stelling probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

stelling probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 13:05

Mijn pony wil op de rechterhand alleen maar naar buiten kijken, niet heel erg maar wel teveel.
Ook in de hoeken van de bak met stelling vragen gaat ze van de hoefslag af en reageert niet op mijn rechter been.
Woensdag heb ik met botte pony spoortjes gereden op advies van mijn instructrice dat ze meer op mijn been moet reageren.
Dit deed ze wel in de hoeken, maar niet op een volte dan loopt ze met haar hoofd naar buiten en dan gaan we zwalken.

Ik rijd nu af en toe al op het land en buitenritten of op de tweede hoefslag zodat ze leert op eigen benen te lopen.

Hoop dat ik het goed heb opgeschreven anders hoor ik het wel als ik nog iets moet toelichten(ze is 3,5 jaar en 3 maanden onder het zadel)

Hebben jullie advies voor mij?

manonutjuh

Re: stelling probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:07

misschien even een slofje eraan, aan de zijkant van je singel, die aleen in werkt zodra ze teveel buitenstelling neemt, als ze haar hoofd er recht voor houdt, moet de spanning van je slof zijn.
probeer ook veel binnenhoefslagen te rijden, om je pony recht te richten, vraag op de linkerhand ook een rechterstelling.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 13:10

manonutjuh schreef:
misschien even een slofje eraan, aan de zijkant van je singel, die aleen in werkt zodra ze teveel buitenstelling neemt, als ze haar hoofd er recht voor houdt, moet de spanning van je slof zijn.
probeer ook veel binnenhoefslagen te rijden, om je pony recht te richten, vraag op de linkerhand ook een rechterstelling.

Maar als ik linksom rijd en ik geef haar rechterstelling dan doet ze dat wel makkelijk,
alleen is het dan niet zo dat als ik zowel links als rechtsom rechter stelling vraag dat ik haar straks op de linkerhand niet goed meer naar links kan krijgen?
(wat een links en rechts termen pppfff hahaha)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:35

nee je moet geen hulpteugels gaan gebruiken. Je zit op een jong ding, die is niet in balans en dat kan je ook nog niet verwachten. Ga door waar je mee bezig bent, leg je spoortje opzij en ga je paardje eens een stapje opzij leren!

Sluit de volte en zet je paardje dan met je gewicht in combinatie met je been en teugelhulp opzij. Doet die het prijs je der helemaal de hemel in. Doordat je paardje zo groen is zal die uit balans raken als jij ineens je gewicht naar buiten verlegd waardoor die overstapt. Het is dus geen bewuste beweging van het paardje maar wel braaf.

Als die een stapje opzij kan zet je der in de wending op het moment dat die niet om je binnenbeen wilt draaien een stapje opzij.

Wat je tot die tijd kan doen is je binnenhand een stukje omhoog plaatsen, je hand wat naar binnendraaien vanuit je pols en dan heel licht een beetje vragen. Op die manier zal die los latenin de kaak en makkelijker over de bovenlijn ontspannen waardoor die kan inbuigen. Doe dit tot die reageeerd, niet vasthouden maar heel snel een paar ophoudingen maken zonder kracht! Reageerd je paardje beloon hem doorje binnenhand ff een stukje over zn hals te halen en der de hemel in te prijzen!

Succes

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 22:12

@M3isSi3j

Dank je wel voor deze uitleg ik ga morgen je tip uitproberen.
Ik rijd zelf niet met sporen alleen als ik les heb op advies van mijn instructrice. (botte pony sporen hoor).

Hebben nog meer mensen andere goede ideeen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:14

Rechtrichten, alleen een rechtgericht paard laat zich in BEIDE kanten buigen en kun je stelling vragen. Elke paard of pony heeft een lange bespiering en korte bespiering. Om paard/pony recht te maken, moet je de korte bespiering oprekken. Goeie uitleg over natuurlijke buiging en rechtrichten staat o.a. op site www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst.