Druk op 2 teugels/op de buitenteugel rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Druk op 2 teugels/op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 17:10

Niet paardrijden is echt niet goed voor eens mens, dan ga je veel te veel theorien bedenken

Ik zat nu weer te bedenken dat ik hier regelmatig iets lees wat elkaar volgens mij heel erg tegenspreekt. Aan de ene kant wordt er gezegd: 'je moet gelijke druk op je teugels hebben', maar aan de andere kant moet je wel op je buitenteugel rijden... Volgens mij heb je, op moment dat je op je buitenteugel rijdt, geen gelijke druk meer op beide teugels? Mis ik hier iets in, denk ik niet logisch of is het gewoon niet logisch?

Waarschijnlijk iets wat ik veel te ver heb doorgetrokken, met mn theoriën, maar ik ben toch wel benieuwd...

NWDynamite

Re: Druk op 2 teugels/op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:57

Bijde teugels contact, wendingen maak je met je lichaam en benen, als je ''op je buitenteugel'' rijdt moet je wel contact houden met de binnenteugel dus rijden met gelijke druk op elke teugel is correct

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:01

In het begin om het te leren moet je gewoon heel bewust op die buitenteugel rijden. Als je er verder mee bent kan je je binnenteugel ook weer gewoon aannemen en m gelijk gaan rijden en recht richten. Maar snap wel je stelling haha! Paardrijden is af en toe veelste moeilijk

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:55

wat ik geleerd heb: Je begint inderdaad met je buiten teugel, op deze manier rij je los, dus je maakt ook de wendingen zonder je binnen teugel.

Op deze manier richt je je paard ook recht door de contra-stelling te vragen zal hij zijn gewicht gaan verdelen

Als je paard los is(dus beide kanten even makkelijk op buigt en de wendingen maakt) en recht is(dus geen scheefheid in het lichaam en het gewicht verdeelt heeft) ga je verder met contact op twee teugels (dit is de volgende stap zeg maar). Alleen mag de druk op je binnen teugel nooit zwaarder zijn dan de druk op je buiten teugel.
daarnaast mag een scheef paard nooit druk op de binnen teugel hebben en geen aanleuning aannemen.