hoi hoi. voor sommige onder ons zal het wel een zweverig verhaaltje zijn, wat ik nu ga schrijven. ik volg met mijn paard zo,n anderhalf jaar NH lessen, van een gediplomeerd instrukteur. buiten het feit dat we veel aan grondwerk, schrikparcour, enz werken zijn we sinds enkele tijd onder het zadel aan het werk. ik had ook het probleem dat ik mijn armen, rug, en schouders niet kon ontspannen, maar met een stukje theorie, en uitvoerende werkwijze lukt het me nu aardig.(kan altijd nog beter.) als ik op mijn paard zit, begin ik bij mijn kruin, nek, keertje draaien, ja en nee knikken, schouders, keertje schouders ophalen en inademen, en laten zakken bij uitademen, armen, heupen, voel bij mezelf, of het los en ontspannen aanvoelt, en voel ik of ik de zitbeenknobbels in mijn billen voel, dan ga ik naar mijn benen, zijn die losjes, en knellen ze niet te gespannen om mijn paard, als laatste mijn voeten, voel ik de onderkant van mijn voeten alsof ik de grond kan voelen, zonder dat het zwaar aanvoelt. dit alles gaat uit van een ademhaling vanuit het centrum, wat ze ook wel je buik (net onder je navel) noemen. de concentratie komt dus eigenlijk vanuit de ademhaling uit je centrum, wat dus weer de ontspanning geeft. vervolgens zit ik lekker ontspannen op het paard, en is bovendien mijn houding ook sterk verbeterd. als ik even uit die balans ben, concentreer ik me weer op de bovengenoemde punten, en heb zo de ontspanning weer te pakken. na een tijdje (zul je merken als je het wil gaan proberen) gaat het allemaal vanzelf, zonder erover na te denken.
dit wilde ik even kwijt, en misschien is het wat voor je/ en anderen. (en misschien ook niet. de een voelt zich er lekker bij, de ander wil het op andere wijze doen, wat natuurlijk ook mogelijk is.) succes verder met je onderzoek naar de ontspanning. groetjes.