Tong over het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Consort

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 11:27

Mijn paard loopt de laatste tijd helemaal super. Lekker voorwaarts, met evenveel druk op beide teugels, los in de rug en scherp aan het been. Hartstikke fijn natuurlijk, maar toch heb ik een probleempje. Na ongeveer 20 minuten rijden, wanneer hij echt lekker los is gereden, gooit hij zijn tong over het bit. Ik rijd hem op een simpele, dikke, enkelgebroken bustrens. Het gekke is dat hij vanaf de eerste minuut dat ik er op zit lekker het bit afkauwt en volop schuimt en dat wanneer ik 'm helemaal voor elkaar heb, hij die tong er overheen gooit. Wanneer zijn tong over het bit zit, merk ik eigenlijk weinig aan de aanleuning. Die blijft heel constant en hij blijft prima lopen. Het enige waar ik het aan merk is dat hij heel opvallend begint te smakken. Gisteren was het zelfs zo dat hij zijn tong al bijna aan het inslikken was. Voorlopig probeer ik het op te lossen door de neus- en sperriem flink strak te zetten. Ik ben er wat huiverig voor om een ander bit te gaan gebruiken. Iemand ervaring met dit probleem?

ellepel

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:54

hang het bit een gaatje hoger...
soms hangt het bit net iets te laag, als je hem dan hoger hangt wil dit wel helpen.

in elk geval die riempjes weer losmaken dat helpt helemaal niks, probleem zit in de mond en los je niet op met vastsnoeren...is trouwens ook gevaarlijk,als het paard veel adem nodig heeft en jij hebt de sperriem heel strak kan het dier niet goed ademen.

kijk even of het bit wel goed past en niet te dik is of juist te dun, paardenmonden verschillen onderling nogal, dan tuurlijk zelf heel kritsich kijken of je niet wat te hard inwerkt met je handen of je dier te lang afgebogen laat lopen, eventueel wat vaker laten halsstrekken..

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 12:27

Dank voor je reactie. Een te harde inwerking van mijn hand is juist niet het probleem, daarom vind ik het ook vreemd dat hij zijn tong over het bit gooit. Ik ben de laatste tijd juist zachter in mijn hand dan ooit te voren. Heb keihard gewerkt aan een heel licht en constant contact op beide teugels en het gekke is, dat nu ik eindelijk die nette, stille en meegaande hand heb, hij die tong over het bit gaat gooien...
Wat vaker de hals strekken is wellicht een optie. Nu ik er over nadenk werk ik inderdaad weinig aan het verlengen en verkorten van de hals. Ga dat dus eens wat meer doen in de training. Over de mond van mijn paard; zou het kunnen dat het bit misschien wat te dik is? Als ik namelijk in zijn mond kijk, krijg ik het idee dat er heel weinig ruimte over is. Hij heeft namelijk een flinke, dikke tong. Ben alleen wat huiverig om een dunner bit te gebruiken. Zou een dubbelgebroken trens misschien een oplossing kunnen zijn?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:37

controleer ook bij jezelf of je op den duur niet te veel je hand gebruikt, dit kan heel onbewust gebeuren ook als je paard heel fijn in de mond is.
ik heb hier ook wel eens last van maar dan heb ik eigenlijk altijd een net wat te strakke hand.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:40

Nogmaals, dat is echt niet het probleem. Mijn instructrice zit daar ook echt bovenop. Dat is nou ook de reden dat ik de vraag hier op Bokt stel, omdat ik weet dat het "over het bit gooien van de tong" vaak een gevolg is van een te sterke inwerking met de hand. Dat is dus niet het geval, dus vraag ik mij af wat een eventuele andere oorzaak zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:41

Idd, bit gaatje hoger.

Doe je ook genoeg halstrekken tussen door, dus ff andere houding?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:44

Overigens heeft hij dit probleem nooit eerder gehad, terwijl ik eerder dus wel harder was in mijn hand. Het is juist ontstaan nu hij zo fijn loopt...

Ja, inderdaad Runningkawa. Zoals al eerder aangegeven is dat misschien het probleem. Ik ga daar dus aan werken!

r0bin2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:57

Hoi!

Ik herken dit probleem, mijn paard doet dit ook.
In het begin niet en naderhand gooit hij hem erover.
Door de neus en sperriem strakker te trekken heb je niks aan.
Bij mijn paard was het de oorzaak een probleem in zijn rug (daardoor gaan ze de tong uitsteken), als jij zeker weet dat hij niks aan zijn rug heeft, kun je eens een tonglepel proberen *heb ik ook een tijd gehad*. Dit is een rubberen lepeltje wat je op het bit bevestigd en kost maar iets van 2/3 euro. Het houd de tong onder het bit en kan hem ook niet meer erover heen leggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:02

mijn pony heeft zelf een klein mondje met ook een vrij dikke tong, ik rijd hem met een dubbel gebroken trensje,een gewone trens is voor hem echt te dik.
en hard is dat niet, want hard zijn doe je met je handen toch?

je kunt het proberen, gaat na verloop van tijd toch weer die tong eroverheen dan ligt t probleem toch ergens anders

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:19

Mijn paard gooit juist tijdens het halsstrekken eerder zijn tong over het bit Hebben jullie hier ook nog tips voor?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:17

Het bit een gaatje hoger hangen maakt het wat moeilijker om de tong over het bit te leggen. Op grote voltes om en om rijden met correcte stelling en het achterbeen er goed achter stimuleert het paard om de hals te strekken en het hoofd te laten zakken, met de neus voor de loodlijn en een open keelgang. De tong zit vast aan het tongbeen. Het tongbeen hangt in het hyoid van het paard. Het hyoid heeft verbindingen naar de nek, onder de tong en langs de onderlijn van de hals naar de voorhand. Die verbindingen moeten los en soepel en het paard moet ontspannen zijn. Dus vaker halsstrekken op de goede manier (uitschuiven als een telescoop) en het bit een gaatje hoger zou kunnen helpen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:59

Het bit hangt al een gaat je hoger, dus dat gaat niet meer lukken, maar verder dank je voor de tip!