Paard valt naar binnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Paard valt naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 13:16

Onlangs heb ik een 5 jarig paard gekocht waar alleen recreatief mee is gereden.
Het rijden gaat opzich prima alleen hij valt in de bochten erg naar binnen, in de gallop ben ik zelfs wel is bang dat hij om zal vallen.

Hoe kan je een jong paard deze balans trainen?

M3isSi3j

Re: Paard valt naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:49

begin eens met rechtrichte. Rij veel op de binnehoefslag, lange ljinen als AC en de diagonalen. zorg er voor dat je bij deze oefeningen een gelijke aanleuning heb wat inhoud dat je evenveel druk heb op je linker als rechter teugel en even veel druk heb bij je rechter als linker kuit.

Verder moet je hem van je binnenbeen afdrijven tegen je buiten teugel aan in de wendingen. Dit kan je op verschillende manieren doen. De beste methode is om hem een pasje opzij naar buiten toe te laten wijken of ff rechtrichten en dan onieuw de wending inzetten.

Rij heel veel overgangen en figuren om hem actief en aan je hulpen te krijgen. Doe dit voornamelijk op je been en zit hulpen zodat je een constante aanleuning houdt. Als die er meer bij komt van achtere en de bovenlijn gaat ontspannen zal die nageven en beter in balans komen.

Succes

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:00

Ik ga meteen aan de slag!
Bedankt voor je tips M3isSi3j!!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:16

Dit heb ik ook met mijn 3 jarige haflinger omdat hij nog niet goed in balans is. Ik moest van de instructrice als ik (ik noem even de rechterhand) op de rechterhand zat, mijn linkerhand van de schoft af doen en mijn rechter hand een beetje over de manenkam brengen. En.. ik weet bijna zeker ookal is het onbewust dat je automatisch scheef mee gaat zitten. Probeer echt SUPER recht te blijven zitten, anders valt hij allleen maar meer naar binnen, en! Goed je binnenbeen er aan (ook je buitenbeen) dan lukt het echt vanzelf bij mij gaat het nu super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:18

ik heb niets aan deze tips toe te voegen,
behalve:
Veel Succes!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:25

Dankjewel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:27

you're welcome

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:12

M3isSi3j schreef:
begin eens met rechtrichte. Rij veel op de binnehoefslag, lange ljinen als AC en de diagonalen. zorg er voor dat je bij deze oefeningen een gelijke aanleuning heb wat inhoud dat je evenveel druk heb op je linker als rechter teugel en even veel druk heb bij je rechter als linker kuit.

Verder moet je hem van je binnenbeen afdrijven tegen je buiten teugel aan in de wendingen. Dit kan je op verschillende manieren doen. De beste methode is om hem een pasje opzij naar buiten toe te laten wijken of ff rechtrichten en dan onieuw de wending inzetten.

Rij heel veel overgangen en figuren om hem actief en aan je hulpen te krijgen. Doe dit voornamelijk op je been en zit hulpen zodat je een constante aanleuning houdt. Als die er meer bij komt van achtere en de bovenlijn gaat ontspannen zal die nageven en beter in balans komen.

Succes

Betere uitleg kan ik niet geven back to basic echt puur rechtrichten. Paard op 2 gelijkmatige aanleuning brengen en met juiste drang naar voren zal je paard voorwaarts neerwaarts gaan. Dan is je paard rechtgericht! Zie voor eventueel uitleg over natuurlijke buiging en rechtrichten ook op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst en www.paardenbegrijpen.nl (staan veel plaatjes met tekst vermeld)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:39

Paarden begrijpen staat al in mijn favorieten, ik kijk vaak op deze website, vind het een hele goede site.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:09

Heel consucuent rijden,
binnenbeen uit je beugel, en als die naar binnenvalt, gelijk een schop geven, zodat die weet dat dat niet mag. Zo is het er bij mijn in 1 dag uitgegaan

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 13:17

ik hoop dat hij dat snapt....
Anders denk hij waarom zit ze me nou te schoppen??

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:34

Als je dat bij de mijne doet is ze na 2x niet meer sturen dus ben benieuwd of het bij jou werkt arrabel..

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:27

Ik ben tegen schoppen!!!!!
Je paardje moet gewoon leren om recht op te lopen en z'n gewicht over zijn 4 benen te verdelen en niet al z'n gewicht op de binennkant te laten vallen.
Let op dat je in de wending altijd met je paard mee blijft zitten en niet zelf steeds verder naar buiten gaan zitten, want hoe meer jij naar buiten zit, hoe meer je paard naar binnen kan vallen, omdat jij hem daarvoor de kans geeft (door een in balans te houden).
Laat maar eens iemand meekijken wat je zelf doet in de wending.
Op het moment dat jij "mee"blijft in de wending zal het paard steeds meer onder je komen. Je kunt hem nog helpen, door hem naar buiten te sturen op hetzelfde moment; daar zeg je als het ware mee "he jongen rechtop blijven". Pas als hij rechtop door de wending gaat kan je je normale stelling (naar binnen) aanhouden. Ik hoop dat m'n uitleg een beetje duidelijk is.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:50

Ik schreef het schoppen, maar hoe zal ik het anders noemen?
Gewoon tjaa. binnenbeen geven?