Mijn paard heeft de neiging om linksom (linkerhand) tijdens een proef in de verkeerde gallop aan te springen. Normaalgesproken vormt de linkergallop eigenlijk geen probleem. Bak en buiten, maar op wedstrijd... Nu is het ook onze eerst officiële wedstrijd geweest in de recreatieklasse. En het paard staat bekend dicht te slaan tijdens de wedstrijd of hij wil niet of 'vertikt het (niet helemaal duidelijk, gehoord van de voormalig eigenaresse).
Vandaar ook mijn algemene vraag: welke tips bestaan er om tijdens het aanspringen in de verkeerde gallop dit tegen te gaan. Hoe lossen jullie dit op tijdens een reguliere bv. dressuurproef of tijdens jullie training? (buiten het rijden van een overgang in de proef en weer opnieuw aanspringen, evt. naar buitenstellen, binnenteugel los, etc.).
Natuurlijk kan het ook zijn dat hij liever 'geen wedstrijden loopt' en het niet leuk vindt. Maar ik zou graag wat algemene tips/oplossingen willen horen. Niet alleen voor mijn paard eventueel, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe je zo'n dergelijk probleem zou kunnen oplossen en welke truukjes ervoor kunnen bestaan.
Nu moet ik misschien even toelichten dat ik een IJslander rijd en dus ook héél af en toe ijslanderwedstrijden rijd. Maar mijn basis is momenteel voornamelijk vanuit het dressuurmatig gericht. (basisniveau B/L vormt geen probleem). Vandaar dat ik het ook graag dressuurmatig zou willen oplossen (lijkt mij zo wie zo de oplossing, maar goed
)Aanspringen in de gallop tijdens een recreatieproef daar gebeurt bij mij ook vanuit een hoek of volte.Misschien kunnen jullie mij dit eens uitleggen?
Alvast bedankt.
Myke
in de training kun je er trouwens wel vaker de linkergalop oefenen zodat ie daar sterker in word! ieder paard heeft zen sterke hand en mindere hand...