angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntje

angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:31

Ik heb een probleempje waar ik me tegelijkertijd ook voor schaam.
Ik heb altijd al met enige gereserveerdheid gereden, buiten rijden doe ik liever niet omdat ik angst ontwikkel. De afgelopen 4 jaar met plezier en zonder angst op een paard van iemand anders gereden. Nu heb ik mij eigen paard gekocht en ik ontwikkel weer angst. Ik weet precies wat ik moet doen: gewoon rijden. Niet te veel op je paard letten en gewoon rijden... Maar helaas, makkelijker gezegt dan gedaan. Zonder dat ik het idee heb dat ik bang ben, ontwikkelt mijn lichaam wel angst. Ik krijg het warm, mijn benen gaan zich spannen, mijn hart gaat sneller kloppen enz... Mijn paard reageert hier uiteraard op. Wie heeft er tips voor mij? (Aan iets anders denken, in ademen, uitademen, etc.. helpt onvoldoende)

moes

Re: angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:43

nou je zegt het zelf al, gewoon gaan rijden want dan wen je aan je paard en krijg je vertrouwen, zo is het (neem ik aan) ook gegaan met dat andere paard toch? Gewoon alleen dingen doen wat jij leuk vind met je paard en waarbij je ontspant. Dus bijvoorbeeld je stapt er vandaag op, je bent lekker aan het stappen maar wordt al benauwd bij het idee dat je moet draven, dan doe je dat die dag niet, dan ga je bijvoorbeeld pas 2 dagen later over je angst heen en probeer je dan lekker een stukje te draven.....
ga ook andere dingen met je paard doen, wandelen, longeren noem maar op...
En ik ben van mening dat je juist wel op je paad moet letten ookal wordt je daar bang van, het moet je maatje worden waaraan je weet wat je hebt en andersom......
succes er mee!!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 10:22

Ik snap wat je bedoelt. Het andere paard had een heel koel karakter. Dit paard is energieker. Heel vrolijk, snel afgeleid en op perfecte wijze, professioneel ingereden. Hij is nu 7 jaar. Als ik hem te veel verveel gaat hij ouwehoeren waardoor bij mij de angst toeslaat. Helaas gaat het een aantal dagen goed en opeens gaat het weer mis. Gister was ik lekker aan 't rijden en hij schikt zich het leplazeres van iemand die een trailer in de bosjes parkeert. Vervolgens zit ik te shaken en durf niet meer richting die trailer te rijden omdat ik bang ben dat ie weer weg springt. Ik ga dan wel weer rijden en langzaam weer dichter naar de trailer maar die angst die ik krijg... Daar wil ik vanaf. Het vorige paard schok ook weleens maar als ik daar doorheen reed was het klaar. Ik krijg dat bij dit paard niet voor elkaar omdat ik bang word. Dat had ik voorheen niet. Stom he....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:29

miss eens een tijdje iemand anders op je paard laten rijden zodat je zelf eventjes kunt afkoelen en weer wat minder angst krijgt door op dat andere paard te rijden? En les nemen bij iemand die je kan helpen over je angst heen te komen lijkt me ook wel een hele goede. Maar ik snap goed wat je bedoelt hoor dat heb ik ook gehad (manegepaard dan wel) en toen ben ik er gewoon vanaf gegaan, vond het nog steeds een leuk beest maar telkens als ik er op wilde gaan ofzo omdta ik echt graag wou wist ik toch dat ik het niet moest doen omdat ik bang zou zijn. Niet goed natuurlijk maarjah, bij een eigen paard ligt het natuurlijk ook nog allemaal gecompliceerder

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 10:34

Ik heb hem van een professionele ruiter gekocht en die rijdt hem ook af en toe. Ik vind dit niet goed. Zo leer ik het toch nooit? Ik moet het toch zelf oplossen? Ik krijg ook van deze ruiter les. Dat gaat goed hoor. Ik moet alleen van die angst af.. Dan kan ik met andere dingen bezig zijn..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:44

Gewoon rijden is inderdaad de oplossing, maar wat je zegt, makkelijker gezegd dan gedaan. Ikzelf heb ook weleens het probleem dat de angst de overhand neemt. dit is dan vaak met losrijden voor een wedstrijd als mijn paard me weer eens alle hoeken van de bak laat zien behalve de juiste. Op dat moment vergeet is te rijden en krijg ik het paard niet meer ontspannen en zelf wordt ik alleen maar banger. Wat bij mij dan werkt is dat er iemand tegen mij aan gaat praten. Dan concentreer ik me op hetgene wat diegene mij verteld en uitlegt. Ga dan dus ook weer rijden en denk dan nietmeer aan de angst.

