Bokken tijdens opsteigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneAa

Bokken tijdens opsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 15:59

Ik zit sinds een paar weken met een probleem. Sinds ik terug ben van vakantie heeft Jasmijn de nare gewoonte om te gaan bokken tijdens het opsteigen. De eerste keer na de vakantie deed ze gewoon normaal. De tweede en derde keer lag ik er echter al na 5 seconden weer af. Daarna is het weer een weekje goed gegaan omdat ik simpelweg gewoon in de hoek van de bak ben opgestegen, maar sinds eergisteren weet ze zich hier ook uit te draaien.
Het zadel past perfect, dat hebben we al gecontroleerd. Als ik er eenmaal opzit, gedraagt ze zich ook perfect en rijden we alsof er niets aan de hand is. Het gaat dus puur om het opstijgen.
Ik vind het zo langzamerhand eigenlijk eng worden om op te stijgen, omdat je dan zo kwetsbaar bent. Maar ik moet/wil absoluut niet bang worden, omdat Jasmijn daar erg gevoelig voor is en het meteen door heeft wanneer ik haar niet de baas ben en bang ben.
Ik weet haast zeker dat het gewoon kliererij is, maar zo langzamerhand wordt het echt niet meer leuk.

Ook rijd ik mee op de club, waar ik in stap naar toe rijd. Ik stap dan altijd op het erf op, maar ik ben nu bang dat als ik er weer af wordt gegooid ik haar niet meer kan houden en dat ze weg rent. Dit is al een ramp, maar de boerderij ligt aan een erg grote straat van 3 stroken en je begrijpt dat ik haar daar niet op wil hebben.

Ik kan natuurlijk iemand vragen of die haar steeds vast wil houden, maar ik moet het ook zelf oplossen en ik denk dat Jasmijn slim genoeg is dat ze het doorheeft dat ze alleen kan bokken als we alleen zijn.

Wie heeft hier ervaring mee en zou mij kunnen helpen?

ellepel

Re: Bokken tijdens opsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:03

klein truukje:

neem een beetje brok in je hand, bij het opstappen geef je haar die brok, zo houd ze haar hoofd opzij ,ze ruikt de brok wel en wil het vast ook opeten..is ze daarmee bezig en kan ze niet zo snel bokken.
pas als je eenmaal zit geef je t haar ook daadwerkelijk

ook even je teugels extra lang laten en proberen om het hoofd 1 kant op te laten buigen met opstappen wil wel es helpen.

is er niet iets gebeurt waardoor ze misschien ergens spierpijn heeft en dat je daar op drukt als je opstijgt?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:09

Bij sommige mensen bij ons op de manege zie ik wel eens de nare gewoonte om tijdens het opsteigen tussendoor hun been op de kont van het paard te laten leunen. Nou neem ik niet aan dat jij dat doet, maar zo wel, dan zou dat het kunnen zijn. Misschien prik je met opsteigen in haar buik per ongeluk? IIg wel belonen als het goed gaat, verder wet ik het eigenlijk ook niet. Sterkte!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:10

Bedankt voor de truuk Ellepel. Ik zal het gaan proberen. Maar is het dan niet zo dat als ik haar dan geen brok meer geef na een tijd, ze boos wordt? Ik bedoel, het moet geen gewoonte worden. Ik heb trouwens ook het vermoeden dat als ik de teugels los laat ze er helemaal een kans aan ziet om weg te springen. Ik zou het verder niet weten of ze ergens spierpijn heeft, ik merk er tijdens het rijden in ieder geval niets van.

Ook was ik vergeten te zeggen dat jasmijn is een Engels Volbloed is, en die zijn wat dat betreft niet snel om de tuin te lijden. Ze heeft echt een lastig karakter en ze zijn altijd energiek en snel opgefokt.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:11

horse_girl schreef:
Bij sommige mensen bij ons op de manege zie ik wel eens de nare gewoonte om tijdens het opsteigen tussendoor hun been op de kont van het paard te laten leunen. Nou neem ik niet aan dat jij dat doet, maar zo wel, dan zou dat het kunnen zijn. Misschien prik je met opsteigen in haar buik per ongeluk?

Nee, dat doe ik niet. Ze heeft het de afgelopen 6 jaar ook nooit gedaan, enkel deze paar weken na de vakantie.

horse_girl schreef:
IIg wel belonen als het goed gaat, verder wet ik het eigenlijk ook niet. Sterkte!

Bedankt, dat zal ik zeker nodig hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:41

t gaat maar om een paar brokjes hoor, zeg een stuk of vijf, ze heeft even haar aandacht ervan af, en je geeft t pas als je braaf is..

zowiezo met stem uitvoerig belonen natuurlijk en na een paar keer laat je de brok weg, en beloon je haar alleen met stem.

geen idee of t gaat helpen hoor, maar gaat er gewoon om dat z even aan wat anders denkt dan aan te gan bokken...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:12

Heeft ze geen last van d'r rug?
Dan zie je vaak dat ze met opstijgen helemaal uit hun dak gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:37

Ik moest eigenlijk meteen aan singeldwang denken. Probeer het eens als volgt: Opzadelen, rustig aansingelen, uit laten bokken aan de longe en daarna opstijgen. Misschien gaat het dan een stuk beter.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:35

Een zadel kan wel passen, maar verkeerd liggen.
De meeste ruiters stijgen - onbedoeld - verkeerd op (niet volgens de regels). Voor een paard kan dat zeer belastend en pijnlijk zijn.
Als het paard weet dat het pijn kan verwachten, ontstaat vaak een gewoonte om de pijn te vermijden. Als je je met je rechterhand aan de achterkant van het zadel vasthoudt bij het opstijgen, ontstaat er een enorme druk (kracht) dwars op de lengterichting van het paard, met zelfs draaiing of torsie. Een krukje kan dat pijn effect verminderen, nog
beter is om op de goede manier op te stijgen.

Als het geen pijn is wat de reactie veroorzaakt kan een snoepje zoals al aangegeven, helpen. Het paard kan dan niet bokken, omdat het hoofd met de hals naar de ruiter wordt gedraaid.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:43

Je kunt ook via de bakrand opstappen Dat doe ik meestal als ik mn springzadel met zn singel met elastiek erop heb liggen. Maar misschien werk dat, je hoeft dan alleen je been er over te zwaaien, en niet in de beugel te hangen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:51

idd een krukje of bakrand gebruiken, kijken of ze dat prettiger vindt. Teugels horen juist los te zijn bij het opstijgen, zo weinig mogelijk stress. Gewoon weer oefenen alsof ze een groen ding is( laat anders iemand haar gewoon ontspannen vasthouden, kan die meteen aan de buitenbeugel hangen om te voorkomen dat je het zadel over de schoft trekt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:46

Wat doet ze als je een keer vanaf de rechterkant opstijgt?

Of als je haar eerst even longeert voor het rijden?
Succes!