Onregelmatig aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dj0rdii

Onregelmatig aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 22:07

Ho0ii.. ik rijd altijd op maandag avond in de manege les.. vaak moet ik op jonge pony's rijden en vandaag weer..
Vandaag moest ik op een pony van 1.40 ho0g en 4 en een half jaar jong.. wat ik vaak merk bij jonge ponys is dat ze onregelmatig zijn met nagevelijk lopen.. de pony waar ik vandaag op zat gaf steeds even na en dan ontspande ik gelijk.. dan gooit ze meteen haar ho0fd de lucht in. . ookal ontspande ik niet knikte ze ook de hele tijd ja.. Mijn vraag is: wat moet ik hieraan doen'?? Of ligt het aan de pony?

Sophie2

Re: Onregelmatig aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:11

dit heb ik ook! ik volg het topic

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:21

Meer voorwaarts rijden met je been en voor niet te vast houden. Niet harder gaan maar van achter naar voren rijden dus. De voorkant is niet belangrijk; de motor zit achterin. Als je hem achter voor elkaar hebt loopt ie voor ook goed.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:35

Juist! dus vergeet de teugel bij "aan de teugel" rijden.
Sturen en drijven doe je met je zit een benen.
Geef hem voor zoveel mogelijk ruimte, laat hem het bit opzoeken i.p.v. het bit opdringen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:43

annegti schreef:
Meer voorwaarts rijden met je been en voor niet te vast houden. Niet harder gaan maar van achter naar voren rijden dus. De voorkant is niet belangrijk; de motor zit achterin. Als je hem achter voor elkaar hebt loopt ie voor ook goed.

Hier ga ik in mee.

Dat ja knikken wat de pony doet is puur een kwestie van nog geen kracht hebben en vast houden in de rug. Elke keer als de pony het achterbeen naar voren plaatst voel jij dit terug in je hand.

Wat hierboven omschreven staat van annegti is heel goed omschreven. De motor van je paard moet je eerst aan de praat zien te krijgen. Rijdt de pony dus inderdaad van achteren naar voren en dit alleen met een kontaktteugel. Veel schakelen in tempo en overgangen rijden.

Je pony wordt dan heel fijn aan de hulpen, gaat het achterbeen meer onder brengen en zijn of haar rug loslaten. Als dit eenmaal goed is zal je merken dat de pony je hand vanzelf op gaat zoeken en krijg je een druk op je teugels. (aanleuning). Voor die druk moet je gaan rijden. Het is belangrijk dat de pony jou hand zoekt en niet jij als ruiter de mond van de pony opzoekt.

Je zal ook merken dat als je net op de pony stap dat hij wat onrustig is in zijn aanleuning. (dat ja knikken). Probeer dit gewoon te negeren en blijf de pony gewoon rijden zoals hierboven omschreven is. Je zal merken dat de pony naarmate je langer rijdt, hij steeds rustiger wordt in de aanleuning.

Zelf heb ik dit ook nog steeds. Als mijn paard van stal komt is ze de eerste 15 min. ook wat onrustig in de aanleuning, maar dit komt altijd helemaal goed en loopt dan super ontspannen naar de hand toe.

Succes.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:10

Voorwaarts rijden, van voren niet teveel trekken. Je zet je handen neer en je rijd van achteruit naar de hand toe om daar wat druk in te krijgen, tevens moet je ook rechtrichten want anders heeft het geen nut.
Als je dus goed rechtrichten en met juiste drang naar voren naar gelijkmatige aanleuning rijd, zal je pony ontspannen en voorwaarts neerwaarts kunnen gaan, maar inderdaad de motor zit van achteren en niet van voren!
Als je meer wilt weten over rechtrichten en natuurlijke buiging kijk op o.a. www.paardenbegrijpen.nl daar word duidelijk uitgelegd.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:26

@ bets, is die site van jou? Ik heb er op gekeken en ik vind m erg duidelijk!!

dj0rdii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 20:56

Bedankt allemaal vo0r de tips.. ik heb er denk ik wel veel aan.. maar nog 1 vraagje.. Het is niet mijn pony maar een manege pony.. dus werkt dit ook in 1 les? want ik rijd maar 1 x in de week in de les.,. veel te weinig dus om 1 pony door te rijden.. Bedankt allemaal vo0r deze g0ede tips nogmaals!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:09

Als je redelijk rijdt, kan een pony in die les beter gaan, je krijgt dit er niet even blijvend uit. Ook als de pony wordt bijgereden of gelongeerd, zijn een of een aantal beginners lessen voldoende om het euvel weer terug te krijgen. Als je binnen een les wat vrijheid hebt om de oefeningen te doen, dan voel en zie je dat de pony anders gaat. Je leert er dan veel van. Je ziet en voelt verbetering als je het goed doet. Het ligt ook aan het niveau van rijden van de ruiter of dat binnen een les gerealiseerd kan worden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:07

Wilke schreef:
@ bets, is die site van jou? Ik heb er op gekeken en ik vind m erg duidelijk!!

Nee deze site is van Marijke de Jong maar zij legt alles heel duidelijk uit aan de hand van tekst en veel plaatjes of foto's. Ik ken haar toen ze tijd bij Antoine de Bodt gereden heeft.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:35

Bedaknt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:18

dj0rdii schreef:
Bedankt allemaal vo0r de tips.. ik heb er denk ik wel veel aan.. maar nog 1 vraagje.. Het is niet mijn pony maar een manege pony.. dus werkt dit ook in 1 les? want ik rijd maar 1 x in de week in de les.,. veel te weinig dus om 1 pony door te rijden.. Bedankt allemaal vo0r deze g0ede tips nogmaals!!

Ja, dit kan in 1 les. Probeer veel met je tempo te spelen. Ruimte om een paar pasjes voorwaarts of juist terug in tempo te rijden is er altijd. Dit kan tijdens elke oefening en op elke plaats in de bak. De kunst is om steeds kleine stukjes te pakken en niet bv. een hele lange zijde. Zo gauw jij reactie voelt is het al prima en ga je weer juist terug of vooruit in tempo. Klein maar fijn is het devies bij deze oefeningen; dit levert het meeste resultaat op.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:28

ik ga mee met alle tips die zijn gegeven,vergeet ook neit dat een jong paard nog weinig balans heeft,die meot ook nog leren op zijn eigen benen te lopen

succes met oefenen!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:07

Maar, ik reed op een manege paard, en die kan opzich wel nagefelijk lopen, maar hij is SUPER gehaast enzo. Ik moest hem heel veel met mijn been rijden.. en heel weinig met mijn handen.. maar dan gaat hij echt geiljk weer veel harder :S dan sluit ik hem heel iets op van voren,, maar dan moet ik hem dus weer met mijn been rijden, maar dan gaat hij dus weer harder! wat kun je daar dan aan doen?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:13

wat hierboven staat beschreven klopt als een bus.
Probeer met beenhulp te werken want daar zit het hem in.
Een jong paard is vaak te haastig en loopt daarum niet onspannen probeer met veel overgangen te werken en rustig in je hand te zijn.
Op die manier onstaat rust in zijn rug en hals.
veel succes ermee