Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
quinoa schreef:ik heb je een pbtje gestuurd met de uitleg waarom dat versnellen wel werkt.

BrittKitt schreef:bovenbeen knijpen is toch juist spannen en jezlf uit het zadel drukken ipv ontspannen op je kont blijven zitten.
Als jij gaat zitten spannen gaat je pony ook spannen
quinoa schreef:Oke nou bij deze dan:
Ik heb dit zo bij Emiel Voest geleerd (www.emielvoest.nl). Omdat jij eigenlijk de controle verliest (omdat je hem op geen een weg langzamer krijgt te lopen) wint hij, hoe dan ook. Als jij zegt van nou "ga maar", heb jij weer te touwtjes in handen, hoe vreemd het ook klinkt. Toch heb je stiekem de touwtjes niet in handen, maar je moet eigenlijk doen alsof dit ook jou plan was om harder te gaan. Als je een eind hem flink door hebt laten gaan, op een sneller tempo, neem hem dan weer terug. Begint het weer, nou het hele verhaal weer opnieuw.
kwadraatje schreef:Verder als ik met hem galoppeer gaan we soms zo hard,
dat ik het gevoel heb dat we soms omvallen in de bochten, zo schuin gaat hij.
Ik houd het dan ook maar drie rondjes ofzo vol, want hij gaat gewoon véél te hard.
Hoe kan ik hem rustiger laten galopperen?
quinoa schreef:Ik heb dit zo bij Emiel Voest geleerd (www.emielvoest.nl). Omdat jij eigenlijk de controle verliest, etc.
monsera schreef:Je hebt het over rondjes rijden dus ik neem aan dat je nu in de bak rijdt.Trouwens als je in de bak al moeite hebt met tempo controle zou ik buiten helemaal niet gaan rijden of alleen maar stappen.Hoe gaat het in draf is hij dan goed aan je hulpen gaat hij zeg maar harder en zachter als jij dit vraagt en zijn je voltes mooi rond of valt hij erg snel binnendoor?
Babootje schreef:quinoa schreef:Ik heb dit zo bij Emiel Voest geleerd (www.emielvoest.nl). Omdat jij eigenlijk de controle verliest, etc.
Klopt wel hoor. Het heeft geen zin om iets aan je paard te vragen waarvan je al weet dat het toch niet lukt. Je fopt hem zo eigenlijk een beetje. Als hij dus een beetje "moe" is komt ie terug en dat is dan precies wanneer je dit moet aangeven. Dan is ie braaf (wel belonen natuurlijk) Dit is begin van het "gehoorzaamheidsproces". Uiteindelijk zal hij gewoon (moeten) doen wat jij wilt.