Meningen; waardoor gaat een paard/pony weigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Meningen; waardoor gaat een paard/pony weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 20:20

Wat is jullie mening, en evaringen.

meestal is er wel een oorzaak voor pony's die weigeren.
Niet goed vrijgeven, schuin op hindernissen aansturen, pony's die niet helemaal fit zijn. ect.

Nu is het zo dat mijn pony altijd heel erg goed sprong, als die even kon sprong die. Dat is nu ook wel zo, maar gaat die steeds meer fratsjes uithalen.
Hij komt wel recht voor de hindernis, en als die ziet dat hij eropaan gaat gaat die al omkeren.
Dat is bij sommige hindernissen zo, en dan nog niet eens de hoogsten.
Ik weet dat hij het kan, want hij heeft het best vaak gedaan.
Maar ik vindt het zo raar.
Dat hij is niet uitkomst of iets dergelijke begrijp ik best, maar 5 meter van tevoren al gaan draaien vindt ik raar.
Hij springt ook nog heel goed.
Vandaag heeft die een heel barrage rondje gelopen zonder te weigeren.

Iemand een idee?
Ik zal even een springfoto plaatsen
Afbeelding

Ik ben nu 2 keer springen gestart, 1e pacours heb ik een film van en zie je duidelijk dat er stuurgebrek tussen ons is. Ik wil wel proberen dat filmpje op de computer te krijgen.
en het tweede pacours uitgegleden dus daar kun je niks over zeggen.

De pony is nog een beetje onevaren qua moeilijke sprongen. Hij is 5 en een half, en tot zijn 5e is er alleen maar laag met hem gesprongen (lees 50 cm) nu gaan we naar een meter/1.10 afentoe. Dat is natuurlijk een grote overstap (door nieuwe springles).

TopLadyI

Re: Meningen; waardoor gaat een paard/pony weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:42

Probeer 'm goed door te drukken . Tussen 2 teuegls te houden en goed je benen erbij . Doet Sander het ook als je over balkjes loopt? Probeer het dan anders weer rustig op te bouwen .

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:47

Inderdaad, goed je benen eraan houden, hem alsware opsluiten tussen de teugels. Als je voelt dat je de controle verlies(wat ik wel is met whitney had) reed ik hem terug, na een sprong zodat ik de volgende sprong haar goed onder controle had..
Dus misschien moet je dat is proberen. En ik zou het anders gewoon weer opbouwen vanaf balkjes of 50 cm ofzo

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:51

Redenen voor weigeren: slecht zittend zadel, bijvoorbeeld omdat de pony gegroeid is (waardoor pijn ontstaat!). Misschien ligt het zadel te ver naar voren waardoor hij in zijn schoudervrijheid belemmerd wordt.

Ook doordat de ruiter bewust of onbewust verkrampt (soms alleen omdat de ruiter al denkt: "Zal hij weigeren?") kan een pony weigeren.

Misschien heb je hem onbedoeld na een weigering gerustgesteld (lees: beloond) waardoor hij nu denkt dat het de bedoeling is om te weigeren?

Misschien te fanatiek getraind of te weinig beloond?

Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen waarom een pony ineens niet meer lekker springt. Heb je er zelf nog plezier in of ben je misschien wat angstig geworden? Misschien kun je zelf nagaan of er de laatste tijd iets is veranderd?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 07:57

Ja de trainingen zijn ze laatste tijd veranderd.
Donderdag toen we springles hadden was die totaal uitgeput.
Dus gisteren dreef ik hem goed aan, maar ging die zo entousiast dat die ging bokken erna. dus daarna wat rustiger gedaan.
ik zal eens naar mijn zadel laten kijken [we hebben een afspraak voor eentje die het zadel gaat verhogen ik zal een vragen . ]

Hij springt nog steeds goed hoor. Maar het kan ook zijn dat we ineens een te grote stap verder hebben gemaakt.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:07

je schrijft dat je uitgegleden bent in het 2e parcours, kan dus best dat hij wat onzeker geworden is, en het vertrouwen kwijt, daarnaast zijn de trainingen verandert iets wat uitput is niet als leuk te ervaren. Ik zou de training iets omlaag schroeven. levert namelijk ook veel spierpijn op ( daardoor ontstaat dat bokken). Als je pijn verbind met springen, uitgeput zijn verbind met springen, en op een parcours onderuit kunnen gaan dan vind je als jonge pony springen niet meer zo geweldig.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:35

probeer op je kont te blijven zitten tot de afzet, doordrukken tussen 2 benen en 2 handen, op druk naar de hindernis toe en niet onzeker worden, zeker zijn van je zelf!! En als hij zulke fratsen heeft geef je hem gewoon een keer goed op de flikker als je zeker weet dat jij goed erheen rijdt!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:55

redenen voor weigeringen:

- angst/onzekerheid van de ruiter
- angst/onzekerheid van het paard
- pijn bij het paard
- niet passen harnachement
- slechte afstand
- overtraindheid

Als jij zegt dat hij gaat bokken na de sprong, kan dat wijzen op een rugprobleem maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Ik ben geneigd om aan de hand van jouw verhaal te denken dat het allemaal wat te snel gegaan is.

