impuls verlies in de ring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djennke

impuls verlies in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 23:20

mijn pony kan super verzamelen en heeft normaal genoeg impuls.. maar zogouw ik met hem in de ring kom (weet de pony presies) valt hij terug.. daar bedoel ik mee dat hij niet meer naar mijn hulpen luisterd vooral mn been en verliest zo heel zijn impuls en verzameling.. ik kan dan stampen dan knijpen wat ik wil maar hij reageerd er nie meer op..

ik heb al van meer gehoord dat hun pony's het ook doen maar niemand heeft echt een goede oplossing..

heeft iemand van jullie het misschien wel..?

daantjuhhh

Re: impuls verlies in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:23

mag ik vragen hoeveel wedstrijd ervaring je pony heeft?
Mijn paard had dit in het begin ook,.
Ze is van nature heel heet.
Maar als ik de ring in kwam was er niks meer van over.
Ze was gewoon nog een beetje overdondert.
Nu we een aantal x geweest zijn word het steeds beter!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:18

Dit probleem komt mij heel erg bekend voor en ben hier dan ook nogsteeds mee bezig (om het op te lossen). Moet zeggen dat het steeds beter gaat.

Mijn instructeur heeft het idee dat mijn paard op het moment dat zij de ring (bak) inkomt blokkeerd door de wedstrijdrang van de ruiter. Met andere woorden dat ik als ruiter net even wat anders ga rijden. Ja je moet in die 7 minuten laten zien wat je waard bent.

Het is dus belangrijk dat je in je proef net zo blijft rijden als dat je normaal doet en ook net zo consequent blijft rijden.

Mijn paard loopt de laatste tijd heel erg fijn, maar wat ik al aangaf dat ze dus in de ring blokkeerd en achter mijn been gaat lopen totaal geen impuls meer en zichzelf helemaal vast zetten in de bovenlijn.

Meer tips heb ikzelf eigenlijk niet voor je en het klinkt ook weer makkelijker dan het in werkelijkheid is.

Gewoonweg kilometers maken dus.

Succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:54

Ja het is belangrijk dat je dus zoveel mogelijk hetzelfde blijft rijden als thuis. Vaak is ook het probleem van spanning van ruiter, waardoor paard/pony dat aanvoelt als ze de ring in gaat. Ik weet niet of je toch met zweepje mag rijden in de ring, maar probeer je pony toch actief te maken voor je zweepje, zodat je dus in de proef toch reageert als jij bijrijd. Dit kan natuurlijk ook werken als je kneep geef met je kuit. Actie is reactie. Het is moeilijk maar ga veel wedstrijden rijden, tenminste met veel regelmaat en eventueel onderlinge wedstrijden, vraag of je instructie mee gaat om je daar even doorheen te helpen. Vaak hebben ruiters daar vertrouwen in en zijn ze ook minder stress gevoelig en gaan ze ook minder snel gekke dingen doen, die ze anders niet doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:35

ik las pas ook de tip hier op Bokt om in de klassen waarbij je niet meer met zweep mag rijden een keer hors concours te starten en je zweep wel mee te nemen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:59

Ik herken het meteen, mijn paard heeft ook vaak dat hij zich voor mij afsluit zodra wij op concours gaan. Het is ooit heel frustrerend, ik hoop dat als ze meer ervaring krijgen dit steed minder wordt

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:44

Je hebt toch altijd een paar rondjes voordat je binnen moet komen. Probeern in deze paar rondjes je paardje zo goed mogelijk te activeren. Dit kan je doen door stap-galop overgangen te rijden, halt-draf overgangen te rijden (galop mag volgens mij niet bij het losrijden voor je binnekomt) ed.

Verder moet je proberen jezelf lang te maken en duidelij te zijn in je hulpen.. het kan best zijnd at je verkrampt door de spanning zonder je er bewust van te zijn. Laat je filmen en kijk of je zit veranderd!

Succes

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:47

Pffff heb ik op dit moment toch hetzelfde probleem Zooo frustrerend.. Het losrijden gaat echt super goed. Maar dan ga ik de ring in en tadaaaa : Loekie transformeert in een ware stuiterbal
Ik dacht dat het aan mij zou liggen, omdat ik nog maar 1 wp hoef en mezelf misschien wel erg onder druk zou zetten.. Maar nee hoor, we hebben laatst in de wei een ring uitgezet en zodra ik de ring in ging, ging het fout !!
Ik weet ook niet wat ik hier aan zou moeten doen, dus ik ben ook benieuwd naar jullie reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:00

waarschijnlijk breng je toch iets van je eigen spanning [wedstrijdspanning is heel gezond] over op je paard. De enige manier om dit op te lossen is om zelf 100% relaxed te zijn en te blijven. Vergeet in de ring ook niet om te blijven rijden.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:19

Mijn paard heeft dit ook: oplossing 5 min losrijden

Hielp bij mij, zeker op warme dagen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:22

Urielle schreef:
ik las pas ook de tip hier op Bokt om in de klassen waarbij je niet meer met zweep mag rijden een keer hors concours te starten en je zweep wel mee te nemen.

