jong paard valt vaak..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

jong paard valt vaak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 22:13

hoi,
mn jonge paard (nu 3,5) valt soms helemaal om.. ik ben 1 keer met hem in de proef gevallen, toen was het heel glad, kon hij eigenlijk niks aan doen, later schrok hij een keer, en nog een keer struikelen waarbij hij gewoon zn lichaam ook helemaal laat vallen..

Maandag in de les is hij dus weer gevallen en nu ben ik er niet helemaal goed vanaf, mijn voet zat dubbel onder hem.. (niet gebroken ofzo ) Ik vroeg aan mn instructeur of het nou aan mij lag of aan hem, hij zei dat het helemaal aan hem lag, "hij is gewoon dom!"(volgens hem).
Maar wat kan ik er nu aan verbeteren dat hij beter gaat opletten, beter in balans komt en zn benen beter optilt??

Ik heb al een tijd geprobeerd steeds op de binnenhoefslag te rijden en steeds rechtrichten..

mirrex

Re: jong paard valt vaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:20

hallo,

Je kunt je paard bewust maken van zijn benen. Klinkt raar maar werkt wel. Wordt ook veel gebruikt in de NH.
Neem een zweepje ga er mee over zijn rug, over zijn zijn kruis langs zijn billen en dan beneden naar zijn been. Tik dan zachtjes aan de onder zijde van zijn been. Dit kun je bij alle 4 de bene doen. Zo kun je hem leren waar zijn achterbenen zitten zodat hij een betere coördinatie krijgt. Balkjes lopen ( verschillende afstanden) is ook goed in dit geval hij zal dan extra moeten opletten waar hij zijn benen neerzet. Prober het maar eens je zult zien dat het beter gaat.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:24

blijf hem eerst maar een tijd longeren zodat hijzelf sterker wordt.
met 3,5 heeft hij echt nog wel even de tijd nodig om in balans te komen en om sterk in zijn lichaam te worden.
En laat hem dag en nacht als dat mogelijk is in de wei lopen.
Daar worden ze ook sterker van. En door zelf te rennen leren ze ook wel op te letten.
Het is veiliger voor jou en voor hem als je het werk gewoon een tijd aan de longe doet.
Gewoon elke dag, misschien na een tijdje met bijzet zodat hij meer spieren gaat ontwikkelen,
maar geef hem vooral de tijd om zich te ontwikkelen.
succes ermee

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:26

Ik zou in eerste instantie een medische oorzaak uit laten sluiten... Viel hij in de les nadat hij struikelde of ineens?

Verder ga ik voor de optie wei... Het paard is 3,5 jaar oud, geef hem de tijd en de kans om zichzelf te ontwikkelen. Gezien zijn leeftijd zou ik ook niet heel intensief of dagelijks aan het werk gaan.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 13:04

ik rij ook 3 hooguit 4 keer per week en hij staat meestal iedere dag in de wei.. maar hij is dat zo druk met de dingen om hem heen en zn eigen zin proberen door te drijven dat hij gewoon niet meer oplet waar hij loopt.. dat bewust maken van zn benen ga ik een keer proberen!! ik kan de komende dagen denk ik toch niet rijden want mn voet is nog helemaal blauw en dik.. hij staat dus al wel veel op de wei maar we hebben er juist voor gekozen om hem langzaam aan het werk te zetten om hem sterker te maken.. (hij is heel ziek en mager geweest, toen we hem kochten)
hij struikelde en dan let hij niet genoeg op, niet snel genoeg reactie om op de been te blijfen (denk ik)

maar is veel op de binnenhoefslag rechtuit beter of juits veel voltes?? (voor als ik weer ga rijden)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:16

Valt je paard ook bij longeren om?

Een paard valt normaal gesproken in gang niet om. Ik zou eerst medische problemen uitsluiten voordat je verder gaat met rijden. Dus een dierenarts laten komen, liefst een met veel ervaring met paarden. De oorzaak van het probleem kan heel verschillend zijn. Een paard dat valt met een ruiter op de rug, kan een gevaar voor zichzelf, voor zijn ruiter en andere ruiters zijn. Het is belangrijk om medische problemen uit te sluiten.

Je kan ook een logboek bijhouden met situaties of omstandigheden waarin het gebeurt. Als je bijna zeker weet dat het gebeurt, kan het nuttig zijn om het op video te zetten. Een dierenarts ziet dan wat je anders met woorden probeert uit te leggen. Zeker als de dierenarts komt en geen vallen ziet en geen oorzaak kan vaststellen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 09-09-05 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 22:19

nee.. maar wij hebben een longeerbak waar hij dus steun heeft aan de kant, ik weet niet hoe hij zou lopen zonder die longeerbak

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:25

Je zou misschien in de wei kunnen longeren, zonder steun van de omheining. Of in een rijbak in het midden, dus weg bij de wand. Het gaat alleen maar om de reacties van het paard te kunnen zien en te beoordelen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 22:45

oke ga ik morgen proberen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:07

