moeilijk in te rijden paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

moeilijk in te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 13:41

Gezien ik er zelf even niet uit kom wat ik (we) nou moeten doen, vraag ik even hier om tips.
Het gaat om een 3 jarige ruin. Het is in de omgang een vreselijk lief dier, zijn afstamming is ook erg goed, en bewegen doet hij als een gummie balletje. Echt een superknol dus. Maar met het inrijden is hij nu toch wel erg moeilijk. Zo moeilijkzelfs dat we het even uit handen hebben gegeven. Die jongen die hem zadelmak heeft gemaakt kan er nu alles mee, zelfs buiten rijden. Geen vuiltje aan de lucht. Zodra 1 van ons probeert er op te stappen gaat het mis. Linksom is hij nog redelijk te doen, maar rechtsom gaat hij werkelijk hard te keer. We zijn er nog niet afgevallen, maar blijven zitten is iig geen makkie. Medisch is hij 100%, dus daar kan het niet aan liggen. We hebben al meerdere zadels geprobeert, en ook daar ligt het dus niet aan.
Nu is dus de bedoeling dat ook wij hier op kunnen gaan rijden natuurlijk. Ik zie er een supergoed dressuur paard in, en de mede ruiter ziet het helemaal zitten om er mee te gaan springen, hij is fantastisch!
iemand misschien wat tips die ik mee kan nemen? Ik ben niet van plan op te geven, daar is hij echt te goed voor. Maar ik zou het wel leuk vinden als het iet wat veiliger kon worden geen van beiden zijn we bang om er af te vallen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling
Alle tips zijn welkom!

p.s. logeren doen we altijd voor het rijden met jonge paarden, zowel met als zonder bijzet.

NWDynamite

Re: moeilijk in te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:43

Gewoon blijven proberen, wees wat strenger, dit klinkt een beetje als een dominantie probleem... vraag anders even of die jongen er naast wil lopen, gaat het misschien wel beter?!
succes en niet opgeven!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:29

En als die jongen haar even doorrijdt en daarna jullie begeleid in het rijden?

zwartepanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:41

Ga er in ieder geval niet alleen mee aan de gang. Zorg dat er de eerste tijd constant iemand bij is die je overal op kan wijzen.

Het probleem dat hij het bij die jongen niet doet en bij jou wel licht idd aan de manier van benaderen. GA maar na toen je zelf nog op school zat, toen luisterde je bij de ene leraar toch ook beter dan naar de andere??

Veel mensen denken dat het simpel is om een jong paard aan te rijden, maar daar moet je echt wel een beetje feeling voor hebben.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 09:45

Ik rijd al heel erg lang jonge paarden in, en heb ook al wel moeilijke paarden gehad. Nog nooit heb ik opgegeven. Dus die feeling zit wel goed hoor.
Dit paard is zo een kennig wat betreft de ruiter, dat we er moeilijk tussen komen. En kennelijk vertrouwt hij je pas op zijn rug als je al zijn capriolen een week lang hebt doorstaan. Heel vreemd.
Ik heb nu gevraagd of die jongen mij even wil begeleiden op dit paard, hij weet immers wat hij heeft gedaan om hem zo ver te krijgen. Ook dat er naast lopen lijkt me wel een goed idee. Ik heb zelf het idee dat het ook wel eens beter kon gaan als ik er op klim nadat die jongen er op is geweest. Ook puur even voor mijn goede gevoel.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:22

Als hij zo eenkennig is begin dan eerst op de grond vertrouwen op te bouwen. Dus eerst op de grond duidelijk maken dat jij de leiding heb en dat je te vertrouwen bent voordat je er ook maar opstapt.

Dat hij daarbij juist aan een kant zo moeilijk is, duid op een behoorlijke gesteldheid en ook dit is op de grond goed op te lossen. Dus je slaat twee vliegen in een klap op die manier.

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:03

War strenger zijn en hem wat vaker rijden.
Heb dit probleem zelf ook heb het alleen niet helemaal uit handen gegeven.Ga er tog zelf steeds weer op todat ze begrijpt dat ik de baas ben en niet zij en het gaat al steeds beter.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:09

sherwood schreef:
Ik rijd al heel erg lang jonge paarden in, en heb ook al wel moeilijke paarden gehad. Nog nooit heb ik opgegeven. Dus die feeling zit wel goed hoor.
Dit paard is zo een kennig wat betreft de ruiter, dat we er moeilijk tussen komen. En kennelijk vertrouwt hij je pas op zijn rug als je al zijn capriolen een week lang hebt doorstaan. Heel vreemd.
Ik heb nu gevraagd of die jongen mij even wil begeleiden op dit paard, hij weet immers wat hij heeft gedaan om hem zo ver te krijgen. Ook dat er naast lopen lijkt me wel een goed idee. Ik heb zelf het idee dat het ook wel eens beter kon gaan als ik er op klim nadat die jongen er op is geweest. Ook puur even voor mijn goede gevoel.

Toen ik een nieuwe pony kreeg (ik was 12)
Heeft hij me inderdaad 2 weken lang geprobeert me er af te flikkeren.
2 weken lang niet opgeven en doorgaan en het was van de een op de andere dag over.
Niks meer mee te doen, zo mak als een lammetje.

