Vast op links

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:25

Aaah ik heb weer een probleem

Mn pony zit enorm vast op links. Tijdens alle gangen.
Als ze eenmaal naar beneden loopt, dit doet ze vrij makkelijk, maar ze gaat ook snel hangen.
Niet op allebij, maar alleen op links. Rechts is helemaal ontspannen.
Zowel als ik op de linkerhand rij als op de rechterhand, stap draf en gallop.

Ik heb al geprobeerd ophoudingen te maken met beide teugels, alleen met links ophouding maken, voorwaarts rijden, teugels even tikje los en dan weer oppakken, veel figuren rijden, maar ze blijft vast op links.
Alsof er een blok beton aanhangt

Help

hardi

Re: Vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:22

Je pony is dan rechtsgebogen.

Probeer jij als ruiter juist die linkerkant los te laten. Bedoel hiermee ontspannen, dus wel kontakt houden. rijdt je pony met je linkerbeen naar je rechterteugel en houd je rechterhand er ook goed aan. Belangrijk is dus echt dat jij niet gaat trekken of meer spanning gaat creeeren op je linkerteugel. Je zal merken dat je pony dan alleenmaar terug gaat trekken en dat win jij nooit. Als je links een volte rijdt. Je volte inzetten op je buitenteugel en je binnenteugel iets naar de mond toe plaatsen en iets van de hals af (wel kontakt blijven houden en niet losgooien). Drijf je pony dan met je binnenbeen de volte door en dus naar je buitenteugel. Je buitenbeen iets naar achteren plaatsen zodat hij niet teveel naar buiten wegloopt. Dat naar buiten weglopen (over de schouder heen weg) vang je dus ook weer op aan je buitenteugel.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:12

dankje ik ga het ook proberen had er ooklast van

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:35

Ga helemaal mee met de tips van hardi.
let er wel op dat je op de rechterhand je paard zo recht mogelijk houdt, want op deze hand lijkt het of je pony buigt, maar hij verbuigt meer op deze kant. je moet je pony ( zo zien.
je rijd hem dus inderdaad met je linkerbeen naar je rechter teugel.

---> ( linkerbeen, dan rijd je je paard I recht.

succes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:48

hardi en droefje geven juiste tips en ga hierin mee. wat je ook nog kunt doen is op de binnehoefslag rijden zodat je paard op eigen benen moet lopen. op de binnenhoefslag kun je ook rechtrichten...

voor meer info kun je ook bij Bets hier op bokt terecht...zij kan je enorm goed helpen met je probleem!!

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:52

Hey allemaal bedankt

Ik ga et zeker proberen, mocht ik er niet uitkomen dan roep ik wel weer op t forum

Op t moment regent t pijpestelen hier dus t zal wel morgen worden

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:23

pff bekend probleem. Ik heb ook altijd het gevoel dat hij dat door mijn linker been heen gaat lopen. Ik rijd meestal zonder sporen, maar als ik die af en toe wel gebruik loopt hij (minder) maar nog steeds door mijn been heen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:23

Goed advies van hardi! Af en toe een ophouding zou ik er wel bij doen, maar alleen aan je linker teugel(die die vast pakt) als het goed is laat hij even los en dan meteen weer ontspannen. veel met been en gewicht rijden. mocht je paard over zn schouder weg gaan lopen omdat jij je linker teugel weinig gaat gebruiken, verplaats dan wat je gewicht, dat helpt echt! ik ken je probleem, het blijft moeilijk en je moet echt geconcetreerd er mee bezig zijn!
succes! *o/*

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:34

klomp schreef:
hardi en droefje geven juiste tips en ga hierin mee. wat je ook nog kunt doen is op de binnehoefslag rijden zodat je paard op eigen benen moet lopen. op de binnenhoefslag kun je ook rechtrichten...

voor meer info kun je ook bij Bets hier op bokt terecht...zij kan je enorm goed helpen met je probleem!!

