inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

latnahc2

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:43

ik heb sinds kort en verzorgpaard en de eigenaar probeert haar in te rijden,alleen ze wil hem niet longeren. waarom?? geen idee. ze heeft er al een aantal keer opgezeten en dat gaat prima maar daarbij loopt ie alleen maar achter de gene aan die ernaast loopt ook kent ie de comondo;s stap draf en galop niet.hoe rijd je een paard in zonder eerst longeren???

_joellover_

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:51

ik zou he t niet weten meis srry

Sovreze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:58

Kunt beter eerst vragen waaróm ze hem/haar niet wil longeren? Heeft ze daar redenen voor?

Tuurlijk kun je fouten maken bij het longeren, als je niet weet wat je doet, maar dan ga je daar toch eerst aan werken?

Er zijn best andere maneiren waarop je een paardje aan kunt leren naar commando's te luisteren ook als er geen persoon naast loopt...

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 16:00

nou er is wel als reden gegeven dat hij het niet leuk vond dat hij door het draad wou heen lope(had een volte afgezet, maar toen zei ik dan misschien los door de bak de comado's aanleren, maar dat wil de eigenaar niet

Sovreze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:02

Dan valt er weinig tegenin te brengen, als ze zo koppig en (ongenuanceerd) 'Lui' is om er verder niet aan te werken, kan ze 'm net zo goed níet inrijden lijkt mij.

Je kunt niet zomaar op een paard gaan zitten zonder voorbereiding en verwachten dat hij alles snapt en ook doet.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 16:22

ja wat we nu steeds doen is zij erop ik ernaast en dan rond stappen maar hij loopt braaf achter mij aan omdat hij geleerd heeft dat zo te doen! en nu roepen we dan wel stap als hij stilstaat maar ja hoe ga je dat met draf doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:24

idem
en klein tikje met de zweep erbij en hij snapt het

persoonlijk zie ik het probleem niet zo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:32

Ik zie het probleem niet.

Al mijn pony's zijn ingereden zonder te longeren(mijn 3 eigen en die van mijn zusje).
Gewoon hoppa meteen er op, iemand in de buurt en een zweepje er bij. Klein tikje snappen ze altijd wel hoor, dat is wat harder, combineer dit met been en een uitbundige stembeloning als het goed gaat en voila .

Volgende week krijg ik nog een pony om te beleren, daar ga ik ook direct op .

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:34

Ik hoor het idd wel vaker. Het voordeel kan zijn dat de paarden nog geen conditie hebben opgebouwd, waardoor je minder kans hebt op bokkende en rennende paarden.

Het nadeel is ook dat het paard nog geen conditie heeft, waardoor je het dus heel rustig moet opbouwen en er veel tijd voor moet nemen (al is dat natuurlijk altijd het geval)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:11

Je hebt ook mensen die wel durven rijden enzo maar die longeren bij jonge paarden eng vinden.
Jonge paarden kunnen wel eens naar binnen rennen en dat soort ongein uithalen.
Ik ken er wel een paar hoor die daarom dus niet longeren, misschien is dat bij haar ook wel zo.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:17

Het is ook niet verplicht! Je kunt opveel manieren een paard beleren, het is net als links opstappen, is ook niet noodzakelijk ofzo, maar omdat de ene 't doet doet de andere t ook

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:15

ok nou bedankt vooe de tips omdat ik het niet anders ben gewend dan met longeren vroeg ik ook jullie advies!bedankt!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:41

geen dank hoor
(vallen we je aan ofzo??)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:48

Citaat:
(vallen we je aan ofzo??)

denk niet dat ze dat bedoelt dat we haar aanvallen.
ze wil ons gewoon bedanken en omdat ze geen andere manieren wist dan eerst longeren wil ze dit even erbij zeggen..
(niet alles negatief lezen)

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:56

nee ik voel me helemaal niet aan gevallen ben juist blij met alle adviesen!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:35

Ik ben het ook gewend op eerst te longeren, maar het is idd niet verplicht . Mischien zit er ook wel ergens een voordeel aan vast om niet te longeren.
( ik ken ook een meisje die van plan is om er gewoon op te gaan zitten met zadel en hoofdstel in en dan moeten ze haar gewoon loslaten. En laat maar uitbokken zegt ze. Is een manier, maar niet een die ik zou doen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:49

toevallig ben ik vandaag voor het eerst op een paard gestapt dat ze ergens anders zadelmak hebben gemaakt en toen ontdekte ik hoe lastig het was dat ze blijkbaar niet hadden geleerd hoe het ging met longeren
Erg vervelend als je denkt dat je een paard van te voren even uit zult laten bokken aan de longe voor je erop stapt en vervolgens achter een paard aan het skieen bent

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:05

Voor de kar inrijden? Of anders aan de lange lijnen? Toch niet handig, zonder longeren, maarja.

Als ze al voor de kar kunnen heb je daar heeel veel aan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 02:14

Mijn paard longeerde ik wel, maar dan puur voor de beweging en omdat ze dat ook moest kunnen, was wel handig dat ze de stemhulpen dus al kon.

De eerste keer dat ik erop ging stond ze ook niet aan de longe, en de keren daarna ook niet, gewoon been er tegenaan met de stemhulp erbij en ze liep, niks geen gebok of gedoe.

Er zullen er best zijn die wel bokken of gek doen, maar dan maakt het weinig uit of je aan de longe zit of los rijdt IMO.