebben genomen maar ik kan dus niet zeggen dat ze het weer moeten veranderen )

@ Lusitana: met die zweep kan ik eens proberen .. maar dan krijg je waarschijnlijk reactie: waarom sla je die pony constant? Die doet toch niks .. (want ze zien niet altijd dat die hangt, ik voel het wel.. ). Verder zal die dan 9/10 bokken, dus dan moet ik die weer tikken omdat die zich niet mag verzetten .. bokt die weer .. Ben ik echt de hele les bezig

En we rijden in colonne (dat is toch in groep achter mekaar rijden?) maar waar die zou heenkunnen? Uhm, naar het midden van de bak natuurlijk En daar dan wat ronddraaien en niet luisteren .. Het is niet zomaar een volgpony die met losse teugel ook gewoon met de groep meeloopt hoor Pony heeft besloten dat werken alleen nodig is als de ruiter je daar ook toe "dwingt" .. slimme manègepony

Dat geheim kan wel zijn .. maar die pony was echt ruim actief genoeg, volgens mij kan die echt niet actiever (natuurlijk niet constant, af en toe moest ik wel eens benen bijgeven of die weer wat alerter maken, maar dat veranderde niks in verband met het hangen).

Maar ik ga zien de volgende les .. als ik erop rij dan ga ik die dingetjes die hier verteld worden eens proberen + aan de lesgever vragen wat ik kan doen enzo .. Het zal wel lukken ooit ...

Merci voor de reacties.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:05

Hallo [***]

Probeer als je pony gaat hangen in de hand, dit te voorkomen door hem erweer 'uit te tillen'. Je kan je handen hierbij iets breder plaatsen waardoor je waarschijnlijk net meer kan vragen. Probeer ook als je begint met rijden niet te denken aan dat je je pony naar beneden wil rijden, dat wil zeggen, je kan beter ervoor zorgen dat je pony voorwaarst en actief voor het been is. Doe dit door middel van overgangen, en reactie is actie, dat wil zeggen, een keer been is voorwaats, luistert je pony hier niet naar geef haar dan een tik op het schouder, reageert ze weer niet, nog een tikje, net zo lang tot ze reageert. Zodra je pony meer voorwaarts is en voor het been is zul je merken dat ze ontspannen loopt en misschien haar rug ook zal loslaten wat ook wel een probleem zal zijn, dan pas kan je pony zich ontspannen, hangen in de hand is een teken dat je pony op de voorhand loopt en zich probeert te ontlasten. De achterhand moet dus sterker worden gemaakt!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:25

Als ik erop rij denk ik niet van: die moet nu aan de teugel lopen ofzo ... Bij mij is het belangrijkste dat die luistert en voorwaarts blijft (wat bij anderen nogal een probleem is; vooral dat luisteren dan ) maar dan ben je aant rijden en gaat die gewoon vanzelf hangen, terwijl die wel voorwaarts genoeg is e.d.

Overgangen rijden zou inderdaad kunnen helpen, maar ik heb al gezegd dat het een manègepony is, dus in een manègeles, en ik kan niet doen wat ik wil ...

Die basisdingen, dus dat je pony moet reageren op je been en als die dat niet doet dat je dan die hulpen moet versterken + tikje van de zweep of dat als je pony hangt en daardoor op de voorhand loopt en dat die dan op de achterhand moet gaan lopen enzo dat weet ik allemaal wel Het probleem is het bij die pony te doen ... Het reageren en voorwaarts lopen gaat goed ... Maar daarmee lost het probleem niet op ...

Maar toch bedankt voor je reactie, ik zal het in mijn achterhoofd houden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:39

ik zou het eens voorleggen aan de instructrice en dan overleggen dat je de komende lessen overgangen wilt rijden en wilt schakelen in het tempo (en dus niet aansluit bij de rest van de groep). Dan kan ze je er gericht bij helpen en krijg je geen gezeur dat je niet bijrijdt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:48

ik ben te lui om alles te lezen, maar het paard ligt rijden. halve ophoudingen, en weer door rijden.
lekker overgangen rijden en figuren, zodat het paard ook niet de kans krijgt om te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:59

Idd, Urielle, ik ga het sowieso aan de lesgever vragen wat ik moet doen zodat die niet hangt e.d. en als we met een kleine groep zijn ga ik vragen of ik niet wat op mezelf mag rijden (dus zelf werken met de pony in plaats van altijd de groep te moeten volgen enzo ..). De les is pas vrijdag en ik weet nog niet of ik wel op die pony kan (normaal wel maar je weet dat nooit op voorhand met manègepaarden) dus dat is nog afwachten ... Ik zal zaterdag verslag uitbrengen .. als ik nog kan typen (want met armpijn; typen ging vorige week ook niet echt schitterend..)

mandy_b_s .. het kan wel dat je te lui bent om alles te lezen, maar dan kan je misschien beter geen reactie geven? Wat jij zegt kan ik allemaal niet doen (ik weet goed genoeg dat je zo eraan kan werken dat je pony minder of niet gaat hangen) want het is een manègepony dus ik doe niet wat ik wil ... Zie je het al? Beetje figuren en overgangen gaan rijden wanneer ik wil .. Het zal snel een chaos worden als iedereen zo begint (tenzij je zeeën van plaats hebt of er bijna niemand meerijdt maar dat is dus niet).

