Niet terug kunnen nemen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Niet terug kunnen nemen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:00

Ik heb een fjord van 8 jaar die ontzettend braaf is met buitenrijden kwa verkeer, stap en draf . Alleen ik krijg hem de laatse tijd in de galop heel moeilijk terug als ik buiten rijd. Ik vind het gewoon gevaarlijk, ik moet met mijn hele gewicht onderhand in de teugels gaan hangen. En dan nog krijg ik hem moeilijk terug. Hij doet het alleen met buitenrijden en alleen in de galop, in de draf is het geen probleem en in de bak ook niet. Ik heb gewoon een simpel bitje voor hem, en het liefst gebruik ik geen scherper bit of hulpteugels, maar ik vind het nu gewoon gevaarlijk om te galopperen buiten, ook al doe ik het ook plekken waar ik meer tijd heb om hem terug te nemen. Ik maak liever gebruik van een wat sherper bit of een hulpteugel, dan dan er een gevaarlijke situatie ontstaat, en ik zou het ook zonde vinden als ik hierdoor niet meer lekker buiten kan rijden. Wie heeft tips?

wondertje

Re: Niet terug kunnen nemen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:07

Je moet eens proberen um eerst weer maar een paar sprongetjes in galop te laten gaan. Dan heeft ie niet zoveel tijd om vaart te maken. Ook kan je proberen in de bak gewoon goed terug te laten komen op je zit (dus met lange teugen van galop naar draf)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:42

had ik ook laatst, ben tegen de richting in gaan galloperen, toen we bij een splitsing waren.
had niet verwacht dat khaan zo druk zou reageren bij richting huis gallopperen. wel dus, en heb ik het pad afgegallopeerd, maar op de splitsing rechtom gegaan, i.p.v links, richting huis. ze stond na 10 meter stil.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:43

en anders proberen om te keren, stuur maar tegen een boom aan, helpt echt, het paard stopt heus.

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:04

Het klinkt raar maar probeer haar na de hulpen van het terugnemen weer helemaal los te laten.

en weer opnieuw terug te nemen.....etc..

blijven volhouden en altijd je benen er goed blijven bij houden.

jij moet het aan geven niet zij!!

als je als maar blijft trekken met je volle gewicht wordt het een soort touwtrekken, en zij is toch sterker,.... jammer genoeg

is makkelijker gezegt dan gedaan, dat weet ik!

Ik heb ook een paardje die dit soort dingen uitprobeert, en met geduldig volhouden kom je er toch

succes

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 17:08

De tips die jullie nu geven heb ik allemaal al geprobeerd helaas, en zonder succes
Hij is ook zo sterk, hij zet zijn nek erop en gaat. Het is gewoon elke keer een gevecht zo.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 20:40

Iemand anders nog een tip? Misschien iets van een sherper bitje of hulp teugel tijdens een buitenrit?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:42

VMR -> RT

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:30

milo schreef:
en anders proberen om te keren, stuur maar tegen een boom aan, helpt echt, het paard stopt heus.

heel gevaarlijk! a) sommige stoppen dus niet en knallen er vol tegenaan b) sommige schieten er op het laatste moment sneaky langs en dan kom jij met je knieen tegen die boom (en dan zit je wel jankend op je paard kan ik je vertellen )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:35

ik neig ook naar de tip van Wondertje. Aanspringen en gelijk weer terug. Als hij gemakkelijker terug komt, het aantal galopsprongen opbouwen en beginnen te schakelen in het tempo. Ik weet niet of er ruimte is om hem op de volte te zetten als hij wegscheurt?
Misschien heb je een veldje in de buurt waar je veilig kunt galopperen en oefenen? Evt. kan iemand hem dan nog aan de longe pakken ook.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:05

Ik heb ook een pony gereden die dit deed. Het enige wat hielp was omdraaien.
Omdat deze pony er ook vanuit het niets in volle galop vandoor scheurde ben ik met martingaal gaan rijden. Ik vond het te gevaarlijk worden. Vooral omdat hij het vaak deed op het laatste zandpad richting huis, dat uitkwam op een drukke weg.

Met de martingaal had ik veel meer invloed. Hij zat niet strak als hijnormaal liep. Hij kon alleen zijn nek er niet zo gigantisch op zetten. Hij gooide zijn hoofd soms zo ver omhoog dat ik het gewoon eng vond!

Het was niet zo dat hij het niet meer probeerde met martingaal, ik kreeg hem alleen veel sneller terug.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:58

Tsja als je je pony echt niet terug kunt nemen voorlopig niet meer galoperen buiten als je lekker kunt stappen en draven is toch ook heerlijk buiten.

Als je je pony terug neemt let er goed op dat je zwaar gaat zitten echt met je kont in het zadel daar komen veel paarden wel wat op terug en dan kun je doorsluiten naar de draf.En zoals eerder gezecht ga alleen kleine stukjes galoperen een paar meter in het begin en dan weer terug nemen naar de draf en dit kun je een aantal keren herhalen en na een paar weken kun je steeds een stukje langer proberen wees wel geduldig want hij weet nu wat hij kan dus je hebt wel even tijd nodig om je pony om te scholen en wees conseqwent als je 1 keer toe geeft ben je weer terug bij af.En ALTIJD je pony terug nemen als je voelt dat hij wil versnellen gaat hij echt al versnellen ben je te laat.