Ik zou er idd even niet meer op gaan zitten, een paard valt niet omdat ie dom is
Hij heeft waarschijnlijk de kracht of de balans gewoon nog niet... Een VA hem na laten kijken en mooi eerst aan de longe sterker laten worden lijkt me niet verkeerd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:26

ik denk dat jou paard gewoon nog geen balans heeft en nog onvoldoende kracht. rechtrichten en binnenhoefslag rijden is altijd goed, zo wordt je paard recht en leert te lopen zonder steun van de bakrand. ik denk dat je het paard actiever moet gaan rijden vanachter uit naar voor zodat achterhand sterker wordt. een vereiste is wel dat je paard scherp is aan je hulpen.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:27

hmmm..... heey anne ..hoe is zijn beenstand eigenlijk? volgens mij niet echt "nauw" ofzo hè?
En verder denk ik dat het wel overgaat zodra hij sterker wordt...ik denk dat als je een halfjaar verder bent het over is...zo niet.....hmmm dan ben ik benieuwd waar het dan wel aan ligt....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:49

Ik heb ook een drie en half jarige, nu zon twee maanden onder het zadel. Longewerk, helpt idd heel erg goed, nu moet ik zeggen dat de balans bij die van mij ook nog niet super is maar wat wil je. rechte lijnen rijden is super het liefst in het land, kan je lekker ver doorrijden en leert die lopen zonder steun van de omheining, wat ook super is is een keertje met hem het bos in gaan, lekker lange zandpaden, daarop ook een beetje schakelen, schijn overgangen rijden, voorwaarts neerwaars zodat die sterker in de achterhand word. Keertje poging tot midden draf/strekken is helemaal niet verkeerd. Zolang het maar vanuit de achterhand komt.

Maar inderdaad veel longe werk, gewoon lekker lang laag en diep.

Die van mij bokt nog best veel (geen protest maar jongigheid) echt met de oortjes naar voren, dan merk je heel goed die balans kwestie. heb ook vaak het gevoel dat we dan omvallen. Maar dat is puur balans, geen lompigheid of onbenulligheid.

Doet die het op een hand? of alletwee de kanten?

[edit] Ik heb even je fotos bekeken, daarbij zal ik eerst ook even uitgaan naar een medische test (als je ziet wat die allemaal heeft meegemaakt) [/edit]

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 14:26

maar waar moet de DA dan naar kijken??
hij maakt ook nog af en toe van die rare bokkesprongen als je bv langs een ander paard gaat.. Misschien nog maar een poging doen om met hem naar het bos te gaan (vorige keer was hij voor iedere boom bang, dan ben je lang bezig....)
hij is 2 keer naar recht en 1 keer naar links gevallen, dus ik denk niet dat het aan een kant ligt ofzo...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:16

Heeft dit paard geen ataxie? Ik zou hem al na de 1e keer omvallen hebben laten controleren door een DA. Een paard valt niet zomaar om!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 15:28

het is niet gewoon hopsa omvallen hoor...
hij struikelt en valt dan gewoon helemaal... hij is niet sterk genoeg en mist nog balans..
Hij let gewoon niet op waar hij loopt..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:34

ook een gewoon paard wat struikelt hoort niet direct om te vallen. En als hij niet sterk genoeg is, en geen balans heeft, waarom rij je dan in hemelsnaam wedstrijden? Maak hem sterk aan de longeerlijn, en maak hem door balkjes draven bewust van zn benen, en vooral, waar hij ze neer moet zetten! En rijden zou ik persoonlijk ook laten tot hij sterk genoeg is, en voldoende balans heeft met longeren.

zwartepanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:50

Ga het bos in, rechte stukken rijden. Zodat hij eerst sterk kan worden.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:14

Casca schreef:
maar waar moet de DA dan naar kijken??
hij maakt ook nog af en toe van die rare bokkesprongen als je bv langs een ander paard gaat.. Misschien nog maar een poging doen om met hem naar het bos te gaan (vorige keer was hij voor iedere boom bang, dan ben je lang bezig....)
hij is 2 keer naar recht en 1 keer naar links gevallen, dus ik denk niet dat het aan een kant ligt ofzo...

Atacktie kan het mischien wel zijn. maar sluit dat toch even uit. lijkt wel of die niet weet hoe die zijn benen moet plaatsen en zijn balans moet houden, ik zou hem gewoon volledig na laten kijken en het probleem bij verschillende dierenartsen voor leggen.

Ik denk dat er nog wel meer kan zijn dan er bewezen is. bijvoorbeeld een ander soort hersenstornis. Ja ik weet je zal me wel voor gek verklaren maar een ppaard valt niet zomaar. en als het paard struikeld is zijn eerste reactie op de been blijven dus snap dat niet.

