Paard komt omhoog met zijn hoofd met overgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Paard komt omhoog met zijn hoofd met overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 13:12

Hallo allemaal,

Ik heb een paardje van 5 jaar, hij is al goed ingereden maar van de techniek snapt hij nog niet zo veel.
Zo gooit hij ook meteen zijn hoofd omhoog als ik van stap naar draf en van draf naar gallop ga en andersom.

Ik weet dat het voor een paard makkelijker is om zijn hoofd omhoog te doen als je een overgang rijd maar het is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Ik probeer hem met mijn zit te corrigeren en met wat druk op de teugels, aan blijven drijven en als hij omhoog gaat in dezelfde gang blijven.
Gister wou ik van de draf in de stap en als ik maar een neiging gaf om hem te laten stappen dan gooide hij meteen zijn hoofd omhoog.
Ik heb hem toen een tik met de zweep gegeven maar daar heb ik alweer ontzettend veel spijt van en het werkte alleen maar averechts.

Als hij van draf naar stap zijn hoofd omhoog wou gooien draafde ik door en dan blijven proberen om hem nagevelijk van de draf naar de stap te krijgen, maar als ik dat voor elkaar wou krijgen zou ik waasrschijnlijk nu nog aan het draven zijn.....

Ik stopte met rijden dus met een beetje vervelend gevoel.
Ik weet ook niet of mijn paardje dit nooit heeft geleerd of dat hij me gewoon uitprobeert (ik heb hem net) als hij het gewoon niet snapt dan mag ik hem natuurlijk absoluut niet straffen.
Maar ik vraag hem toch duidelijk met mijn zit, benen en handen of hij met zijn hoofdje naar beneden wilt blijven.

Wat vinden jullie?
Hebben jullie tips voor me?

Phynix

Re: Paard komt omhoog met zijn hoofd met overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:07

Ik zou heel veel schijn-overgangen maken. Dus lekker verzamelen naar bv stap en op het laatste moment weer werrijden.
Verder deed mijn paard het ook. Bij hem werkt het als ik tijdens de overgang fibreer aan de teugels. Dit klinkt heel raar en is in het begin ook best lastig. Maar tijdens de overgang geef je kleine korte rukjes aan de teugels, maar dan dus wisselend. Als ik tijdens de overgang gewoon alleen druk op de teugels zette, gooide hij alsnog zijn kop omhoog, deels ook uit protest van die druk. Door zo te fibreren krijg ik hetzelfde effect, maar heeft hij niet de neiging om omhoog te komen. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel en anders hoor ik het graag. Mijn instructrice noemde het fibreren en iets beters heb ik nog niet bedacht.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:19

Bedoel je knijpjes in de teugel of echt rukjes?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:22

Probeer paard eerst recht te richten, korte bespieringskant goed op te rekken, dan voorwaarts te rijden dus juiste drang naar voren zodat paard op gelijkmatige aanleuning kan komen en vervolgens voorwaarts neerwaarts gaat. Als dit in orde is zou ik pas de overgangen gaan doen en je zult merken dat het stuk beter zal gaan. Probeer de overgangen goed op je zit te doen door je bovenlichaam wat achter de loodlijn te brengen.Maar zeer zeker in begin de achterhand zo activeren dat je meer druk krijgt in de aanleuning waarop paard zelf gaat nageven. Als dat in orde is zul je merken dat de overgangen fijner zullen gaan.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:23

Ik denk ook dat je goed geduld moet hebben en probeer elkaar te begrijpen, vaak zijn het kleine communicatiefouten tussen ruiter en paard waardoor het mis gaat. Ga anders weer even stapje terug, back to basic en pak het weer op. Vertrouwen weer opbouwen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:25

Nee, ik doe meer knijpjes. Dus zeg maar wisselend hand-open, hand-sluiten. Of wisselend je handen een halve cm naar je toe halen. Maar dan zo snel mogelijk. In een vlotte overgang, red ik het om dat fibreren zo'n 4/5x te doen. Maar wat ik al zei, het kan enige oefening vergen om dat gevoel te pakken te krijgen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:50

Hoe krijg je de achterhand er dan goed onder?

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:12

Je krijgt de achterhand er goed onder door te blijven drijven.
Rijd een paard altijd van achter naar voor.
Dus overgang maken....je lang maken maar wel blijven drijven zodat hij actief blijft in de achterhand.
Met je zit maak je een overgang, en door middel van druk op de teugels te houden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:19

Zorg ervoor dat de overgang voorwaarts gereden wordt, zelfs halthouden is een voorwaartse overgang. dus actief naar de overgang toedrijven, iedere halve pas begeleiden met een parade of halve ophouding (buitenteugel spelen), de overgan inzetten maak jezelf lang en zwaar.
Straffen omdat het fout gaat, hmmmmm bedenk wel 99 van de 100 keer is het een ruiterfout.
Hoofd omhoog kan gebeuren dan moet je juist nog meer spelen op de buitenteugel en nog actiever drijven.
En natuurlijk belangrijkste van alles is goede lessen nemen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:14