Ik zat een tijdje terug in de stop met Raimaer, dat bleek achteraf voor iig een deel veroorzaakt te worden door een ontsteking in de kaak.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:04

Als ik je verhaal zo lees denk ik idd dat het allemaal een beetje snel gaat.

Bouw je sprongen rustig op, niet van 50 cm snel naar 1.10 cm.
Dit is wel een erg groot verschil.

Om te kijken of je paardje geen last van zijn rug heeft moet je tijdens het borstelen eens kijken of hij ineenkrimpt als je over de rug gaat.
Als dit het geval is dat heeft je paardje pijn kun je beter eerst eens iemand laten kijken naar hoe en wat de pijn dan veroorzaakt.

Veel succes.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:05

Hoe vaak spring je met je pony? Als je te veel springt vinden ze het vaak niet leuk meer en gaan ze ook weigeren.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 15:41

Ik spring meestal 2 keer in de week (springles en concour of een keer voor mezelf afstanden oefenen)
Dat ik in een keer een hele andere training heb komt door nieuwe stal, nieuwe lessen.
Dat bokken kwam volgens mij gewoon puur door mezelf, omdat ik hem veel aandreef en hij boven-entousiastme kwam.
Het is ook wel een makkelijkerd, als hij er even onderuit kan komen grijpt hij die kans,
maar ik wil niet alles op hem schuiven, het kan ook zo aan mij liggen.
Misschien moet hij nu ook even aan de andere hoogte wennen en dat hij over een poosje weer de oude is?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:09

love_sander schreef:

Ik ben nu 2 keer springen gestart, 1e pacours heb ik een film van en zie je duidelijk dat er stuurgebrek tussen ons is.

Ik denk dat je hier heel veel over kunt zeggen.Ik denk dat je pony het vertrouwen hierdoor in jouw een beetje kwijt is en daar moet je aan gaan werken.

En vervolgens moet hij ook in 1 keer veel hoger gaan springen en krijg je op een heel andere manier springles ik denk dat het een beetje te veel wordt voor je pony even een stapje terug doen is mijn advies.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:50

Te los, te strak geen ruimte dus.. Geen zin, pijn of last ergens.. teveel worden en slechte ``aanloop``

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:13

monsera schreef:
love_sander schreef:

Ik ben nu 2 keer springen gestart, 1e pacours heb ik een film van en zie je duidelijk dat er stuurgebrek tussen ons is.

Ik denk dat je hier heel veel over kunt zeggen.Ik denk dat je pony het vertrouwen hierdoor in jouw een beetje kwijt is en daar moet je aan gaan werken.

En vervolgens moet hij ook in 1 keer veel hoger gaan springen en krijg je op een heel andere manier springles ik denk dat het een beetje te veel wordt voor je pony even een stapje terug doen is mijn advies.

Ik zal het er met mijn instucteur over hebben, en wachten op zijn reactie.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:21

Laat je het nog even weten ik ben wel benieuwd wat hij er van zegt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:27

Ja ik ben ook benieuwd

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:47

heeft hij t niet in zn rug.. mijn pony had das dus wel.. ze sprong echt altijd super!! was M springen en opeens ging ze stoppen.. zijn we naar schipper geweest in kootwijkbroek ofzo? en die heeft dr rug recht geslagen.. en t was serieus weer goed..!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:34

Donderdag is de springles.
We zullen kijken als die op een lager treedje niet beter gaat springen naar de rug.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:07

Mijn paard weigert altijd in het parcours doordat ik het grondtempo te laag heb.
Door angst van mijn kant hou ik haar te veel bij me en weigert ze. Heb ik het juiste grondtempo te pakken, springen we zomaar een rondje 0.

Maar het kan heel goed zijn dat je pony last heeft van z'n spieren omdat de training nu een stuk intensiever is.
Gun hem de tijd om sterker te worden. Vaak met getalenteerde dieren heb je de neiging om 'm te overvragen omdat ie 't zo goed doet. Juist met zulke dieren moet je rustig aan doen, zodat je later ook nog wat aan het dier hebt.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:17

Morgen gaat de springles niet door, de eigenaren van de bak zijn er, en we kunnen niet met de trailer weg.
Heeft die even rust; met het springen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 20:03

Ik doe donderdag ook niet meer mee.
Ik heb besloten terug te gaan naar mijn oude instuctrice waar die altijd met alle plezier sprong.
We wachten af.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:38

Probeer niet voor hem uit te springen, blijf wachten op de afzet. Als je voor hem uit naar voren gaat rem je zijn beweging voorwaarts af. Dus terug blijven zitten en been aan. Recht voor je houden en steunen in de afzet, niet loslaten.