Hoe leer je een pony aanspringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inge13

Hoe leer je een pony aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:41

Ik heb een welsh a. Ik heb hem laten inrijden door iemand (hij was niet goed ingereden) ik kan nu ondertussen draven en stappen met haar alleen ik weet niet hoe ik mijn pony kan leren aanspringen HELP!!!

Spoec

Re: Hoe leer je een pony aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:54

Uhm .. Hoe leg je dit makkelijk uit,
nja ik heb mijn paard eerst op commando leren galoperen aan de longeerlijn, in het begin was het 'galop' en dan erg met de zweep erachter tot ze erin viel, als ze fout sprong terugnemen en opnieuw aanlaten springne..
Toen dit goed ging op commando heb ik het een keer geprobeert toen ik erop zat, in de hoe stelling naar binnen gevraagt en het commando galop gegeven samen met de beenhulp, ze sprong toen aan maar begon vervolgens te bokken zodat ik ernaast lag..
Hier mee door gegaan en al snel snapte ze het.. Tot ze uitvond om overkruist te springen =S
Maar dat zijn zorgen voor later.. Probeer het eerst maar op commando te oefenen dan komt de rest later..

Er zijn natuurlijk vele andere manieren maar deze heeft voor mij wel gewerkt, mss beetje vreemd uitgelegt..
Succes !

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:11

Ik neem aan dat je wel weet hoe je je paard aan de longeerlijn in galop moet krijgen??
Ik heb een super manier gekregen 2 weken geleden en het werkt echt.
(van mij instructrice).

Je rijd een gebroken lijn alleen je komt niet uit voor de hoek maar je komt uit IN de hoek.
Van daar uit stuur je naar de hoefslag en dan spring je aan.
In het begin zul je een klein tikje moeten geven maar na een aantal keer oefenen begrijpen ze het goed.

Bij mij werkt het super ik was er al 2 maanden mee bezig en met 2 keer lessen deed ze het goed.

Succes

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:10

LoveJoew schreef:
Uhm .. Hoe leg je dit makkelijk uit,
nja ik heb mijn paard eerst op commando leren galoperen aan de longeerlijn, in het begin was het 'galop' en dan erg met de zweep erachter tot ze erin viel, als ze fout sprong terugnemen en opnieuw aanlaten springne..
Toen dit goed ging op commando heb ik het een keer geprobeert toen ik erop zat, in de hoe stelling naar binnen gevraagt en het commando galop gegeven samen met de beenhulp, ze sprong toen aan maar begon vervolgens te bokken zodat ik ernaast lag..
Hier mee door gegaan en al snel snapte ze het.. Tot ze uitvond om overkruist te springen =S
Maar dat zijn zorgen voor later.. Probeer het eerst maar op commando te oefenen dan komt de rest later..

Er zijn natuurlijk vele andere manieren maar deze heeft voor mij wel gewerkt, mss beetje vreemd uitgelegt..
Succes !
Nee hoor, heel goed uitgelegd. Ik ben ook met de galop bezig, met mijn dravertje. Valt niet mee, en geduld is een schone zaak. Ook eerst aan de longe, op stem commando. En nu onder het zadel. Is wel raar als je in de bak GAAAALOP! roept, maar als het werkt.. gaat het goed toch? Ik galoppeer trouwens toch alleen maar in de bak als er niet te veel anderen zijn hoor (hooguit 2 anderen erbij)
Sturen zit er nog niet echt in
En ook niet te lang doorgalopperen. Eerst leren aanspringen. Dus op het moment dat jij in galop wil, geef je je stem hulp, tegelijk met je been en teugelhulp. (binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter. Buitenhand ophouding maken, en toestaan voor je aanspringt.) Ik zelf geef geen teugelhulp, geef haar de ruimte om aan te springen.
Gaat het goed? halve volte, en terugnemen. Uitgebreid met je stem belonen als het goed gaat. Als het niet goed gaat, en ze draaft hard weg, rustig terugnemen, en opnieuw proberen.

Succes!

inge13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:56

IEDEREEN THNXxx VOoR JULLIEJh BERICHTEN GAA HET UITPROBEREn

inge13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:47

k heB t geprObeeRt maar m'n pOny liep voor ik op haar ging rijden heel erg veel keuringen en daar mag je alleen draven en stappen dus geen galop als ik haar ga logeren heb ik haar net in galop en na een paar passen is ze al weer uit de galop ik heb het ook met een logeerzweep geprobeert maar daar is ze doodsbang voor

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:50

geeft niet dat ze bang is, zal ze wel gewend komen, als je niet op haar slaat.
daarbij, een paar passen is genoeg hoor.
ze moet leren om op het commando aan te springen
valt ze er weer uit, geen probleem, laat ze even ontspannen en probeer opnieuw.
als ze op het commando aanspringt probeer je het onder het zadel
en eenmaal ze onder het zadle goed aanspringt,da begin je te werken aan het in galop blijven.