Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

runningkawa schreef:Ja,
als ze goed nageeflijk is, dan volgt ze je hand in alle richtigen die jij wilt, dus ook lager of langer in de hals
Dus is er geen probleem

Agnes75 schreef:Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar. Jouw paard loopt met zijn hals omhoog, dit is geen oprichting in termen van de klassieke rijkunst. Als jij moeite hebt met de nageeflijkheid als je hem lager instelt, dan is je paard nog niet aan je hulpen en kan ze onmogelijk verzameld lopen. Echte rijkunstige oprichting ontstaat vanuit de verzameling en het ondertreden van de achterhand, waarbij het paard zijn achterhand laat zakken en daarbij komt de hals omhoog. Dit kost vaak jaren van training. Deze oprichting kun je niet krijgen als je je paard ook niet laag en rond kunt rijden over de rug.
Je moet werken aan je hulpen. Rijd veel overgangen en schijnovergangen, Kuit=reactie, anders tikje achter je kuit met de zweep. Je handen houd je rustig op hun plaats zonder terug te werken. Rijd veel voltes en overgangen stap-draf-stap op de volte. Drijf met je binnenbeen je paard naar de buitenteugel toe, met je binnenhand geef je lichte kneepjes. Drijf je paard voorwaarts en laat de teugels af en toe ook eens wat vieren. Daarna drijf je weer en maak je de teugels weer langzaam korter. Als je dat een paar keer doet terwijl je blijft lichtrijden, dan zal ze vanzelf gaan ontspannen en je hand gaan opzoeken.
Citaat:als
jullie mijn probleem niet begrijpen hoeven jullie ook niet te reageren

Mireille1970 schreef:Je hebt het mooi uitgelegd alleen ik word vaak misselijk bij een stuwende achterhand... Maar wat je bedoelt is goed. Sorry had me er even buiten moeten houden x
Het moet wel duidelijk zijn voor TS natuurlijk en anderen die deze topic volgen.