Ik denk dat het een goed idee is om je te laten begleiden door die jongen en er inderdaad eens opgaan nadat hij een half uur heeft gereden.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 12:31

josien schreef:
Als hij zo eenkennig is begin dan eerst op de grond vertrouwen op te bouwen. Dus eerst op de grond duidelijk maken dat jij de leiding heb en dat je te vertrouwen bent voordat je er ook maar opstapt.

Dat hij daarbij juist aan een kant zo moeilijk is, duid op een behoorlijke gesteldheid en ook dit is op de grond goed op te lossen. Dus je slaat twee vliegen in een klap op die manier.

en dat is nou het vreemde van het verhaal, op de grond is alles goed! Zelfs de vliegenspray is niet eng meer. End at voor een paard met veel bloed wat net van de opfok komt. Alles was eng in het begin, en nu niet meer. Voetjes geven, hij heeft zelfs voor ijzers. Zadel op doen hoef je hem niet eens bij vast te zetten, peeskappen, hoofdstel, alles is ok. Longeren luisterd hij prima naar, en ontspant zelfs helemaal. Een klein sprongetje aan de longe doet hij met het grootste gemak. Totdat ...... je er op gaat zitten. Die jongen geeft hem nu een klopje en alles gaat goed. Maar in het begin was dat wel anders. Ik heb nog nooit iemand zo iets uit zien zitten! en dat scheint het kneepje te zijn. Niet alleen het uitzitten, maar ook met welk gevoel je op dat dier gaat zitten. Ik was nogal afwachtend. Kreeg eerst te horen wat er fout was gegaan, bij de vorige keer dat iemand er op ging, en wat ik vooral niet moest doen. Tja dan zit je niet ontspannen meer. Die jongen maakt het geen reet uit wat dat paard doet, hij blijft toch wel zitten. En dan kom je er dus doorheen. Ofwel ik moet vreselijk brutaal zijn Bang was ik absoluut niet, afwachtend, en wat voorzichtiger dan normaal wel.
Maandag gaat het beginnen, dan ga ik er weer op en dat houden we net zo lang vol tot het goed gaat. Eerst alleen linksom, om het gevecht te vermijden. En over een week ook rechtsom. Met longeren doen we natuurlijk wel de rechterhand ook. Die jongen komt ook helpen, en we gaan het hele plan stap voor stap uitwerken. Ik ben benieuwd!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:59

Voor mij zou dit ook zeker duiden op balans problemen wanneer de ene kant beter gaat dan de andere kant.Jonge paarden worden angstig wanneer ze het idee hebben hun balans te verliezen.Vaak gaan ze dan erg hard lopen om deze te bewaren.Wanneer een kant makkelijker en rustiger gaat is dit de kant waar het paard naar toe gebogen is.Verander je van hand kom je op zijn moeilijke kant en zul je dus met hem dus moeten helpen in evenwicht te blijven waardoor hij meer vertrouwen krijgt in de ruiter.Misschien doet deze jongen dat onbewust waardoor hij dat jullie nog niet verteld heeft?

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:21

Vraag die jongen anders of hij m voor wil rijden en dat hij jou dan les geeft als je erop gaat zitten. Zet je wel een cap op? en een halstertouw om zn nek zodat je je daar ook aan vast kan houden als ie gaat springen geeft jou misschien net dat beetje exttra durf om m uit te zitten. Succes in ieder geval ermee.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 12:19

Ja dat was besloten, hij gaat er eerst op, en dan ik. Maar vandaag moet ik het even zonder hem presteren. Normaal draag ik dus helemaal nooit een cap, vind die dingen eng (mijn ervaring met vallen). Maar toch bij dit paard maar wel gedaan. En ik had een beugelriem om de hals, kan ik me flink in het zadel trekken, blijf je aardig goed zitten. Behalve dus als je bijna achterover gaat. Gelukkig nog niet helemaal, maar het scheelde niks!
Dit is echt geen klein beetje gebok of gespring, dit paard haalt alles uit de kast!! En dan is het verrekte lastig om te blijven zitten.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:10

Nou pfffff alles is gelukt. Ik ben blijven zitten, en ik moet zeggen het viel dit keer reuze mee, echt waar! Wij zijn alleen linksom gegaan, om die spanning nog even te vermijden. Maar tijdens het longeren liet menneer nog even zien dat hij ook kon ontploffen. Tja en dan sta je daar 1 rondje 1 rondjes...3....4.....5.....6.... gaat het nog ophouden? 7.....8..... en dan draait ie om, andere kant op 1 rondje 2 rondjes 3...4...5...enz Slik en daar moet ik dan veilig op komen? Vreemd genoeg is dat dus geen probleem. Bij het op en af stappen is hij eigenlijk best heel braaf. Pas daarna begint het. Maar ik ben trots op hem, hij is maar een paar keer er vandoor geschoten, en dat was het. Nou even kijken hoe het volgende keer gaat, en dan wie weet ga ik ook even los. Maar voorlopig echt alleen links om, hij moet eerst vertrouwen krijgen, en dat gaat niet lukken als hij in paniek raakt.