Hoe zorgen dat mijn paard altijd actief stapt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Hoe zorgen dat mijn paard altijd actief stapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:04

Nu moet ik vaak drijven en een tik gevne om te zorgen dat mijn paard actief stapt. Hij heeft niet zo'n ruime stap maar hij moet gewoon echt actief blijven. In draf en in galop heb ik dit probleem niet. Het heeft ook niks met aan het been zijn te maken want alsnog valt hij steeds weer terug.

Ik hoorde dat steeds aandraven als hij sloom stapt en dan weer na een paar passen draf in stap gaan en dat vaak doen helpt.

Het moet gewoon een gewoonte voor hem worden. Hoe doen jullie dit?

Lieneke_

Re: Hoe zorgen dat mijn paard altijd actief stapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:06

dit hebik ook jaa! begin vande les altijd.. maar als ik dan weer uit draf kom dan begint ie gelijk allemaal te dribbelen enzo.. en na de galop krijgik m ooke cht niet meer gewoon rustig lopen.. echt heel iritant.. isie allemaal sloom op het begin dus neem je allemaal zweep/spore mee.. maar dan opt einde van de les hebje juist eerder de martingaal echt nodig hou je topic in de gatee want dit hebik dus ook

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:08

maar ik heb het zowel aan het begin als aan het einde in het bos heeft hij dit niet.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:09

Je moet vooral veel overgangen rijden, zodat je paard achter actief word.
Als ie actief is, word hij ook beter aan het been.
Dan hoef je na een tijdje alleen maar je benen aanleggen en hij stapt actief door.
Als hij dan weer probeert terug te komen, geef je een tikje met je been en luistert die daar niet naar een tik met de zweep. Die tik hoeft niet hard te zijn maar net hard genoeg zodat hij er een beetje van schrikt.

Na een tijdje merk je dat hij gewoon door blijft lopen, zonder dat je constant moet blijven drijven.
Je moet vooral geduld hebben niet niet opgeven!

Succes !

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:29

Actief stappen betekend niet altijd snel stappen. Een actieve stap is met een actieve achterhand, en als jou paard een rustigere stap heeft, van zichzelf moet je niet proberen hem steeds sneller te laten lopen.
Als je paard wel echt te langzaam stapt heeft het nog geen nut om constant been te geven. Geef 1 keer been en haal die er dan meteen weer af. Wanneer je paard niet reageert geef dan harder been en ontspan daarna weer meteen. Als je steeds blijft aansporen reageert je paard helemaal niet meer op je been.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:59

Ja wat Alline zegt klopt.
Sommige paarden hebben geen ruime stap en dat geeft ook niet.
Want voor jou paard is gewoon een goeie, rustige stap!
Maar als die echt langzaam is geef je een keer harde schop met je been of je geeft hem een tikje..

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:19

veel overgangen zou ik doen, ook van galop naar halt en andersom. succes en tot morgen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:32

Er is een verschil tussen actief stappen in de zin van ruimte in de stap, dat noemen we gewoon ruimer stappen. En een paard dat vlijtig (niet overhaast) voorwaarts stapt.
Een paard dat geen giga stap heeft zal dit ook nooit leren. Wel zal gedurende de tijd dat het paard spieren opbouwd dus kracht krijgt de stap krachtiger worden en ook iets ruimer. Een paard moet echter altijd actief voorwaarts gaan, en dat bereikt je niet door telkens aan te draven. Je moet het met je zit dwingen krachtig naar voren drukken zodat de achterhand eronder komt, eventueel bijtikken met de zweep.
Veel overgangen oke, maar vergeet het werk op twee hoefslagen niet dit maakt een paard soepel. En het recht richten ook belangrijk.

Skymaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 01:30

Ik sluit me helemaal bij Aline aan en wil nog het volgende toevoegen:

Maak overgangen vanuit draf naar stap, en stap misschien iets van 4-5 passen en draaf dan weer aan. En herhaal dit soort overgangen heel veel. Steeds maar een aar passen stap.
In het begin zal je paard in de stap meteen terug willen vallen op "sloom", maar daardoor kost het hem ook meer moeite om aan te draven. Als je op die manier veel overgangen rijdt zal hij sneller actief worden omdat hij dan gaat verwachten elk moment wat anders te moeten doen, en dan heb je je doel bereikt.

Houd het ook als het begint te lukken wel interessant voor hem, houd hem bezig! Dan verslapt zijn aandacht niet (of iig veel minder snel) en verval je minder makkelijk terug in het oude probleem.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 01:34

Skymaaike schreef:
Ik sluit me helemaal bij Aline aan en wil nog het volgende toevoegen:

Maak overgangen vanuit draf naar stap, en stap misschien iets van 4-5 passen en draaf dan weer aan. En herhaal dit soort overgangen heel veel. Steeds maar een aar passen stap.
In het begin zal je paard in de stap meteen terug willen vallen op "sloom", maar daardoor kost het hem ook meer moeite om aan te draven. Als je op die manier veel overgangen rijdt zal hij sneller actief worden omdat hij dan gaat verwachten elk moment wat anders te moeten doen, en dan heb je je doel bereikt.

Houd het ook als het begint te lukken wel interessant voor hem, houd hem bezig! Dan verslapt zijn aandacht niet (of iig veel minder snel) en verval je minder makkelijk terug in het oude probleem.

Dit herken ik! En ik ben het er helemaal mee eens. Vanaf het moment dat ik dus op mork zit wil ik dus dat hij doorstapt! 5 minuten en ik hoef lang niet meer zo hard te werken als wat ik vroeger deed. Conseqent zijn in je hulpen is een advies wat ik je ook wil geven.