net bekapt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

net bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:46

Hallo, ik weet niet goed waar ik het zal plaatsen, maar ik wil echt raad!

Vandaag wouden mijn vriendin en ik een buitenritje maken op onze haflingers. Ze zijn (zeer waarschijnlijk) vandaag bekapt. Nu kwam de haflinger van mijn vriendin op steentjes te lopen (daarna direct weer in de berm) maar hij ging super slecht lopen.. heel kreupel.. we zijn gelijk teruggegaan.. beentje een kwartier gekoeld.. maar ik denk niet dat het kreupelheid is, want toen ze weer in de wei stonden gingen ze nog heeeel hard galopperen, toen merkten we niks aan zijn manier van lopen. Ik weet nu eigenlijk 100% zeker dat het door het bekappen komt dat hij even gevoelig is aan de hoef. Maar hoelang duurt het voordat hij weer gewoon normaal loopt (ongeveer)

alvast bedankt!!

noekje

Re: net bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:47

Hangt er vanaf.. ik zou een paar daagjes dus niet op de stenen gaan lopen, maar in de bak ofzo. Misschien is het na 3 dagen weer goed en misschien duurt het wel een week..

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:07

hallo,

Te kort bekappen van de hoeven kun je vergelijken met het te kort knippen van je eigen nagels. Het blijft een paar dagen gevoelig en dan trekt het langzaam weg. Vooral als je pony op het harde loopt is het erg gevoelig. Het kan natuurlijk ook zijn dat je pony zachte hoeven heeft of slechte stralen dan kunnen ze ook heel gevoelig lopen. Hou het even in de gaten, ik denk dat het met een paar dagen weer beter zal gaan. Vraag de volgende keer aan de smid de hoeven iets minder kort te bekappen..

Succes

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:41

dankje!! ja,, alleen het vreemde is dat het er echt neit naar uit ziet dat het te kort is bekapt.. hij had wel veel scheuren/scheurtjes in zijn hoeven wie er allemaal uit zijn gehaald. Hij gaat waarschijnlijk ook op ijzers! maar bedankt!

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:26

Hoi Sfiejj,
Het gevoelig lopen op stenen, keizels e.d. wat jij beschrijft heeft mijn Tink ook gehad.
Het leek alsof zij op eieren liep en zij liep ook kreupel.
De dag ervoor waren ook haar hoeven bekapt en naar achteraf bleek inderdaad te kort.
Met een dag of twee was alles weer normaal bij haar.
Sindsdien heb ik nooit meer last gehad omdat ik dit euvel aan mijn hoefsmid verteld heb.
Bovendien laat ik haar beslaan en dat bevalt nog veel beter, zij loopt met haar ijzeren pantoffeltjes onder veel mooier.
Gr.Tinkerbrock