luie achter benen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsely

luie achter benen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 12:50

hallo,
mijn haflinger hengst loopt altijd te veel op zijn voorhand. ik noem het maar luie achter benen . als ik er echt (heel veel) moeite voor doe krijg ik hem wel op zijn achter hand maar ik vraag me af of er nog meer tips zijn zodat hij zijn achter benen een beetje meer gaat gebruiken. mischien iets met beslaan of nog een ander trainings maniertje.
bedankt alvast.

xPebblesx

Re: luie achter benen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:52

Balkjes lopen,tempo wisselen.
Misschien even een fysio erbij halen,er kan ook wat anders zijn dat gewoon lui.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:08

ik heb ook een haflinger en die heeft precies hetzelfde probleem. Heb alles geprobeert maar niets werkt. Ze heeft het al vanaf veulen. Ben benieuwd of iets bij die van jou gaat werken.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:49

veel oefenningen met de pessoa doen msschien helpt het, veel overgangen!!!!! suc6

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:20

misschien idd eens een fysio vragen en uitsluiten dat er niet iets niet helemaal goed is met z'n bekken ofzo. Als alles goed is....weet niet of hij ook betuigd is, maar ik kreeg het advies van de fysio om mijn Tinker voor een kar te zetten (liefst volle kar) en dan flink zwaar te laten trekken...niet over de verharde weg, maar gewoon over zandpaden etc. Super training voor achterhand!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:07

VMR -> RT

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:16

overgangen en tempowisselingen (stap-galop is bijv. een hele fijne), echt heel snel schakelen (bijv. om de drie-vier passsen)
hem scherp aan je been houden zodat je kunt vragen om in een lager tempo meer onder te treden, voorin heel luchtig blijven zodat hij je hand niet als steuntje kan gebruiken om op te hangen.
Iemand mee laten kijken bij het rijden, jij rijdt een basistempo en tikt op tijd met het zweepje bij zodat hij actiever wordt. Jij houdt het tempo echt in de gaten en blijft datzelfde tempo rijden. Zodra hij maar iets trager wordt in het achterbeen waarschuwt je helper en tik jij weer bij. Dit proberen af te bouwen zodat hij onder gaat treden als jij been geeft.

Wat Pebbles zei van het balkjes lopen is ook een hele goede en wat Ilse zei: aan de longe met de pessoa en daarin dus ook heel consequent zijn dat hij van achter moet blijven lopen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:07

k ben het wel met de anderen eens, ik zet mijn fries gewoon voor de kar... meerdere mensen erop en over het weiland rijden... dan MOet ze de achterhand wel gebruiken anders lukt het gewoon niet... maarja als hij niet betuigd is...:S

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:15

horsely schreef:
als ik er echt (heel veel) moeite voor doe krijg ik hem wel op zijn achter hand

Ja dat is paardrijden heel veel oefenen tot het steeds beter gaat en hij het steeds langer volhoudt.Ga ontzettend veel overgangen rijden en heel veel schakelen in de gangen zelf en vraag ook echt reactie van hem wees hier heel conseqwent in.Verder kun je ook veel balkjes gaan lopen af en toe een sprongetje maken.

horsely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 10:18

hoi
bedankt alvast voor alle tips ik ga er zeker mee aan het werk. hij loopt ook wel voor de kar en we maken regelmatig tochten door het bos (met een volle kar) dus dat is dan al 1 nu de rest nog . ik hou jullie op de hoogte en als er nog meer tips zijn hoor ik het graag.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:18

veel overgangen maken

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:50

ze zeggen dat als je je paard voor de kar zet, het slepen of lui zijn met de achterbenen ook vaak een stuk minder wordt, omdat ze dan de achterhand heel erg moeten gebruiken.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:43

Ten eerste moet je beginnen met flink voorwaarts te gaan rijden.. Dit doe je een aantal rondjes.. Dan stappen, en weer flink voorwaarts rijden... Idd veel overgangen rijden het moet afwisselend blijven.
Je kan de achterhand er niet onderrijden als je paard geen voorwaartse drang heeft !! Wat je ook probeerd
Voorwaarts...voorwaarts...en nog eens voorwaarts...zodra je paard genoeg voorwaarts blijft lopen (zonder terug te vallen) kun je hem van voren wat meer gaan sluiten ! Doordat de voorwaartse drang erin zit, gaat ie automatisch zijn achterbenen er meer onder zetten en dan krijg je ook het bergopwaarts effect...
Dit is moeilijk en kan heel veel tijd kosten maar is wel de juiste manier om de achterhand er uiteindelijk onder te krijgen

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:14

Het trekken van een wagen zal volgens mij het dragen niet verbeteren. Als een paard voor de wagen staat duwt hij in het borsttuig, dit is een stuwende beweging en zeker geen dragende!

Paarden die hun rug "hol" houden kunnen nooit correct hun achterhand onder de massa plaatsen. Als je wilt dat je paardje zijn achterbenen meer onder zijn lichaam brengt, zal hij moeten leren zijn buikspieren aan te spannen, daarmee kan de slingerbeweging die het achterbeen maakt meer naar voren komen. Ideaal is net zover voor de loodlijn als erachter.

Ik zou beginnen met je paard zich te leren ontspannen (d.m.v. bijv. slingerlijnen rijden) en de hals lang maken, onderhals helemaal los en bovenlijn aangespannen, in een mooi voorwaarts tempo.

Dan kan je paard de buikspieren aanspannen, de rug voel je dan als het ware onder je opbollen, hiermee zal ook het achterbeen steeds verder onder de massa komen! Succes!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:21

Ik ben het met Mariska75 eens, alleen heeft een paard geen buikspieren..
De laagste spieren zitten aan de zijkant, aan de ribben en de buikwand is voorzien van een peesplaat, geen spieren dus.

horsely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:40

hoi,
nou het lijkt een beetje de goed kant op te gaan, maar wat nou de oplossing was ik weet het niet heb gewoon van allles gedaan. vooral veel overgangen gereden en ik moet zeggen dat ik hem (hij is nu 7) er eindelijk een beetje door heb, dat i wat mooier aan de tegel loopt en wat minder zwaar in de hand is. en dat is het denk ik ook wel geweest.
bedankt nogmaals voor alle tips.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:12

hij moet leren zijn achterbenen actief te gebruiken. ik heb dit wel eens gehoord, iemand wilde ook dat zijn paard de benen wat actiever gebruikte en dit is op deze manier opgelost: 2 keer per week getraint een kwartiertje aan de longeerlijn. 2 banden met kleine luide belletjes aan zijn achterbenen gebonden. net zoiest als sommige paarden voor de arreslede wel eens hebben. door dat gerinkel tillen ze hun benen ineens heel actief op. het werkte echt
succes

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:10

dat probleem is niet in een keer op te lossen,
Veel overgangen veel schakelen zodat je de spieren in zijn achterhand,
dit is vaak zo bij halflinger, suc6 traint

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:10

in zijn achterhand traint. moest er staan

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:40

SparklingApp schreef:
Ik ben het met Mariska75 eens, alleen heeft een paard geen buikspieren..
De laagste spieren zitten aan de zijkant, aan de ribben en de buikwand is voorzien van een peesplaat, geen spieren dus.

Inderdaad bestaan de buikspieren voor een groot deel uit peesplaat. Er blijven echter nog genoeg buikspieren over om te trainen hoor!