Sterker maken kan je proberen, zal zekers even een paar maanden wedstrijd uitschakelen...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:18

idd navidad. Ik heb zelf een paard met ataxie, en als die struikelt, valt hij niet eens! Vandaar dat ik dit ook niet normaal vind. Ik ken geen enkel paard die zich zo laat vallen als ie struikelt...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:29

Ik heb het ook nog nooit mee gemaakt, njah wel vaker met paard en al gevallen, maar niet door struikelen wel op andere manieren, als een paard struikeld is zijn eerste reacktie op de been blijven.

Attacktie is een stoornis vanuit de hersenen op de achterhand. In iedergeval dat is wat ik weet..

Lijkt wel iets met reactie vermogen ofzo dan want een paard valt ook niet zomaar!!

even da er weer bij halen en even na laten kijken

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 20:22

ik rij ook alleen wedstrijden als het bij ons op stal is... in de proef waar hij was gevallen was de hoek onregelmatig.. en alleen om hem ervaring op te laten doen, eerst tussen paarden rijden en dan alleen, kan me dan niks schelen wat de jury ervan vindt..

ik zal het met de mede-eigenaar overleggen of het dat kan zijn.. en de DA een keer opbellen (ik ben de enige die hem rijdt en eigenlijk de baas over hem, maar ze helpt me)

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:01

machie schreef:
Ik heb zelf een paard met ataxie, en als die struikelt, valt hij niet eens! Vandaar dat ik dit ook niet normaal vind. Ik ken geen enkel paard die zich zo laat vallen als ie struikelt...

Ik heb gezien hoe hij viel en hij liet zich echt niet gewoon opeens vallen van olé!
Hij deed echt wel zijn best op op zijn benen te blijven: hij oogde wel attent, maar doordat er een gladde plak was of hij struikelde op een mulle plek, gleed hij met zijn achterbeen een beetje weg en hierdoor viel hij helemaal. Hij valt trouwens ook niet iedere week voor het geval mensen denken dat hij altijd valt.... hij valt soms door een bepaalde plek.
Ik denk dat de spieren in zijn achterhand dan misschien nog niet helemaal sterk zijn of dat hij zichzelf nog niet veel getraind heeft. We weten niet hoe hij geleefd heeft in zijn 3,5 jaar...

Paarden die hun hele jeugd in de wei hebben doorgebracht, kunnen rennen, springen, steigeren en hierdoor trainen ze zichzelf....
In het wild zie je soms ook super gespierde paarden door het galopperen, opeens stoppen, etc...
Ik denk dat dit diertje misschien een andere jeugd heeft gehad en gewoon die 3 jaar "speeltraining" niet heeft gehad en daardoor nu pas zich aan het ontwikkelen is....
Ik denk dat hij over een halfjaartje al een stuk steviger op zijn benen staat.... En er blijven natuurlijk ook altijd verschillen tussen paarden...je hebt paarden die veel sneller uitglijden op gras en paarden waarbij je alles kunt doen (oefeningen) op het gras en nóg niet uitglijden.... maar dit kun je verbeteren door trainen...

Ik denk dat als je doorgaat zoals je nu doet het allemaal wel goed komt: weidegang, 3 a4 keer per week rijden....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:27

De oorzaak van het struikelen en omvallen kan heel verschillend zijn.
Er zijn paarden die bv. een neurologische aandoening kunnen hebben, het struikelen en vallen gebeurt dan op de meest onverwachte momenten en dat kan op een specifiek maar ook op willekeurige benen gebeuren. (ik geef niet aan dat het dit probleem is, het is een voorbeeld). Er zijn nog meer aandoeningen die dit tot gevolg kunnen hebben. Het paard kan ook gezond zijn, maar dan ligt de oorzaak in fouten met de africhting en training. Het is dus belangrijk om uit te vinden wat de meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem is. Het bericht van topic starter is niet specifiek, eerder wat algemeen. Het is daarom moeilijk om daar conclusies aan te verbinden. Als je ziet hoe een paard struikelt of zijn evenwicht probeert te houden, dan is daar veel uit af te leiden. Ook een paard (zonder ruiter op de rug) over balkjes laten gaan, laat zien of de rug en de benen goed gebruikt worden. Als een paard niet sterk genoeg is, of een verkeerde ontwikkeling heeft doorgemaakt, is te herkennen. Er zijn ook paarden die bv veevoer gegeten hebben de eerste drie jaar en die dan in de verkoop komen. Zo'n paard komt van een andere wei af, tussen andere dieren, met andere voeding. Als zo'n paard belast wordt, kan dat allerlei gevolgen hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:45

Ik wil even wat toevoegen. e moet ook niet vergeten dat een ruiter een paard behoorlijk uit balans kan brengen. Alsje bv een hoek doorgaat door aan de buitenteugel te hangen (omdat je bang bent dat hij afsnijd bv) valt hij juist naar binnen en kan hij zelfs omvallen, ja. Je moet een paarden de hoek in duwen, niet trekken en altijd binnenstelling hebben (in wendingen).
En zo zij er nog wel wat dingetjes die jonge paarden een beetje in de war brengen en tot struikelen en vallen kunnen leiden.