Inderdaad dit gebeurt hier ook wel eens.
Kan een goede oplossing zijn.

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 13:54

daantjuhhh schreef:
mag ik vragen hoeveel wedstrijd ervaring je pony heeft?
Mijn paard had dit in het begin ook,.
Ze is van nature heel heet.
Maar als ik de ring in kwam was er niks meer van over.
Ze was gewoon nog een beetje overdondert.
Nu we een aantal x geweest zijn word het steeds beter!

mijn pony is nu 10 en heeft met zn 7 z2 gelopen dat meisje had presies t zelfde probleem je haalt je wpten wel maar niet overtuigend.. daarna heeft hij met een meisje weer Z1 gelopen en die is gestopt omdat het helemaal niet meer ging en nu bij mij zit hij ook in de Z1...

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 14:05

Urielle schreef:

jah klopt doe ik ook altijd een week voor belangreike wedstijden zoals kampioenschappen.. maar hij weet gewoon presies waneer ik mijn zweep weggooi.. ook thuis wij hebben in de wij ook een ring liggen... ik kan met zweep een super proef neerzetten zogouw ik m weggooi is het over... en wedstijdspanning of spanning heb ik bij mijn pony niet.. dus daar heb ik mijn voordeel.. maar mijn pony is te slim denk ik ..

ik ga nu dit weekend het probeeren met hem heet te maken.. ik geef hem 2 daagen van te voren energieboost (een stoot natuurlijk energie die direct wort opgenomen) van pavo en zo voer ik naar de wedstijd toe iedere dag wat meer.. zondag heb ik weer wedstijd dus ik ben benieuwt hoe het gaat... ik zal het iig laten weeten hier op bokt..

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:55

Dan is denk ik de enige oplossing om langzaam af te wennen dat je altijd een zweep bij je hebt. Mijn pony heeft dit ook een tijdje gedaan, maar nu ik hem thuis ook zonder zweep kan rijden hebben we het probleem niet meer.
Begin gewoon simpel, eerst losrijden, aan je been maken. Probeer niet met de zweep te corrigeren, maar met been. Je zweep is je laatste redmiddel. Als je pony aan het been is dan leg je je zweep even 5 minuten weg. Niet anders gaan rijden.
Daarna je zweep er weer bij. Gewoon iedere dag uitbouwen tot je thuis zonder zweep kan rijden.
Probeer met rijden dus je pony aan het BEEN te maken, en niet aan de ZWEEP. Dat is denk ik het probleem...

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 14:09

de vitamines werkte niet echt.. hij was niet heter ofzo als normaal.. dus was veer een nutteloze poging hihi

was als nog 1e met 197 punten (z1) dust viel niet tegen maar dat was gewoon omdat ik er gruwelijk aan heb gereden..
ik zal maar weer verder kijken of er nog iets meer te vinden is..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:23

wat zegt je instructrice ervan.. Is er iets wat je anders doet op concour dan in je training?

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:29

M3isSi3j schreef:
wat zegt je instructrice ervan.. Is er iets wat je anders doet op concour dan in je training?

nope niets anders.. mijn trainer zecht er niet veel van.. ik kan er ook niets aan doen eigelijk hij doet het al vanaf zn 3... toen ie voor het eerst starte.. ze vertelde er ook bij dat de pony toen we m kochten liever lui al moe was.. en dat heb ik gemerkt..

ik probeer het nu beter te krijgen.. maar als het niet lukt heb ik er ook vrede mee.. het zit in de aart van het beestje.. maar ik ga mn best doen om er iets van te maken.. daarom opende ik ook dit topic om iedeeen op te doen..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:05

Misschein is het een optie om je paardje in elke wending opnieuw te activeren, dus in de hoek of iets voor de hoek een pasje terug en dan weer een pasje naar vore. Deze tempowisseling kan zo minimaal zijn dat die voorhet oog bijna niet zichbaar is! op deze manier activeer jehet achterbeen weer een stukje misschien dat ide het na een aantal keer wat langer volhoudt?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:21

ik heb hier ook last van maar heb meer het idee dat dit komt doordat hij erg kijkerig is en daardoor niet meer op mij te letten. ik heb er vooral erg veel last van op binnenwedstrijden, buiten zijn het vaak grote weides zeg maar en kan ik meestal bij de ring in de buurt losrijden. vandaag had ik weer een weddstrijd waarbij het losrijden in de buitenbak was en de ring in een weide, hij kijkt dan zo om zich heen omdat het een andere omgeving is dat hij niet meer op mij let.

ik probeer dit op te lossen door heel de proef kort te schakelen 2 pasjes zo blijft hij net wat scherper en wat meer op mij letten.