rechter galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:04

als ik met mn verzorgpaardje aan het rijden ben en ik zet haar in de linkergalop is het goed maar als ik in de rechter ga springt ze bijna altijd verkeerd aan en dan een paar keer achter elkaar en dan goed, we hebben alles geprobeerd goed de hoek in benen overdreven goed leggen buiten teugel goed, van alles maar het lukt gewoon niet.. en dan komt er ook nog eens bij dat ze dan keihard weggalopeerd zodat ze niet meteen terug kan ik moet haar eerst weer bij me krijgen. in de wedstrijd heb ik geen tijd om dit te herstellen (6 of 7 x overnieuw) en ik heb zondag wedstrijd dus weet echt niet meer eat ik moet proberen..

heeft er iemand tips??:9

Evelijn

Re: rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:03

Tja.. dat is niet voor zondag op te lossen dat ze rechts niet goed aanspringt. Dat is heel hard weggallopeerd is ook een teken dat ze niet helemaal goed in balans is. Friesjes hebben trouwens wel vaker van problemen met aangalopperen.
Hij is rechts zwakker en dus een beetje scheef en daar moet je dus aan werken. Probeer dus eerst je paard beter recht te richten in stap en draf. Rij voorwaarts en zet de voorhand voor de achterhand. Controleer jezelf in een spiegel of vraag een vriendin.
Zorg ook dat je zelf goed blijft zitten en niet te ver naar voren of iets scheef want dat kan je paard ook beinvloeden bij het aanspringen.
Succes ermee!

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:07

Inderdaad wat hierboven al gezegd wordt. Vooral ook veel blijven oefenen en volhouden. Steeds opnieuw aanspringen tot ze goed zit en dat heel erg belonen! Kijk ook uit dat je niet teveel stelling vraagt. Sommige paarden lopen daar dan op weg, waardoor je haar juist extra gelegenheid geeft om verkeerd aan te springen.

Je kunt het ook regelmatig aan de longeerlijn oefenen. Dan heeft ze even niet het 'ongemak' van een ruiter op haar rug en kan ze misschien iets makkelijker haar eigen balans vinden.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:29

Het ligt niet aan het paard. Maar aan jou, geef je wel de juiste hulpen? Vraag je genoeg stelling? Is hij uberhaupt wel aan het been? Enz.. Kijk eerst naar wat jij fout doet en niet naar wat je paard verkeerd doet.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:39

Waarschijnlijk is je verzorgpaard behoorlijk scheef.. Probeer het eens door flinke buitenstelling te vragen. Hierdoor krijgt het paard meer ruimte om goed aan te springen..

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:43

Geen slim plan om je voor een wedstrijd in te schrijven terwijl de basis er niet eens goed inzit.
Heb je les? Zonee, dat lijkt me dat een makkelijkere oplossing zodat iemand je kan vertellen wat je moet doen en hoe je het kan oplossen.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:05

Ik dacht ook aan balans,mischien kun je proberen om eerst een rustige draf te krijgen waar in je op de volte goed stelling vraagt en je paard goed naar buiten drukt met je binne been dus licht gebogen om je been heen(zeg ik het zo goed), en vooral rustig proberen aan te springen.gaat je paard harder draven dan eerst weer terug naar rust en vooral goed stelling er bij vragen. dit is het advies dat ik jaren geleden heb gehad van een goede instructeur.
Ik heb me ook laten vertelen wanneer een paard hard draaft de kans ook groter is dat ze in de verkeerde galop springen geen idee of dit klopt.
Mischien ook een idee om je paard ook wat soepeler te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:31

het is een wedstrijd van de vereniging waar ik rij en ja ik krijg dus les van iemand die zelf z1 rijd...
we hebben er al veel aandacht aan besteed en het is zeker dat ik mn hulpen wel goed geef.. gisteravond weer les gehad toen zat ze in 1x goed waar ik erg blij om was en vanmorge binnen 2x dus dat gaat erg goed..