Weet echt hoe je je voelt. Ikzelf zou op die momenten ook het liefts afstappen, maar heb dit nooit gedaan en altijd zelf blijven rijden. Moet zeggen dat het nu dus ook steeds beter gaat en dat ik eigenlijk nogmaar zelden heb dat ik angst die heb.

Kan uit je bericht opmaken dat je je paard ook nog niet zo heel erg lang hebt. Je moet elkaar natuurlijk leren kennen en een vertrouwensband krijgen.

Succes in ieder geval.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 10:48

Wat je schrijft klinkt inderdaad zoals ik me voel. Het klopt ook dat het beter wordt als iemand met mij bezig is. Ik moet alleen nog iets bedenken voor als ik alleen ben. Ik heb al eens zitten zingen en kletsen tegen mijn paard. Helpt soms ook wel. Ik ben blij te lezen dat het bij jou minder is geworden. Ik heb mijn paard nu sinds juni, dus nog niet zo heel lang. Ik krijg alleen het idee dat mijn paard misbruik gaat maken van mijn angst. En dan gaat het van kwaad tot erger. Ik ben nu op een punt dat ik alles probeer om dat te voorkomen, vandaar ook mijn topic...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:55

Je moet het natuurlijk zo zien dat jij als ruiter de leider bent. Als jij als leider bang wordt en dus gespannen, dan voelt het paard dit direct en heeft zoiets van "He er gaat wat gebeuren". Je paard schrikt dan ineens ergens van en jij wordt op dat moment alleen maar banger en je paard dus alleen maar gespannender. Als ik alleen rijdt en mijn paard springt eens omhoog en ik krijg dan angst, dan ga ik in mezelf gewoon denken wat mijn instructie op dat moment zou zeggen tegen mij en ga dit dan stap voor stap uitvoeren. Afleiding dus.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 11:10

Gek, of eigenlijk niet, maar stiekem weet ik dit allemaal wel en ook dit doe ik. Helaas is het vaak al te laat... Misschien zou ik me minder moeten concentreren op mijn angst. Ik kreeg ook al de tip om proefjes te gaan rijden. Wellicht moet ik dat ook eens proberen. Gelukkig ben ik blijkbaar niet de enige.... Ik ben wel zover dat ik denk dat als het nog een maand zo doorgaat dat er dan een bordje te koop op komt.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:28

Vraag me af of de angst komt omdat je paard zo verschrikkelijk wakker is en elke keer een paar noodsprongen maakt, of dat de angst echt het probleem van jou is en het paard eigenlijk heel erg braaf is en jij het paard (nog) niet vertrouwd.

Ikzelf ben door een draadglasruit heengegaan en over de bakrand gelanceerd van mijn paard. Dan kan misschien ook wel bgrijpen waar die angt bij mij vandaan komt als ze eens een noodsprong maakt. Wat ik hierboven al omschreven heb. Ikzelf ben altijd zelf blijven rijden en het paard steeds beter gaan aanvoelen en kennen. Nu vertrouw ik het paard eigenlijk volkomen en is nu super braaf. Eens in de 2/3 maanden heeft ze wel eens een bui dat ze nog wel eens een bok kan geven (het is en blijft een levend wezen waar je mee temaken hebt.) en dan komt die angst ook weer, maar de aanhouder wint en dat is ook echt zo. Nu ik het paard dus beter ken en ook meer vetrouw heb ik echt een wereldpaard onder me en zou haar ook echt voor geen goud meer willen missen.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 14:48

Get, je hebt gelijk. Ik denk inderdaad dat het mijn angst is en ik het paard nog niet vertrouw. Hij is ook heel braaf. Op het moment dat mijn instructrice hem rijdt is hij heel relax. Hij is wel gewoon vrolijk en heeeelllll slim en snel verveeld. Mijn instructie zegt ook gewoon, ga maar lekker rijden en ga veel met hem doen en maak het hem niet te makkelijk maar ja... dan doet ie weer iets (de duiven vliegen door de bomen en hij schikt) en ik zit weer in de hoogste boom.. Wat ik erg jammer vind is dat ik soms fantastisch kan rijden en dan heb ik heel veel hoop! en de volgende dag gaat het opeens weer mis en dan baal ik als een stekker! Ik hoop het ook zeker vol te houden en dat het alleen maar beter wordt, maar die hoop is nu tot een diepte punt gedaalt omdat het nu alleen maar slechter gaat.
Maar wat jij mee hebt gemaakt is mij nog niet overkomen en dat is geen kattepis. Ik weet niet hoe ik dan had gereageerd. Mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:20

