Doorzit probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Doorzit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 20:42

Het klinkt echt heel stom maar ik kan op Misty absoluut niet doorzitten.
Het wil gewoon niet lukken!
Op andere paarden kan ik wel doorzitten is geen probleem maar op Misty dat is echt een ramp
Weten jullie nog oefeningen die ik zou kunnen doen?
Behalve veel doorzitten, want dat heb ik al geprobeert maar dat word niks.
Doordat ik veel moeite heb met doorzitten hinder ik Misty veel in het aangaloperen, en dat moeten we niet hebben.
Ik heb ook les maar ben vergeten te zeggen dat ik moeite heb met het doorzitten op Misty. Best raar want 2 maanden geleden ging het nog wel redelijk, maar nu dus niet meer.
Iemand tips?

Sophie2

Re: Doorzit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:13

zonder zadel rijden! dat verbeterd je zit. Het zou je wel eens kunnen helpen beter door te kunnen zitten...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 21:24

Als ik zonder zaddel rij hobbel ik eraf
En aangezien ik de meeste tijd alleen ben heb ik een klein opstap probleempje
iig bedankt voor je reactie.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:11

Probeer het dan eens alleen zonder beugels misschien?

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:53

hallo,

Heb je al eens gekeken of het zadel wel goed past? heeft je pony hier geen last van?
Je zegt dat het een tijd geleden wel lukte....
Zoals je het omschrijft lijkt het erop dat je pony de rug niet meer ontspant, daarom kun je waarschijnlijk niet zo goed doorzitten. Kijk of je pony de rug niet wegdrukt en hol maakt ipv bol! Dan kun je nl ook niet meer zitten. hier kan het probleem liggen..

Laat even weten hoe het gaat
Succes

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 15:37

Het zadel past.
Rug wegdrukken doet ze ook niet.
Dit probleem licht niet bij het paard maar bij mij.
Af en toe heb ik het idee dat er iets is in mijn heupen ofzo dat blokkeerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:02

DunDijk schreef:

Het lijkt erop dat je zelf een probleem hebt met je balans en dat heeft zijn weerslag op je paard. Die kan zich daardoor dan niet goed ontspannen. Kleine stukjes doorzitten dus, vanuit stap en als je spanning voelt en je niet meer goed kunt doorzitten, meteen lichtrijden. Probeer het tempo laag te houden. Maak het je zelf niet te moeilijk. Uiteindelijk lukt het vast wel om "bij elkaar te komen".
Succes.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:29

Babootje schreef:
DunDijk schreef:

Het lijkt erop dat je zelf een probleem hebt met je balans en dat heeft zijn weerslag op je paard. Die kan zich daardoor dan niet goed ontspannen. Kleine stukjes doorzitten dus, vanuit stap en als je spanning voelt en je niet meer goed kunt doorzitten, meteen lichtrijden. Probeer het tempo laag te houden. Maak het je zelf niet te moeilijk. Uiteindelijk lukt het vast wel om "bij elkaar te komen".
Succes.

Dat zal ik eens gaan proberen.
Zit er alleen wel mee dat ik nu van jou het advies krijg om langzaam te draven, terwijl ik met mijn instructrice bezig ben om Misty door te laten lopen omdat ze nogal sloom is aangelegd.
Maar ik zal eens proberen of het werkt.
Met doorzitten ga ik gewoon langzaam draven en als ik lichtrijd het normale tempo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:42

Snap ik. Maar doorzitten in een arbeidstempo volg je waarschijnlijk niet goed (uit balans) en dan zal je je paard alleen maar storen. Dus, als je vanuit stap aandraaft, doorzitten zolang als je kunt volgen (bijv. in een lager tempo) en daarna gewoon lichtrijden in arbeidstempo. Geef het gewoon de tijd. Je zult zien dat je het steeds langer kunt blijven volgen. Niet teveel in 1x willen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:01

Okeej ik ga het proberen
Bedankt voor de tip

Eefje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:59

Mijn paard vind het ook erg moeilijk ik zit eigenlijk niet zoveel door, dus als ik t een keer doe snapt ie t niet en wilt hij eerst overgaan naar stap, zodra hij snapt dat dat niet de bedoeling is gaat hij over in galop! denk gewoon een kwestie van vaker kleine stukjes proberen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 08:44

het is niet het feit dat mijn paard dan gaat stappen of galoperen.
Ik heb er gewoon veel moeite mee om op haar door te zitten.
Ik rij ook nog 2 andere paarden en daar kan ik wel op doorzitten.
Maar op haar lukt het gewoon niet. Waardoor ik problemen krijg met het aanspringen.
En aangezien er plannen zijn vor het starten op wedstrijden is het dus noodzakelijk dat ik gewoon kan doorzitten op haar.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:00

Ik ken je probleem.. Ik heb een tuiger en die zit echt niet fijn.. Voor mij de beste manier is idd vanuit stap aan te draven.. rustig tempo en ga figuren rijden tijdens dat doorzitten.. Dan let je meer op het rijden van je figuren dan op je doorzitten. Het is en blijft bij mij absoluut niet makkelijk maar het gaat steeds een stukje beter.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:04

