Wat doen jullie als je paard spierpijn heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rafikihorse

Wat doen jullie als je paard spierpijn heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:42

Van de week ging het heel goed met rijden! Was erg tevreden. Gisteren liep hij erg top!! Ik heb hem hier ook langzaam naar toe gereden, zoals ik vaker doe per week. Opbouwen en afbouwen en een dagje rust.

Maar nu voelde ik vandaag dat hij dus spierpijn heeft; vooral bij de achterbenen. Dus dan doe ik het rustig aan, bouw hem goed af; en geef hem daarna een dagje rust. De dagen erna bouw ik het weer op.
Het is namelijk een 5 jarige paard; dus ik doe het rustig aan. Zodat hij het wel lichamlijk en psychisch kan verwerken.

Maar nu vroeg ik het me af; hoe doen jullie het als je merkt dat je paard spierpijn heeft?

wondertje

Re: Wat doen jullie als je paard spierpijn heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:44

Lekker ontspannen doorrijden. Goed naar voren en lekker halsstrekken, dan word het vanzelf minder en dan is er de volgende dag niets meer aan de hand.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:47

Longeren! Lekker warm laten lopen gewoon los aan het touwtje, daarna licht bijgezet, zodat hij echt laag en diep loopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:02

ik sluit me aan bij wondertje, doe het ook op die manier.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:08

's ochtends ff longeren en dan 's middags een half uurtje rijden (tenminste als je daar tijd voor hebt, ik hb een hele lieve moeder daarvoor!) en anders wat wondertje zegt, lekker losrijden gewoon

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:32

Na het rijden cole's liniment verdunnen met lauwwarm water en hem hiermee afsponzen, kun je alleen doen als je hem daarna lekker warm weg kan zetten, dus niet doen als ie 's winters direct weer naar buiten moet. Mijn wedstrijdpaard had ook vaak spierpijn toen ie nog in de groei was, vooral na een zware springles. Maar hij heeft ook een eiwitprobleem en wordt ook stijf na teveel eiwitten. Zou bij jouw paardje ook zo kunnen zijn, dus hou het in de gaten.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:38

Ik sluit me bij de rest aan. Maar zeker niet helemaal stilzetten als hij spierpijn heeft, het moet er wel uitgewerkt worden, dit zeker niet met een zware training, maar inderdaad lekker naar voren rijden of longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:04

Gelukkig heeft mijn paard nooit spierpijn. Ik trowuens wel, al komt dat niet door hetpaardrijden hoor . Als ik zelf spierpijn heb vind ik het fijn om lekker wat cardio oefeningen te doen. Dwz oefeningen waarmee je je algehele conditie traint [hart-long capaciteit]. Door die oefeningen gaat je bloed sneller stromen en worden afvalstoffen uit je spieren sneller afgevoerd. Warm douchen is ook heerlijk, ook voor je paard. Je kan hem daarna verwennen met een solarium.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:16

Ik ga ook mee met de tip van wondertje.
lekker blijven rijden en begin lekker rustig aan. rijd wel veel voltes en wendingen, maar zeker niet te klein. laat je paard maar lekker inbuigen.naar voren rijden en niet te veel gaan rommelen aan de voorkant. laat het hoofd maar voor wat het is. begin niet te dol.

(zijn altijd de dingen die mijn instructeur zegt als mijn paard stijf is en bij mijn paard werkt het perfect)

succes

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:18

Niet stilzetten, maar juist bewegen, wel rustig aan, veel lang en laag werken en eventueel daarna pas een dagje rust.

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 21:55

Bedankt allemaal voor de reacties!!
Als hij spierpijn heeft; dan doe ik het rustig aan. Lekker laag en ontspannen, en veel voltes en wendingen. Daarna zet ik hem een dagje op rust.
Het blijkt dat iedereen het zelfde hierover denkt! Daar was ik ff benieuwd naar!

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:29

Denk eraan dat je elke dag de spieren rustig warm rijdt.
En elke dag het lichaam de gelegenheid geeft om het opgebouwde melkzuur weer af te voeren, door gewoon 10 min met een lange teugel uit te draven en door lang uit te stappen. en dat Elke dag,
een dag of 2 dagen rust na hard werken kan dus niet,
Dat kun je een atleet ook niet aan doen.
Als je hem dan rust wilt geven doe hem dan de hele dag in de wei.
Hij moet zich elke dag kunnen bewegen.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:32

als mijn paard een dag heel hard gewerkt heeft, of zich er ingespannen (zoals gesprongen) en ik denk dat hij de dag erna wel spierpijn zal hebben, dan smeer ik hem na het rijden in met fluut.
En de volgende dag rijd ik hem rustig aan lekker los, beetje lang en laag.
En dan laat ik het daarbij!

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 00:35

Hallo,

Als je paard spierpijn heeft kun je het beste licht (longeer)werk doen. Niet teveel vragen, wel zorgen dat de spieren goed warm worden. Je kunt voor het werken de spieren wat inwrijven met cole's linement, dit verwarmt de spieren op voorhand en dan heeft je paardje wat minder last.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:08

Vorige week toen Harm hard heeft moeten werken, wist ik eigenlijk al dat ie de dag erna wat stijf zou zijn, echt gruwelijke spierpijn heeft ie nooit, maar beetje stijvig kan hij wel zijn. De dag erna m toch gezadeld, lang gestapt, daarna meteen aan de lange teugel gaan galopperen (dat is voor hem de makkelijkste gang) zowel links als rechts en daarna heerlijk een buitenrit gaan maken.

Dan is hij toch lekker warmgedraaid, hoeft niet nog eens aan het werk en om zijn hoofd ook weer leeg te maken heerlijk naar buiten! Bij ons werkt dat.......

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:54

ga ik lekker het bos in, hard te werken hoeft hij dan niet, lekker voorwaards draven, galopje in de verlichte zit

Ik rij zoiezo veel in het bos met mijn 4 jarige voor de afwisseling maar zeker als hij spierpijn heeft

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:01

Je kan ook een bosritje met m maken natuurlijk, heeft ie toch zn beweging, is niet inspannend en kan lekker een beetje om zich heen kijken. Als dit niet kan vindt ikzelf longeren prettiger omdat als je erop gaat rijden dan rijd het zo raar omdat ie zo stijf/raar loopt

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:05

toen ik met mijn pony naar de bosse was geweest was ze de volgende dag heel raar aan het doen met dr rug steeds doorzakken dus heb er deken opgelegt en na 2 daagjes was het gelukkig over

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:11

als ze spierpijn heeft doe ik meestal alleen losrijden en soms is het dan over en kan ik dr alsnog even oppakken.