Ouderdom? Of..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unfaithful

Ouderdom? Of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 18:47

Ik weet niet precies of mijn verhaal hier hoort, maargoed.

Het zit zo; Ik heb een pony van 20 jaar. Hij liep eerst veel actiever dan nu. Hij struikelt bijvoorbeeld heel veel, en in de galop is het soms ook wel eens zo dat hij helemaal voorover valt. Na een hindernis is dat dus ook wel eens zo, dus durf het sowieso niet meer met hem aan om zo hoog te springen.. misschien is het zelfs wel beter om helemaal te stoppen met het springen. In draf en stap struikelt hij soms, en hij verstapt zich vaak, maar het is (nog) niet zo dat het dan heel ernstig is. Heb al verscheidene mensen er naar laten kijken; en die zeggen dan allemaal; 'Misschien is het beter om het nog even aan te kijken, en als het echt niet gaat.. een andere pony te kopen'. Ik weet eigenlijk ook wel dat dat misschien het verstandigste is, want het gaat echt achteruit.. kerngezond is hij wel; alleen het rijden wil niet meer zo. Het is geen optie om naast hem nog een andere pony te kopen; want dat gaat financieël niet lukken. Kan hem eigenlijk gewoon niet missen
Ik weet niet of jullie hier wat mee kunnen, maar moest het gewoon even kwijt Wat zouden jullie hiermee doen?
Laatst bijgewerkt door Unfaithful op 06-09-05 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Re: Ouderdom? Of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:50

ik denk idd dat hij gewoon een dagje ouder word, hoewel hij natuurlijk ook last van zn voetjes kan hebben.
zou jij zin hebbe als je 80 bent om nog fit rond te rennen?
maar kijk het idd nog een tijdje aan en misschien ff wat rustiger aan doen?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 18:52

ThaGirl schreef:
ik denk idd dat hij gewoon een dagje ouder word, hoewel hij natuurlijk ook last van zn voetjes kan hebben.
zou jij zin hebbe als je 80 bent om nog fit rond te rennen?
maar kijk het idd nog een tijdje aan en misschien ff wat rustiger aan doen?

Hij heeft een tijd geleden een peesblessure gehad, bij de vorige eigenaren, maar daar is hij nu helemaal bovenop.. dus ik denk niet dat dat het kan zijn. Heb nl. de hoefsmid er ook al bijgehaald; en die zei dat het allemaal gewoon in orde was..

Maar ik denk idd ook; dat het gewoon ouderdom is.. rustiger aan doe ik nu sowieso; maar zou wel jammer zijn als het na een tijdje helemaal niet meer gaat

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:57

Misschien is het verstandig om hem wat te gaan bijvoeren en iets rustiger aan te gaan doen, af en toe een laag sprongetje maken kan wel, dat vinden ze ook leuk.. (de meeste pony's) misschien wat vaker een buitenritje maken? en lekker, maar rustig, door blijven rijden ander vallen ze nog sneller weg.. Zet hem lekker in het voer (misschien ook wat muesli of zemelen?) dat hij een extra'tje heeft..

ik weet niet zeker of het bij jou pony hetzelfde is al bij mijn pony was... (owja, misschien een domme vraag maar wat voor pony is het?? ras?)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:12

ik heb het zelfde gehad met mijn pony
ik ben daarom gestopt met springen.. mijn pony vondt dat helemaal te gek maar het ging gewoon niet meer.
dus springen ho maar !
weet niet hoelang jij op je pony rijd per dag.. ik rij mijn pony 3a 4 keer per week een half uurtje a drie kwartier... dat gaat super.
gewoon basis dressuur oefeningen..
ze heeft 3 versleten benen (soort botontkalking) maar er totaal geen last van!
iedreen zei altijd tegen mij : gooi dat beestje lekker op een stuk weiland en koop een leuk paard ! maar waarom zou ik zo egoistisch zijn????????? mn oma ruil ik toch ook niet in?
zo lang ze nog kan lopen en ik het kan betalen vindt ik het best... wil ook graag een ander paard maar jah dat kan altijd nog...
en als je je pony weg zou doen waar komt ze dan terecht?

je pony zal je dankbaar zijn.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:19

Casca schreef:
Misschien is het verstandig om hem wat te gaan bijvoeren en iets rustiger aan te gaan doen, af en toe een laag sprongetje maken kan wel, dat vinden ze ook leuk.. (de meeste pony's) misschien wat vaker een buitenritje maken? en lekker, maar rustig, door blijven rijden ander vallen ze nog sneller weg.. Zet hem lekker in het voer (misschien ook wat muesli of zemelen?) dat hij een extra'tje heeft..

ik weet niet zeker of het bij jou pony hetzelfde is al bij mijn pony was... (owja, misschien een domme vraag maar wat voor pony is het?? ras?)