bedankt voor de tips ik ga haar dinsdag even longeren en kijken hoe het dan gaat.

quaterhorse: het is dus onderling en haar balans is verder alles wel goed alleen ze vind de rechter gallop moeilijk en waaron zou ik me dan niet inschrijfen, als jij problemen had met de rechtergallop en alleen daarmee zou je dan alle wedstrijden aan je voorbij laten gaan... denk het niet.
heb al eens een wedstrijd met haar gereden en toen hadden we 154 pnt. maar ja de meningen over het wel of niet meedoen zijn verschillend.

maar als het goed mis was zou mn instuctrise ook wel meer raad geven..
bedankt voor de tips iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:32

en nog iets, heeft niet echt met rijden te maken maar als ik in het land kom probeert ze me aan te vallen.. aanloop nemen en recht op je af galloperen en als je niet aan de kant gaat heb je pech ze loopt gewoon door het is echt heel erg iemand hier nog tips voor..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:24

Wat een vals kreng!
Ze heeft dus geen respect voor je,of denkt van heb je haar weer moet ik weer aan het werk.
Is het altijd zo geweest of van de laatste tijd?

Ga je weleens het land in om een snoepie te geven of een appeltje?
En dan weer weg gaan.
Of een aaitje komen brengen?
Of van het land halen alleen! voor een heerlijke poets beurt en dan weer terug het land op?
Of neem een borsteltje mee het land op en zoek haar lekkerste kriebelplekje op(is ook een soort begroeting het schoftkrabbelen)

Zijn misschien wat tipjes die het best aantrekkelijk kunnen maken en de nieuwschierigheid van je paardje kunnen wekken.
Hey wat gaan we vandaag weer eens doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:09

ik ga er vaak heen om een stukje met er te wandelen enzo en of gewoon even te poetsen maar sinsds vorige week wil ze niet dat ik in haar land kom, ik neem biks mee enzo maarf ze is gewoon idd een beetje een krengetje in t land:9 bij de vorige verzorgster deed ze het ook heel erg en we worden er best wel moe van..
bedankt voor de reactie:9

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:46

het ligt echt wel aan het paard hoor! Ze zegt toch dat ze alles heeft geprobeert om haar paard goed aan te laten springen.. moet je ook niet zeggen dat zij het fout doet! stefanietjuh... Zij moet alleen meer op de rechterhand oefenen! Dus veel overgangen enzo.. zodat hij meer in balans komt.. en de galop wel goed kan doen

stefanietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 16:36

Sfiejj schreef:
het ligt echt wel aan het paard hoor! Ze zegt toch dat ze alles heeft geprobeert om haar paard goed aan te laten springen.. moet je ook niet zeggen dat zij het fout doet! stefanietjuh... Zij moet alleen meer op de rechterhand oefenen! Dus veel overgangen enzo.. zodat hij meer in balans komt.. en de galop wel goed kan doen

Als dat zo is he, dan liep het paard gewoon goed.
Het kan nog altijd zo zijn dat ze scheef zit of dat ze het paard met linkerhand vastzet. En dan wil galop niet goed lukken nee.

Zet is een keer iemand anders erop, als ie het dan ook niet doet. Dan kun je mijn woorden beschouwen als niet gezegd. Dan ligt het inderdaad aan het paard. En zoals jij zegt moet je dan idd veel overgangen en wendingen rijden.

Ik wou trouwens niet bot overkomen, sorry daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:52

mn susje heeft ook een x les met haar genomen en daar was het precies hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:58

en met de vorige verzorgster heeft haar 3 jaar gereden daar was het altijd minimaal 6x verkeerd aanspringen.. dus k bescouw je woorden maar als niet gezegd
sfiejj dank je voor je reactie dacht al dat er niemand was die niet alles op de ruiter afschuifd..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:10