Weer iets wat makkelijker gezegd is dan gedaan. Probeer er dus steeds aan te denken dat het een braaf paard is en dat hij je er niet met opzet af probeert te werken. Angst is echt iets wat je zelf moet overwinnen. een ander kan dat niet voor je doen. Je kan je angst dus wel weer overwinnen met hulp van anderen zoals jezelf al aangeeft met een goede instructie. Ikzelf heb de angst dus inderdaad kunnen overwinnen door doorzettingsvermogen, maar ook zeker door de goede begeleiding die ik toen had en goede begeleiding heb ik nu ook nog steeds. zonder die hulp had ik waarschijnlijk mijn paard ook al drie keer verkocht.

Wat ik al aangaf. De angst die hebt moet je echt zelf overwinnen.

Probeer je vast te houden aan de gedachten wanneer het dus wel goed ging met rijden.

Ga inderdaad lekker veel met je paard ondernemen. Longeer hem, ga een stukje wandelen en poetsen. Probeer een echte band met je paardje te krijgen en leer hem kennen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:36

Idd hardi . benhet helemaalmet je eens.

Anderhalfjaar geleden ben ik van Olga gevallen en sindsdien had ik schrik. Nu, sind senkele maanden, is het over.

Bang zijn is oké, maar je moet je er wel over willen zetten. Dat gaat niet ineens . Het is al veel dat je het zelf beseft.

Verder kan ik me enkel bij hardi aansluiten; bouw een band op. Je hoeft niet per sé elke keer te rijden, je kan genoeg andere leuke dingen doen waardoor je meer vertrouwen krijgt in je paard .

Ik doe nu dingen met Olga die ik nooit voor mogelijk hield. Vooral niet opgeven, iedereen heeft wel eens een dagje dat het minder gaat, maar je moet de gedachte vasthouden van de keren dat het goed gaat .

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:46

miss helpt het ook als je hem de ene dag rijdt en de andere dag longeert of los laat springen bijvoorbeeld door zulke dingen krijg jij ook een goede lijderspositie en kan hij zijn overige energie kwijt....

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:05

Sylleke schreef:
Idd hardi . benhet helemaalmet je eens.

Anderhalfjaar geleden ben ik van Olga gevallen en sindsdien had ik schrik. Nu, sind senkele maanden, is het over.

Bang zijn is oké, maar je moet je er wel over
willen
zetten. Dat gaat niet ineens . Het is al veel dat je het zelf beseft.

Verder kan ik me enkel bij hardi aansluiten; bouw een band op. Je hoeft niet per sé elke keer te rijden, je kan genoeg andere leuke dingen doen waardoor je meer vertrouwen krijgt in je paard .

Ik doe nu dingen met Olga die ik nooit voor mogelijk hield. Vooral niet opgeven, iedereen heeft wel eens een dagje dat het minder gaat, maar je moet de gedachte vasthouden van de keren dat het goed gaat .

Dit heb ik nu ook. Toen ik het paard samen met mijn zus kocht, liep het nieteens meer mee met de onderlinge wedstrijden bij ons op de manege. Dit omdat er al menig maal een ruiter gelanceerd was. Nu start ik samen met mijn zus buitenaf en dit had ik me nooit voor kunnen stellen toen ik dit paard net had. Als er nu eens een dipje is, houd ik me eraan vast wat ik eigenlijk allemaal al bereikt heb met dit paard.

Exeption kop op. Het gaat je heus wel lukken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:22

ik heb met mijn eigen paard (jong paard, zelf ingereden) destijds ook een periode gehad dat ik bang was om te rijden omdat hij steeds wegkletterde. Op een gegeven moment zat ik er net op, wilde weg stappen en meneer was al in volle galop door de bak aan het sjezen en ik ben ook een paar keer goed hard eraf gegooid zo. Nou, ik heb eerlijk waar jankend op stal gestaan omdat ik er niet meer op durfde, wilde het paard verkopen en zag het niet meer zitten.
Toch doorgezet ermee en uiteindelijk heb ik hem nog heel wat jaartjes met veel plezier gehad en kon ik er ook gewoon fijn mee rijden.
Voor mij hielp het enorm goed om te gaan zingen als ik bang was. Klinkt misschien heel stom, maar als ik me concentreerde op het zingen, was ik niet meer bezig met vallen, ontspande ik me, paard ontspande zich en we konden lekker verder rijden. De zingtruc gebruik ik nog steeds op momenten dat ik het spannend vind, bijv. een nerveus paard, net voor ik de ring in moet, er komt iets langs de buitenbak waarvan ik denk dat het paard gaat schrikken..... en het helpt me nog steeds!