Het fibreren heeft weinig te maken met de achterhand. Achterhand moet er altijd bij gedreven worden. Dus buiten dat fibreren op de teugels, moet je alsnog je been eraan houden.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:14

handen op de plaats houden. Je doet heel makkelijk je handen wat naar je toe (doe ik ook) maar steek ze voor je gevoel een beetje naar voren en dan tijdens de overgang actief houden, zodat ie niet als een blok in bijv de stap valt! succes!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:36

Ik las van Kafue "let wel 99 van de 100 keer is het een ruiterfout"...
Grappig. Jullie doen net alsof een paard als veulen al Grand Prix klaar is ... ook paarden maken fouten, communicatiefouten, kijkfouten, spanningsfouten, gewoon speel "ik heb geen zin" fouten...

Ik lees ook steeds "achterhand eronder"... Grappig ook. Ik denk dat er maar weinig paarden zijn die ook echt de achterhand eronder hebben... Dat moet ook niet je streven zijn, ga nou eerst eens gewoon fijn en logisch rijden. Een superfijne rit zonder die achterhand eronder is ook een fijne rit... (hoeveel paarden tot en met het ZZ-zwaar zien jullie met de achterhand eronder??)

Neem veel les en geniet zonder al die theorietjes... gewoon op je gevoel en omdat het zo prachtig is.

En in dit geval: als hij IN de overgang zijn hoofd omhoog doet, maak hem dan iets ronder VOOR de overgang zodat hij op jou let en attent is en maak dan de (inderdaad altijd voorwaartse) overgang...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:25

Ja en hoeveel paarden hebben/krijgen medische problemen uiteindelijk doordat het rijtechnisch niet in orde is? Nou ik kan je vertellen Mireille 1970 dat er genoeg zijn. Ik werk ook met veel probleempaarden en veel paarden hebben inderdaad de achterhand te weinig erbij waardoor er rug en been problemen bij komen. Sorry maar dat is mijn ervaring. En juist zou ik willen zeggen, probeer eerst de fout bij jezelf te zoeken en dan bij paard. Durf dat maar eens te doen. Er word zo vaak makkelijk fout gelegd bij paard, tuurlijk kunnen paarden ook fouten maken, maar vaak is het een fout in de communicatie naar paard toe. Maar vaak is de confrontatie die de ruiters niet altijd aandurven. Ga het maar eens aan en denk juist : hoe kan ik mijn paard verbeteren en wat kan ik er zelf van leren!!
Laatst bijgewerkt door Bets op 08-09-05 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:28

Bets schreef:
Ja en hoeveel paarden hebben/krijgen medische problemen uiteindelijk doordat het rijtechnisch niet in orde is? Nou ik kan je vertellen Mireille 1970 dat er genoeg zijn. Ik werk ook met veel probleempaarden en veel paarden hebben inderdaad de achterhand te weinig erbij waardoor er rug en been problemen bij komen. Sorry maar dat is mijn ervaring.

Maar wat ik bedoel is: hoeveel van de honderdduizenden ruiters in NL weten uberhaupt hoe het voelt? En kunnen het dus herkennen en trainen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:31

Ja er zijn nog genoeg ruiters die het niet weten inderdaad. Maar daarom word dat hier nu ook vermeld. TS heeft probleem en we proberen zo goed mogelijk daar antwoord op te geven en desnoods nog verder uit te leggen voor waar het mogelijk is. Maar ik ben wel met je eens dat zelf ruiters op hogere niveau wat jij al aangaf, het ook niet altijd zo brengen zoals het hoort. Maar vaak hoor je later wel dat paard toch uiteindelijk blessures gaat vertonen. Het fijne geven ze dan ook niet vrij

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:09

lizzy2 schreef:
handen op de plaats houden. Je doet heel makkelijk je handen wat naar je toe (doe ik ook) maar steek ze voor je gevoel een beetje naar voren en dan tijdens de overgang actief houden, zodat ie niet als een blok in bijv de stap valt! succes!

Dit vond ik de beste tip, laat de mond met rust in de overgang. Al heel snel wen je een paard er dan aan dat hij gaat wachten op een handhulp i.p.v. een zithulp om terug te komen.
Probeer dus voorlopig zonder druk op je teugels de overgangen te rijden. Dat kan ook de stress van de overgang voorkomen. ( ruk in de bek)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:35

amondi schreef:
lizzy2 schreef:

Dit vond ik de beste tip, laat de mond met rust in de overgang. Al heel snel wen je een paard er dan aan dat hij gaat wachten op een handhulp i.p.v. een zithulp om terug te komen.
Probeer dus voorlopig zonder druk op je teugels de overgangen te rijden. Dat kan ook de stress van de overgang voorkomen. ( ruk in de bek)

Tussen "Ruk in de bek" en een beetje ronder maken vóór de overgang en voorwaarts luchten in de overgang lijkt me nog veel verschil.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 14:24

Hmmmm, heel erg bedankt voor de tips, maar ik geloof dat ik me er nu niet mee ga bemoeien....