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:05

Even een andere reactie dan je misschien verwacht, maar wat dacht je van lekker een andere manege zoeken? Op een manege ga je rijden om paardrijden te leren. Hoe kan je dit in godsnaam leren als je verplicht achter elkaar aan moet blijven hobbelen, geen ruimte hebt om zelf met je paard/pony aan de slag te gaan in de vorm van overgangen en figuren? En als je instructie zelf niet eens in de gaten heeft dat je pony hangt, gaat er dan geen belletje rinkelen?

Vergis je niet, ik ben ook een manegeruiter, en wij hebben echt geen ontzettende kleine lessen of ruime bak. Sterker nog, wij rijden regelmatig met 8 man (paarden) in een bak van 16x32, en dan nog hebben we de mogelijkheid tot het rijden van onze eigen figuren en overgangen. Natuurlijk moet je opletten dat je niet stapt op de hoefslag als iedereen draaft, en niet zomaar op eigen houtje van hand verandert, maar voltes, halthouden op het midden, pasje achterwaarts, wegdraven, tempowisselingen, gebroken lijnen en voltes zijn goed te doen hoor!

Maar je wordt wel begeleid in het loswerken van je paard, en als er (bijvoorbeeld) een hangt, krijg je goede oefeningen om te doen en van te leren...

Als ik jou was zou ik de pony laten voor wat het is, en lekker op zoek gaan naar een stal waar je wél begeleid wordt in het leren paardrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:25

Uhm ja ... die reactie had ik inderdaad niet verwacht ....

De reden waarom die lesgever er niks over gezegd heeft zal niet zijn omdat die het niet ziet .. maar eerder omdat die weet ik dat iemand ben die mijn plan wel trekt en het zelf probeer op te lossen. Ik heb dit dus gedurende het lesuur geprobeerd en dat bleek niet te lukken, ik had het toen ookal kunnen vragen maar wilde eerst even zelf op zoek gaan naar andere oplossingen Dus volgende keer vraag ik voor de les wat ik moet doen e.d. en dan zal die mij dat met plezier uitleggen + mij de hele les een beetje in de gaten houden en nog extra tips geven als dat nodig is ..

Ik rij al x aantal jaren op die manège en ik voel me daar goed, dus ik zie niet in waarom ik van manège zou moeten veranderen omdat het met die pony nu even niet lukt ... Ik ben trouwens niet verplicht om op die pony te rijden en ik doe het met plezier ... Als ik er vrijdag weer op ga en die blijft nog steeds hangen en ik heb zaterdag weer armpijn .. dan heb ik pech .. Natuurlijk liever niet he, maar je snapt het wel

Verder (heeft even niks met het onderwerp te maken) kan ik weer gaan groomen bij iemand waar ik een aantal jaar geleden ookal een tijd heb meegeholpen en normaal gezien (hoop ik toch ) mag ik dan weer op die paarden rijden en krijg ik les van die persoon. Dus dan zal ik sowieso toch minder tijd op de manège gaan doorbrengen dus ik zie het nut niet van een andere manège te zoeken

Maar toch bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:23

Hey iedereen,

Ik ging jullie op de hoogte houden Weet niet of het nog iemand interesseert maar dan heb ik het toch gezegd (sorry voor de late reactie trouwens).

Ik heb vorige vrijdag weer op die pony gereden nadat die het grootste deel van het uur daarvoor weer had liggen klooien ... Maarja, gewoon opstappen en rijden he

Wat ik gedaan heb is dus gewoon hetzelfde als de vorige keren, zelf recht blijven zitten en de pony voorwaarts en alert houden. Verder heb ik de tip van jornajulia geprobeerd ... Kan moeilijk uitleggen hoe ik dat juist gedaan heb, maar zoals zij zegt een soort van "eruit tillen". Dit leek wel te helpen .. Heb ik tussendoor zo eens gevraagd aan de lesgever wat die ervan dacht en die zei ook dat ik niks meer kon doen dan wat ik bezig was (dus de pony vooruit houden en dan af en toe met mijn handen die "eruit tillen" als die wou gaan hangen, en loswerken enzo zodat die pony met het werk bezig was en geen tijd had om te gaan hangen bij wijze van spreken.).

De les is super gegaan, de pony heeft bijna niet gehangen en ik had totaal geen armpijn Wat er wel gebeurd is is dat die 1x gestopt is toen we moesten aanspringen in galop, dus gewoon op de hoefslag in plaats van aan te springen alles dicht .. Maar dat was mijn schuld want er reed een pony voor mij die die dag nogal bokkerig was (en dan ook door de piste crosste) en ik was aant kijken wat die pony zou doen (want die van mij is zo'n meeloper-ding ) dus was ik niet op mijn eigen pony aant letten .. slim als die is profiteert die daar natuurlijk onmiddellijk van Wel luisterde die weer dadelijk toen ik mijn aandacht er weer bij had ... Nog éénmaal is die ineens gestopt, omgedraaid en gaan spookrijden (3 passen ofzo, toen had ik die weer stil en kon ik omdraaien en gewoon verderrijden ). Hoe dit kwam weet ik niet meteen, ik denk omdat die wat vrijheid had (ik ging eens proberen van de teugels wat losser zodat die op eigen benen moest lopen enzo) en misschien ook wel niet genoeg met mijn benen/zit erbij, dat weet ik niet ...

Maar dus de hoofdzaak (het hangen) heeft die bijna niet gedaan en ik was heel blij Ik hoop dus dat het zo blijft gaan... want dat is echt wel een stuk leuker dan de volgende dag armpijn hebben

Groetjessss

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:58

goed vooruit rijden en de achterhand erbij houden(achterbenen actief),dan word hij voor ook veel lichter..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:27

Hey, leuk dat het een stuk beter ging!