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:06

hoi ik ken het ja angst een paard gehad die alles deed wat ik eng vond steigeren vandoor schieten etc etc. Nu heb ik een paard wel bij huis staan die erg kijkerig alles ziet en in het begin had ik echt zoiets van oh jee. Ben gaan longeren voordat ik erop stapte en als ik met hem bezig (in stal enzo) ben stilstaan met poetsen enzo luisteren begint al op de grond. Dan moet hij doen wat ik wil zodat paard vertrouwen kijgt in mij. Zonder dat ik erop zit. Vervolgens als ze wat doen qua schrikken dan negeren wat hij doet en belonen welk gedrag je wil. En wonderwel kan nu alles met paard doen. wel ook wat trainingen met hem gedaan zoals met paraplu's. Paraplu's was hij panisch voor en paraplu pas weghalen als hij naar je toekomt en uitgebreid belonen. Hierdoor leert paard dat wat eng is weggaat als hij er naar toe loopt wel direct weghalen als paard erheen loopt. Hierdoor kreeg paard vertrouwen als ik de buurt ben is het ok hij kijkt nog wel maar let nu op mij. Zelf kijken naar iets anders dan waar paard mogelijk voor gaat schrikken helpt ook wel. Volgens mij is de basis dat paard jou vertrouwt en dat kun je oefenen op de grond en aan de longe. Wellicht heb je hier iets aan.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:52

hey hey meis !
twordt er allemaal niet makkelijker op omdat je die angst hebt..
ik weet misschien wel iets wat gaat helpen .. vriendin van mij heeft zown opleiding gedaan ( nog steeds btw ) van parelli ...
daar gaan ze natuurlijk met paarden om en etc..
maar ze doen eerst grondtrainig .. lopen aan t halster .. en dat t paard niet over je heen loopt en goed luistert enz.
( mij heeft het cker geholpen ik kon niet verder met me oude verzorgpaardj en had geen vertrouwen meer... doordat ze me geholpen heeft had ik het vertrouwen weer trug gekregen . wel beetje voor beetje ,, maar goed dr kwam verbetering in...)

ik zeg ook maa r wat hoor misschien is het wel niet de oplossing . maar zo kreeg ik me vertrouwen en die van t paard terug..
mja je zal je paard vast wel vertrouwen... maar je zit met die angst..

ik denk als je je paard 100 % vertrouwd dat die angst vanzelf over gaat... ga anders rustig beginnen .. lekker rustig stappen en aan lang teugeltje... als je dan die angst kwijt bent zou ik een stukje gaan draven ... en als dat goed gaat .. galopje proberen...
misschien dat het helpt..

k wens je succ6 !!!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:07

Dag allemaal.
Goeie tips zitten er zeker bij. Ik heb op de grond zeker vertrouwen. Hij is dan ook super en keurig opgevoed. Tijdens het rijden wordt ik vaak pas bang op het moment dat ik of meer van hem ga vragen (verzameling, sneller overgangen rijden, wijken etc) Hij vind dat nog wat lastig en wordt dan ouwehoerderig of als hij zich verveeld. Ik moet er dus donders op verdacht zijn dat ie daar de kans niet voorkrijgt. Veel afwisseling bieden. De pest is dat ik of moet voorkomen dat er iets gebeurt en als ik per ongeluk toch te laat ben, dan wordt ik bang. Ik ken hem nu al wel zover dat ie nu gaat bedenken dat het een leuk spelletje is. Naar aanleiding van jullie tips ga ik proberen zo rustig en defensief mogelijk te rijden en proberen er geen drama van te maken als ie wel een keer wegspringt. Veel zingen, mezelf afleiden en hem veel afleiding bieden. Ik zal proberen mijn paard meer leiding te bieden en op mijn eigen rust te concentreren. Dank jullie wel!!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:11

Dat klinkt allemaal positief.

Ga ervoor