Thankxx ga ervan blozen
Zoals ik het hieruit kan opmaken is inderdaad je pony rechtsgebogen (de rechterkant van paard is de korte bespiering en linkerkant is lange bespiering) om je pony recht te richten moet je korte bespiering oprekken, je kunt op rechterhand gaan rijden in contrastelling en rij hem goed voorwaarts, tot je gaat merken dat de druk in aanleuning gelijkmatiger gaat worden. Op dat moment zal je pony gaan ontspannen en kan deze voorwaarts gaan.
Wat je ook kunt doen (maar wel moeilijker is) op linkerhand beginnen en je linkerteugel niet teveel pakken maar gewoon verbinding houden met de teugel en op rechterteugel elke keer druk vragen, kijk of je pony daarop gaat reageren door "terug te trekken" je pony moet dus aan gaan geven dat hij langer wil gaan worden, zonder dat je de aanleuningsdruk verliest en je gaat dus merken dat de aanleuning gelijkmatiger word. Je pony mag dus op linkerhand niet naar binnenvallen, dus niet op de linkerschouder. Als dat toch gebeurd is de aanleuning nog niet gelijkmatig en moet je er nog aan doorwerken.

Voor meer info over natuurlijke buiging en rechtrichten zie op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com

Succes

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:48

Ik heb het zelfde probleem alleen dan aan de rechter hand. wat ik heb gedaan is aan de kant waar ze vast pakt extra stelling vragen. Met telkens toestaan. Op de andere hand zo recht mogelijk houden en eventueel contra stelling. Dit werkt bij mij perfect. Het wordt steeds beter en beter en ze doet het nu alleen nog maar met het losrijden

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:03

dit probleem had ik ook al gelijk oefenen.. dankje

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:10

Nog een klein vraagje... mijn paard pakt links ook vast en ben hard bezig om hem recht te richten... mijn grootste probleem zit hem erg in de rechtervolte... hij neemt namelijk op die volte (zonder dat ik het hem vraag) heel veel stelling aan naar rechts en valt dan dwars door mijn binnenbeen heen (ben hem sowieso nog voor het been aan het maken... hij is een beetje afgestompt)... weten jullie een manier om dit te voorkomen ermee rekening houdend dat beenhulpen nog niet optimaal doorkomen bij hem...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:18

Sansje schreef:
Nog een klein vraagje... mijn paard pakt links ook vast en ben hard bezig om hem recht te richten... mijn grootste probleem zit hem erg in de rechtervolte... hij neemt namelijk op die volte (zonder dat ik het hem vraag) heel veel stelling aan naar rechts en valt dan dwars door mijn binnenbeen heen (ben hem sowieso nog voor het been aan het maken... hij is een beetje afgestompt)... weten jullie een manier om dit te voorkomen ermee rekening houdend dat beenhulpen nog niet optimaal doorkomen bij hem...

Ik denk niet dat je rechtrichten goed begrepen hebt dan.

Een paard dat aan linkerkant vast pakt, zal ook die kant op weg willen lopen en zou ook je aan de linkerkant lager moeten laten zitten met je beugels. Hij zou dan ook op rechtervolte juist de volte moeten vergroten. Daarbij als je dus weer stelling naar binnen zou vragen op rechtervolte dan zet je hem weer terug in zijn natuurlijke buiging. Alleen een goed rechtgericht paard laat zich buigen in beide zijdes.