Ja, dat zou ook kunnen. Alleen mijn pony is een beetje te dik; dus moet eigenlijk afvallen . Maar het is een kruising, met veel New Forest erin

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:23

mariekie schreef:
ik heb het zelfde gehad met mijn pony
ik ben daarom gestopt met springen.. mijn pony vondt dat helemaal te gek maar het ging gewoon niet meer.
dus springen ho maar !
weet niet hoelang jij op je pony rijd per dag.. ik rij mijn pony 3a 4 keer per week een half uurtje a drie kwartier... dat gaat super.
gewoon basis dressuur oefeningen..
ze heeft 3 versleten benen (soort botontkalking) maar er totaal geen last van!
iedreen zei altijd tegen mij : gooi dat beestje lekker op een stuk weiland en koop een leuk paard ! maar waarom zou ik zo egoistisch zijn????????? mn oma ruil ik toch ook niet in?
zo lang ze nog kan lopen en ik het kan betalen vindt ik het best... wil ook graag een ander paard maar jah dat kan altijd nog...
en als je je pony weg zou doen waar komt ze dan terecht?

je pony zal je dankbaar zijn.

Ja, mijn pony vind springen ook helemaal te gek.. maar ik ga er toch maar mee oppassen, want begin deze zomer, is hij na een sprong voorover gevallen, op z'n zij.. waardoor ik een gebroken pols had opgelopen.. hij had gelukkig niets . Hij kan ook nog wel lopen, alleen het gaat niet zo lekker meer.. heel veel dingen lukken gewoon niet meer. Dat vind ik wel jammer . Als ik hem weg zou doen dan wil ik hem denk ik ergens op een landje zetten, gezellig, met andere pony's.. z'n pensioen. En dan dat er misschien nog iemand is die hem afentoe beweging geeft.. dat zou wel het beste zijn, denk ik dan..

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:49

De kans is inderdaad heel groot dat de leeftijd mee gaat tellen.
De pony van m'n zus is in mei 20 geworden en begint al sinds een jaar of wat met een flinke stijve schouder te lopen.

Over het struikelen en verstappen.....
Mijn eigen paardje van nu 7 jaar struikelde en verstapte d'r zelf ook erg vaak. Maar zij bleek dus arthrose te hebben.
Niet dat ik je in de zorgen wil jagen hoor , maar je kan er eens naar laten kijken door de DA want het hoeft dus niet altijd met ouderdom te maken hebben.

En verder.....gewoon lekker van je paardje genieten zolang het nog gaat ! Ouder worden doen ze allemaal (gelukkig) en dat is nou eenmaal iets om rekening mee te houden. Sommige dingen gaan dan niet zo soepel meer als vroeger.
Jij bent vast en zeker ook niet zo lenig meer als toen je een jaar of 3 / 4 was

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:53

Bij ons staat een paard en die struikelt ook de hele les door. Maar dat is alleen als hij niet voorwaarts is. Zodra je hem goed voorwaarst en actief rijdt, struikelt hij niet. Misschiem kun je dat eens proberen.
Gewoon wat actiever en meer voorwaarts.
Succes

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:42

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 00:45

Ik kijk er een beetje van op. Mijn paard van 22 is nog zo actief als wat. HIj sprint nog makkelijk 1.40m en vind het heerlijk.
Wel moet ik echt elke 6 weken zijn ijzers laten verleggen. Zodra ik daar even mee wacht, begint ie enorm te struikelen. Ik wijt dat zelf dus aan te lange tenen. Maar ik begrijp dat jij de hoefsmid er ook al bij hebt gehad? Heeft hij misschien door de blessure lange tijd stil gestaan? Ik heb wel gehoord dat ze dan hard ouder en stijver kunnen worden. Misschien is dat het? In ieder geval succes.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:08

santos schreef:
Ik kijk er een beetje van op. Mijn paard van 22 is nog zo actief als wat. HIj sprint nog makkelijk 1.40m en vind het heerlijk.
Wel moet ik echt elke 6 weken zijn ijzers laten verleggen. Zodra ik daar even mee wacht, begint ie enorm te struikelen. Ik wijt dat zelf dus aan te lange tenen. Maar ik begrijp dat jij de hoefsmid er ook al bij hebt gehad? Heeft hij misschien door de blessure lange tijd stil gestaan? Ik heb wel gehoord dat ze dan hard ouder en stijver kunnen worden. Misschien is dat het? In ieder geval succes.

De blessure was ong. 2 jaar geleden.. en hij is er nu wel weer helemaal overheen.. heeft tijdje stil gestaan, maar is nu alweer min. een jaar aan 't werk..

Bubblicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:08

misschien zou je mennen kunnen proberen ??

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:15

mijn pony is 27 ! bijvoeren is echt geen optie !
ik voer mn pony ouwe banketstaaf musli bij... werkt super...
rij je vaak in de bak? wat meer op asvalt lopen kun je dan es proberen. veel stappen en wat draven. doe ik ook. en draven in de berm waar het gaat....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:44

Wat je eerst moet doen is zijn bloed na laten kijken. Verder kan hij "gewoon" atrsose hebben. Is hij stijf als hij van stal komt?
Te dik is slecht voor elke pony. Het kan dan ook best een conditie probleem zijn, oftewel gebrek daaraan.
Twintig is op zich niet oud voor een pony.