Ik heb precies hetzelfde probleem, ook dat hard weggaloperen in de verkeerde galop. totdat ik een keer een middedraf reed op de linkerhand en dus lichtreed op het rechterbeen. opeens sprong ze in de rechtergalop aan, dus ik dacht, meteen van hand veranderen en ik zit goed Heb dat trucje ook steeds gedaan op de rechterhand met succes, totdat ze me doorkreeg ofzo en het dus gewoon weer vertikte. Nu wend ik af bij de A (ofC) en rij de hele AClijn af op het verkeerde been. Als je dan bij C naar rechts ga, moet je best kort draaien. tikje derbij en meestal zit ze dan goed. en dan nu het volgende probleem: ze wilt niet van de hoefslag af als ik een volte bij de E of B wil één keer ben ik zo boos geworden dat ik me buitenteugel los liet en met 2handen aan de binnenteugel trok. Voila ze wende af Dus de volte zit nu wel goed.
Eerst probeerde ik haar rechts aan te laten springen op een volte 10 meter, maar als ik nu eerst al gewoon heb geprobeert aan te springen. niet gelukt en wil dan ergens me voltetje inzetten heeft ze me door en schiet ze er in de linkergalop weer vandoor. geen succes dus. Maar dat bij A of C afwenden werkt nog wel goed

stefanietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:20

Oke, sorry.. maar zag eerst een ruiter en die kreeg haar paard niet in goede galop. En ik zei telkens van doe dit en dat.. en dan doet ze het nog niet. Lag dus echt aan haar. Ze probeerde laatst wel, maar toch waren het de kleine dingetjes. Paard was best gevoelig daarvoor.

Dus ik dacht dat het bij jou misschien ook zo was.
Sorry dat ik zo bot was, wil echt niet alles op jou afschuiven.
Maar het is gewoon zo vaak dat het paard de schuld krijgt.

Ik hoop dat het wel een keer lukt.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:57

ok bedankt voor je reactie dan iig morgen of zaterdag gaat joyce joyce B hier op bokt me even helpe omdat ze niet goed na wil geven en dan gaan we alles waar WE moeite mee hebben even langs en dan hopen dat het beter gaat

stefanietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:34

Oke, succes ermee!!
vertel maar hoe het is gegaan. Ben best wel benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:11

joyce moest nog even naar divoza en kon gister niet vanavond lessen en als het goed is zaterdag met joyce erbij oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:40

we hebben donderdag geoefend (ja veranderd vaak he) en we zijn veel bezig geweest met dat ze naar mn been luisterd en niet na 5 min eindelijk eens reageerd.. rechter gallop ging niet zo goed.. maar k ga veel oefenen en hopen dat t beter gaat.
groetjes

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:53

Heb met mijn paardje hetzelfde probleen....sinds 3 maanden vertikt ze het om goed aan te springen.heb ook les maar zelfs mn instructrice kreeg het niet voor elkaar.rema vervalt in dit gedrag als ze een beetje vast zit op de linkerkant(heeft dus niet altijd met de ruiter te maken)
Erg frustrerend zeker als je wedstrijden hebt.
Wat wel kan helpen is longeren.heb ik nu ook 2 dagen gedaan en vandaag is ze geen een keer verkeerd aangesprongen.
Was voor mijn paardje een goede afwisseling/training

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:55

met les springt ze bij mij nu goed aan alleen niet met de goede methode
ik laat haar recht op de draad (daarachter bosjes) afdracen en een heel klein stukje van te voren de bocht om zo overval ik haar een beetje en heeft ze geen tijd om iets te flikken en springt ze goed aan..
daarna erg voorwaarts houden en dan is het goed maar met wedstrijd kan dit niet en ben dus als ik voor mezelf rij ook erg bezig met de overgangen zonder haar te overvallen..
dit gaat nog niet super ik oefen wel door..
gister laatste les voor de winter gereden (in de winter gaan ze naar een binnenbak verder weg en omdat we zelf geen trailer hebben en de eigenaar ook niet kan ik in de winter niet lesrijden, wel mag k nog gewoon gebruik maken van de bak van de vereniging )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:56

afdracen moet afdraven zijn

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:27

Hoe was je les van Joyce?