Wij doen af en toe een 'zitles', dan begin je in stap. Je laat de teugel los en zonder beugels. Dan ga je oefeningen doen met je armen: armen naar voren, omhoog, zijkant, enz. Dan ontspan je je zit omdat je je concentreert op je armen. Wat we ook doen: oren paard aanraken, staart aanraken, linkerteen aanraken met rechterhand(zonder je been op te trekken ), rechterteen met linkerhand aanraken, benen optrekken. Benen optrekken kan je ook in draf doen en de oefeningen met je armen ook. Als het echt gaat kan je ook dingen in galop proberen. Ik zal kijken of ik foto's heb om het wat te illustreren
Laatst bijgewerkt door horse_girl op 13-09-05 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:13

bij ieder paard moet je zeg maaar op een andere manier doorzitten je moet gewoon het goede ritme vinden succes!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:17

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:21

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik moet van mijn instructrice proberen meer in heupen te ontspannen maar dan krijg ik het gevoel dat ik ga stuiteren. Als ik mij teveel concentreer op het doorzitten gaat mijn paard langzamer lopen. Dan moet ik blijven drijven maar ook dat haalt me dan weer uit mijn balans. Ik ga dat advies ook maar eens opvolgen, eens kijken hoe dat gaat

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 15:59

horse_girl schreef:
Okay foto's staan op :
http://www.mijnalbum.nl/Album=S3VPTJCM
Bij de laatste foto was mn instructrice even leuk aan t doen, we moesten stappen met 2 bekertjes water in onze handen om te kijken hoe stil je handhouding (niet) is.
En hier nog een filmpje:
http://www.zippyvideos.com/9332926261150166/127_2705/
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Grtz.

Als ik zo met mijn paard ga rijden gebeuren er geheid ongelukken
Misty kan nog wel eens schrikken en om er dan af te ketsen is niet zo leuk

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:00

MirandaB schreef:
Ik ken je probleem.. Ik heb een tuiger en die zit echt niet fijn.. Voor mij de beste manier is idd vanuit stap aan te draven.. rustig tempo en ga figuren rijden tijdens dat doorzitten.. Dan let je meer op het rijden van je figuren dan op je doorzitten. Het is en blijft bij mij absoluut niet makkelijk maar het gaat steeds een stukje beter.

Ik heb een jaar lang een tuiger gereden en die reed echt super
Kon ik gewoon op doorzitten
Ik heb dit probleem ook alleen met Misty.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:02

Serada schreef:
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik moet van mijn instructrice proberen meer in heupen te ontspannen maar dan krijg ik het gevoel dat ik ga stuiteren. Als ik mij teveel concentreer op het doorzitten gaat mijn paard langzamer lopen. Dan moet ik blijven drijven maar ook dat haalt me dan weer uit mijn balans. Ik ga dat advies ook maar eens opvolgen, eens kijken hoe dat gaat

Fijn om te weten dat ik niet de enigste ben
Ik vind het gewoon stom klinken want ik heb het alleen met Misty

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:18

Misschien kun je die oefeningen dan doen als er iemand bij is om hem vast te houden of aan de longeerlijn?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:06

Is heel moeilijk om te regelen.
Ik heb 1 vriendin die ik normaal wel zou vragen maar momenteel niet.
Sinds haar paard in de buurt staat bij haar huis (al een half jaar)
heb ik haar nauwelijks gesproken.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:31

Ik heb dit probleem ook lange tijd gehad. En ja bij de L2 moet je doorzitten. Dus toen ik eenmaal L1 reed ben eerst een paar lessen zonder beugels gaan rijden. Mijn paardje liep dan wel met zijn hoofd omhoog maar ik moest eerst balans en ritme zien te vinden. Nadat ik dat voor elkaar had, moest ik ook stukjes stappen, aandraven, stappen, aandraven. Ging het niet dan lichtrijden en voorwaarts. Nu ben ik zover dat ik de passen moet gaan tellen, luchtig moet gaan zitten, dus het idee hebben dat je het zadel bijna niet voelt en mijn enkels goed aansluiten (niet met je knieen gaan klemmen want dan hou je geen druk meer op de beugel), waardoor ik dus mijn haken uit ga drukken en meer steun op mijn beugel krijg.
Ik kan nu lekker doorzitten al wordt het wel wat moeilijker zodra het tempo omhoog gaat. Oefen baart kunst en het is echt geen schande. Lekker blijven oefenen. Er komt een moment dat je het door hebt. Succes ermee!!!

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:43

Jah dat gedeelte van drukverlies op de beugel heb ik ook. Ik verlies het contact met mijn beugels met doorzitten. Heeft dat alleen met het knijpen van je knieen te maken?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:20

Gisteren heb ik Belinda gereden en ja hoor daar ging het doorzitten dus zonder problemen.
Morgen ga ik Misty weer rijden *moet vanavond werken *
Ik laat morgen avond of vrijdag wel weten hoe het is gegaan.
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat ik het alleen op Misty heb en niet op Belinda en Roxces...