hoe opnieuw beginnen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

hoe opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 11:38

hoi hoi

ik en een vriendin van mij willen deze week weer op een paard beginnen. het is een oudere merrie. maar ze heeft z'n 6 jaar stil gestaan. dus nu is mijn vraag hebben jullie tips hoe we het beste met deze merrie kunnen beginnen. meteen met bit en zadel? eerst zonder longeren.

ze is wel zeer goed gereden. maar ook iets om rekening mee te houden is dat ze ook drachtig is.

hoop dat iemand een leuke nuttige tip heeft.

M3isSi3j

Re: hoe opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:42

Ik zou beginnen met grondwerk. Leer elkaar eerst maar een goed kennen en te vertrouwen voordat je er op gaat rijden. Dus begin maar met longeren, poetsen, wandelen, losgooien ed. Op die manier kan je paardje conditie opbouwen en een beetje bespiering krijgen rond de achterhand en rug zodat die de kracht zal heben jou te kunnen dragen.

Als dit goed gaat leg je er een keertje een zadeltje op met longeren, probeer je het met dubbele lijnen of gooi je er een pessoa teugel omheen zodat die opnieuw went aan druk/aanleuning rondom de mond en rug.

Als dit goed gaat ga je er voorzichtig een keertje op.. Een paar rondjes stappen is dan meer van voldoende. En elke keer breidt je dit met een rondje draf uit.

Wat heel belangrijk is dat je oplet hoe je paardje er mee omgaat. De ene raakt totaal in paniek en de ander vindhet allemaal best. het is de kunst om vooruit te blijven gaan samen en niet te veel te vragen zodat je weer een paar passen terug moet nemen.

Succes

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:17

hooi jij leek me in de andere berichten iemand met heel veel ervaring!
Maar het lijkkt erop dat je er weinig van weet!!
rijden kan je dat en op welk niveau??
Als je met een paard wil beginnen eist dit een proffesionele aanpak lijkt mij!
Met weinig ervaring kan je er beter vanaf zien!
Je moet toch wel minimaal m1 hebben gereden om zoiets op te pakken!
Maar toch suc6 ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:24

Ik denk dat M3 gelijk heeft eerst even wat grondwerk zodat julie goed kennis maken en dan eens longeren,en den eens aan de longe met zadel en hoofdstel.
Overvraag vooral niet en begin rustig aan.
Veel plezier met he paardje.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:17

haflinger_27 schreef:
hooi jij leek me in de andere berichten iemand met heel veel ervaring!
Maar het lijkkt erop dat je er weinig van weet!!
rijden kan je dat en op welk niveau??
Als je met een paard wil beginnen eist dit een proffesionele aanpak lijkt mij!
Met weinig ervaring kan je er beter vanaf zien!
Je moet toch wel minimaal m1 hebben gereden om zoiets op te pakken!
Maar toch suc6 ermee

heb je het nou over mij of over de TS?

Ik denk dat je in eeerste instantie echt geen professionele hulp nodig heb. Het paardje zal toch eerst vertrouwen, conditie en wat bespiering moeten hebben voordat je er uberhaupt mee kan beginnen. Een rondje er op zitten aan de longe is ook geen kunst.

Als je over een paar maanden zo ver bent dat je weer echt weer wilt gaat rijden moet je dit natuurlijk wel onder begeleiding doen ongeacht of je nou wel of geen ervaring hebt!

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:42

ik denk over de Ts

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 21:25

jha heb er zelf ook al wel over na gedacht maar mss zijn er mensen die er anders over denken of leuke tips hebben. altijd makkelijk en handig.