pffffffffff,Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. het zit zo, ik ben de trotse eigennaar van een stoere frieze merrie, echt een schat van een beest.
Het probleem is echter zins ik haar rijd zijn er vreselijke ups en douns.
Dit is normaal, en heeft iedereen last van, maar bij haar is het echt vreselijk.
Zo kan ze de eenen dag super lopen maar de andere dag vreselijk klieren. Het begint vaak al als ik op stap en weg rijd, normaal gesproken stap ik de eerste paar rondjes rustig in aan de lange teugel, maar nu loopt ze constant te dribbele, heeft ze haar hoofd hoog en wilt harder, ook is ze meteen bang, op bepaalde de plekken en gaat daar met haar achter hand op de binnenhoefslag lopen etteren en soms snuife.
In de draf wil ze constant onder mij uit en ze reageert bijna niet op de hulpen. als ik een ophouding maak of een hulp geeft reageert ze hier raar op, door nog harder door te gaan waar ze al mee bezig was.
binnen de kortste keren is ze door weekt en heeft ze een heftige adem.
Dit moet gewoon ophouden en ik weet niet meer wat ik moet doen.Ik probeer haar altijd zo min mogelijk in de mond te zitten en rijd eigenlijk alleen maar op mijn zit hulp en het aanspannen van mijn been spier, verder hoor ik van iedereen dat mijn houding erg rustig is en ik goed mee ga in haar bewegingen, en rijd ik veel overgangen.
Ook bij de plekken waar ze gaat lopen etteren of in een keer opzij springt en er van tussen wil, heb ik van alles geprobeerd.
zoals negeren en door rijden, lief tegen haar doen, of boos worden.
bij dit laatste word het alleen maar erger.
Dit alles kan de volgende dag weer voorbij zijn, en rijden we gewoon lekker ontspannen en hebben we er bijde lol in.
Het paard is verder wel wat dominand, en van de gene van wie ik les had moest ik wel laten zien wie de baas was, omdat het ettere anders steeds meer word.maar dit doe ik al, ik ben lief in de hand en beloon als ze iets goed doet en straf af bij dingen die niet kunnen. toch blijft dit terug komen vooral naar een dag of twee vrij.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want zins we op een nieuwe stal staan gebeurd dit steeds vaker, ook al kent ze het er nu goed,en komt ze niet meer naar me toe in de wei.