Dus ik kan hier niet goed in opmaken hoe je bezig bent met rechtrichten. (kijk anders even op de site van www.paardenbegrijpen.nl bij rechtrichten en natuurlijke buiging van paard daar staat duidelijk uitgelegd, misschien heb je er wat aan.)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:23

De kant met de problemen is de holle, concave of korte kant. Bij een minder ervaren ruiter kan dit een verkeerde indruk wekken, omdat het lijkt alsof de bolle, convexe of lange kant de probleemkant is, omdat aan die kant de oefeningen moeilijker zijn om te doen. Als het paard om rechts gemakkelijk gaat, dan is dat meestal de korte kant, en dat is de kant waar het paard juist vast zit. Het paard zit dus niet links maar rechts vast. Een paard wat in de bovenlijn een holle rug heeft is moeilijk zijwaarts te buigen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:47

Ik zal t dan anders omschrijven... mijn paard wil naar links gewoon absoluut niet buigen... voltes worden daarop vaak een soort vierkanten omdat hij simpelweg die buiging niet wil/kan of begrijpt... op de rechterhand buigt hij juist te graag en ver door... op die manier verlies ik alle contact op rechts met de mond... omdat hij het niet prettig vind als ik aan links zit wil ik hem niet teveel begrenzen met mijn linkerhand... en op mijn been reageert hij nog verre van optimaal... wat is dan zijn vaste kant en op welke manier kan ik dit paard rechtrichten en trainen...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:56

Je paardje is dus rechtsgebogen, en wil dus inderdaad moeilijker naar links buigen omdat de rechterkant van je paards lichaam, de korte bespierings kant is en zoals Goofy44 al zegt, dat is de holle zijde. Je paard staat als ware in halve maan --> zo dus (
Je kunt rechtrichten door bijv op rechterhand op binnenhoefslag in contrastelling te rijden, om de korte bespiering op te rekken en te voelen of je paard niet naar bakrand toe trekt en als je goed voorwaarts rijd (de drang naar voren, je paard moet duwen/stuwen vanuit de achterhand) daarop komt je paard naar gelijkmatige aanleuning en zal daarop gaan ontspannen en voorwaarts neerwaarts gaan.
Als je goed gekeken hebt op de site die ik je gegeven heb, staat zelfs dat je de volte op rechterhand met contrastelling kunt rijden om de gelijkmatige aanleuning niet te verliezen.

Wat je ook kunt doen om recht te richten, maar wat niet eenvoudig is, is op de linkerhand te rijden en hou je je linkerteugel gewoon goed in aanleuning en je gaat met rechts wat vragen, zodat je paardje daarop gaat reageren en daarop als ware "terug gaat trekken"om aan te geven dat deze wil ontspannen. Je gaat dus naar de gelijkmatige aanleuning werken en tevens ben je bezig met rechtrichten. Je paard mag dan dus niet naar binnen vallen (naar links weglopen) maar ik zou dit wel doen onder begeleiding van instructeur!!! Want hier sluipen gevaren in dat je je paardje misschien wel terug zet in natuurlijke buiging.
Je moet dus wel eerst goed weten waar je mee bezig bent.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:04

Oke bedankt... ben die site nu maar eens ff goed aan t uitpluizen... vanaf volgende week krijg ik weer les... heb dit paardje nog niezo lang en dan gaan we er dus tegenaan... bedankt iig... ga zeker contrastelling proberen op de rechterhand en met de linkerhand oefeningen wacht ik dan nog een weekje...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:08

Er zijn gewoon meer manieren om recht te richten, maar ik zal je niet in verwarring brengen. Succes ermee. En laat ook even weten hoe het gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:08

Ik leer het op dezelfde manier as bets hier beschijft! Mijn paard is helemaal verkeerd gereden vroeger en loopt dus ook niet zoals het hoort! Ik moet op de binnen hoefslag in contrastelling rijden ( en natuurlijk nog veel meer omdat mijn paard iets meer heeft dan aan 1 kant vast zitten ) wel moet je in de contrastelling net zoveel druk hebben op de binnen teugels als op de buiten teugel. Als je afwendt met 2 teugels sturen en zodra je de * bocht* om bent weer in contrastelling en belangrijk is echt de druk aan bijde teugels dat die gelijk blijven...succes!
Mijn instructrise doet alles volgens Antoine de Bodt en kan je op www.hoefkatrol.nl meer over vinden.!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:56

oh haha dank je