probleem aanspringen galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

damnos

probleem aanspringen galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:45

Mn paard is 3,
rijden gaat heel goed, stap en draf komt ze heel mooi met dr hoofd naar benede, versnellen in draf gaat ook gemakkelijk (middendraf enz)
maar zodra ik wil aangalopperen begint ze te bokken en wil amper in galop, weten jullie wat ik kan doen? want wil haar er ook niet doorheen schoppen..

alvast bedankt

Anoniem

Re: probleem aanspringen galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:59

ik dnek dat je toch door moet zetten want als ze 1x leert dat als je bokt ze dan niet hoeft te galloperen, zal ze dat elke keer gaan doen en dan leer je het nooit af.. als ze bokt een flinke tik met de zweep en goed been geven zodat ze niet terug valt.

damnos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 22:03

oke, maar het klinkt altijd zo makkelijk maar dat is het totaal niet
want zodra ze op dr kop krijgt, flipt ze nog meer.
maarja toch bedankt

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:32

Doet ze het ook als je gaat longeren...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:51

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:43

Je kan haar ook eerst aanleren om op stemcommando aan te springen in galop. Grote kans dat ze nl. als reactie op je been bokt.
Met longeren kan je haar leren om op stemcommando aan te galopperen. Als dit goed gaat kan je langzaam weer been etc. toevoegen aan de stemhulp onder het zadel...

Succes!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:46

Kan het zijn dat je het paard teveel overvalt en/of teveel gaat zitten klemmen?
Heb gisteren voor het eerst met mijn 3-jarige gegaloppeert, en die heb ik gewoon vanuit middendraf lichtrijden in galop laten vallen. Geen probleem.

lovermierJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:32

gewoon in de galop te laten vallen en als ze der naar benenden wil doen moet je t omhoog halen door een flinke ophouding..
stel dat je zou vallen tijdens t bokken heeft zo'n jong paard dat gauw in de gaten en maakt er een spelletje van..

je moet t gewoon even door zetten en naar een tijdje gaat t allemaal vanzelf... maar met hoofd naar benenden bedoel je tog niet aan de teugel.. want t is veel belanrijker dat ze goed op eigen benen kan lopen en recht enz.

groetjes

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:31

is ze niet over enthousiast dat ze mag galloperen? of vind ze het juist heel moeilijk om aan te springen. misschien vind ze het niet leuk en probeert ze er door het bokken onder uit te komen, dan is blijven draven dus een belonig voor haar. Ik heb dit met een pony gehad die niet terug wilde uit de gallop. dat was ook gewoon zitten geblazen en doorzetten en veeeel belonen! En als je met andere paarden rijdt (bijv. les) en die gaan galloperen en je gaat erachteraan zou dat helpen?

succes!

damnos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 09:28

Okey bedankt..
gaat op het moment al stuk beter
maar we blijven dooroefenen.
groetjes mij

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:50

ik rijd ook vrij geregeld op een jonge merrie, ook nog geen 4. ook zij heeft een tic om met aanspringen een soort bokje te geven, alleen is het niet echt bokken maar meer even dr kont opzij gooien. Van mijn instructrice moet ik op het moment dat ze dat doet lucht geven van voor en drijven, dan springt ze netjes aan!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:32

Er kunnen verschillende oorzaken zijn, ik heb dat zelf ook gehad met ons jonge paard. Hij ging niet bokken, maar liet wel merken dat het niet fijn was.

Bij hem hebben we de osteopaat erbij laten komen en het probleem werd veroorzaakt doordat zijn heiligbeen vastzat in zijn bekken doordat hij ongeveer 15 mnd geleden vast heeft gezeten in het schapengaas. Daarna ging het al veel beter.

Voor zo'n jong dier blijft het een grote en zware inspanning want op 2 momenten in die galop staat hij op 1 been. Sinds een krappe week longeer ik die van ons om de dag met een pessoateugel die niet strak staat want door die band om zijn billen brengt hij zijn achterhand al goed onder en versterkt hij die achterhand en zijn rug.

Ik weet niet hoe lang jouw paardje al onder het zadel is, maar misschien is het wijs om gewoon te wachten tot ze het zelf aanbiedt en dat gebeurt vaak als ze wat meer zelfvertrouwen krijgen.

Suc6!

=^.,.^=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:49

k weet dat t nıet makkelıjk ıs mıjn ver frıes sprıngt verkeerd aan en wıl dan bıjna nıet meer terug.. maar k probeer wel door te zetten als ıs dat soms wel heel moeılıjk en word je er heel moe van

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:30

Het kan ook zijn dat je paardje er spiertechnisch gewoon nog moeite mee heeft, zoals Farichta ook al zegt vergt het veel inspanning.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:15

ik heb mijn paardje eerst alles geleerd op stem aan de longseer lijk en dat gebruken we nu als hulp onder het rijden als het even niet gaat dus probeer eerst dat

damnos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 15:40

ik denk persoonlijk dat het niks met dr spieren te maken heeft, want zodra ik een buitenrit maak wil ze niks liever als galloperen..
denk zelf dat het zwaar voor dr is in de bak ofzo..
maar ben aan het doorzetten, en merk al verschil