Z2: galopchangement

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Z2: galopchangement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:00

Hoi,

ik wil langzamerhand beginnen met het trainen op het galopchangement omdat ik vaak hoor dat het bij de meeste paarden lang duurt voor het kwartje valt.

Ben nu Z1+2 (3 proeven) en start nog tot januari bij de pony's, daarna ga ik met oki verder starten bij de paarden. De galoponderdelen zijn goed bevestigd dus de basis is behoorlijk.

Wat zijn de hulpen en wat zijn goede voorbereidende oefeningen? Ga het overigens niet zonder instructie doen, maar extra tips zijn nooit verkeerd.

liesje1986

Re: Z2: galopchangement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:09

Veel simpele galopwissels maken als voorbereidende oefening.
Als je wilt overspringen zorg je dat je druk krijgt op je nieuwe buitenteugel (dus niet stelling omtrekken en dan dus aan je binnenteugel gaan zitten ofzo!!)
Je moet even leren om op het juiste moment de hulpen voor de wissel te geven (net zoals je dat ooit moest leren met het aanspringen naar galop)
Dan doe je je nieuwe buitenbeen naar achter, je nieuwe buitenteugel eraan en je drukt je nieuwe binnen zitbeen knobbel aan. (Je 'wisselt' met je zit)
Weet niet of ik het duidelijk heb uitgelegd, maar heb een poging gedaan...

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 00:51

Zorg eerst dat je je paard goed recht hebt.
Zorg ook dat je een goeie galop hebt, dat ie dus echt van achteren erbij springt.
Dan ga je van hand veranderen en het beste kun je je wissel dan in de hoek maken, omdat dit het moeilijkste punt voor de contra galop is.
Je doet je nieuwe binnenbeen naar voren en je nieuwe buitenbeen leg je naar achter. Je probeert verder met je binnenbeen niet te drijven.Je maakt de wissel dus puur en alleen met je nieuwe buitenbeen.
Dit voor als je later ooit series wilt gaan rijden dan ben je zelf sneller met je hulpen.
Verder probeer je je paard nagenoeg recht te houden, al zul je in het begin wel wat stelling om moeten vragen tot je paard het goed snapt.
Springt ie nou niet goed over ofzo dan wil het ook wel is helpen om een balkje op de grond neer te leggen en op het moment dat je daar overheen galopeert je hulp geven voor de wissel en hem boven die balk over laten springen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:54

Een lijntje dat ik van mijn instructrice moest rijden voor het oefenen van de wissels, was in galop appuyeren over de diagonaal, dan in contragalop door blijven galopperen. Goed recht maken en dan voor jezelf tellen: één, twee, drie, wissel. (halve ophouding, buitenbeen en zelf goed kijken waar je heen gaat).
Door te tellen leer je je wissel goed te plaatsen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:43

In galop een 8 rijden en dan op de x de wissel of contra galop en voor de hoek de wisssel.
Nooit te veel oefenen, anders denkt je paard dat het altijd moet op die plaats......

Verder is het "hoe"al goed uitgelegd...

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:46

Leg een balkje op het midden...spring bv aan in de linkergalop leg duidelijk je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter...stelling na binnen etc...rij richting het balkje...zet boven het balkje de stelling om...niet te hard trekken en verleg je benen als die in de andere galop zit belonen zo ga je een hele tijd door...dan bv 2 balkjes achter elkaar...3,4,5 etc probeer het dan ook een x zonder...en vergeet vooral niet te belonen als hij/zij het goed doet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:51

Nooit met een balkje werken, dat is de manier om ze te leren achter na te springen.

Het fijnste is als je zelf eerst het gevoel van de wissels een beetje kunt krijgen op een paard dat het al kent.
Dan is het daarna gemakkelijker om het aan je eigen pony te leren en ook makkelijker om te voelen waar het fout gaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:57

ik denk dat het je nog wel zal tegenvallen bij de paarden in de Z1, niet banketstaaf bedoelt hoor, maar daar wordt wel een heel stuk strenger gejureerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:00

Iedereen bedankt voor de tips!

Samsam schreef:
ik denk dat het je nog wel zal tegenvallen bij de paarden in de Z1, niet banketstaaf bedoelt hoor, maar daar wordt wel een heel stuk strenger gejureerd.

niet banketstaaf bedoelt, maar hier vroeg ik niet naar. Heb er al goed overnagedacht en weet waar ik aan begin.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:13

Ik bedoelde meer, reken er niet op dat je bij de paarden netzosnel door de Z1 vliegt als nu bij de ponies!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:37

Dat zegt ze toch ook helemaal niet??
En zoals ze zelf ook al zegt hier vroeg ze helemaal niet naar.
En juist omdat ze de wissel nog niet kent wil ze er optijd mee beginnen stel ze heeft dadelijk d'r winstpunten voor het Z2.
En een wissel die leer je echt niet in een paar maanden goed als je het zelf ook nog niet kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:39

Samsam schreef:
Ik bedoelde meer, reken er niet op dat je bij de paarden netzosnel door de Z1 vliegt als nu bij de ponies!

dat snap ik ook wel. Snap het al niet dat ik bij de pony's zo scoor, had zo snel ook nog niet gerekend op een wp en maar heb er al 2. Weet dat ze bij de paarden veel strenger zijn, ook omdat de concurrentie hoger is. Maar omdat ik toch hoop nog met deze pony Z2 te starten ooit bij de paarden wil ik wel vast een beetje beginnen. Oefening (mits op goede manier) kan geen kwaad. En hoor altijd dat de wissels ontzettend tegenvallen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:40

Je kunt beter op tijd beginnen dan dat je straks opeens nog even een wissel moet leren.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:43

ik moet ook eerst ff tellen voor ik mn wissel spring, maar af en toe is het bordje waar het moet gebeuren wel heeeeel dichtbij.Dan heb ik geen tijd om tot 3 te tellen!!!

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:51

volgens mij moet je een paard NOOIT een wissel leren springen bmv een balkje, omdat een paard over een balkje springt en aangezien dat paarden dan op hun voorbenen landen, kan je ze nooit een fatsoenlijke wissel leren en gaan ze *zoals boven genoemd* achteren naspringen...niet doen dus!

je kan het beste gewoon van hand veranderen en op het einde van de diagonaal je hulpen voor de andere galop geven(dat vergt wat timing en dat zal niet meteen goed gaan maar dat is oefening ) als je paard dan eerst alleen vanachteren of alleen vanvoren omspringt gewoon de hulp "aanhouden" totdat je paard geheel in de andere galop zit...en dan de hemel inprijzen Op deze manier heeft mijn paard ze ook geleert en die doet ze nu *bijna* altijd goed Het helpt ook als je zelf meeteld....zo van: 1, 2, 3, ennnn wissel daarmee leer je ze zelf ook plaatsen

owjah en nog een tip: kijk uit dat je op je kont blijft zitten dat doen er veel verkeerd *waaronder ik * maargoed, dat is wel een punt om op te letten omdat je dan je hulpen beter kan geven

succes ermee en je trainer zal je nog veeeeel beter kunnen helpen dan alle *goedbedoelende * boktmensen, omdat die alles live kan zien eh

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:23

Op de diagonaal, terug naar de draf, in de hoek in de goede galop aanspringen.. het stuk dat je draaft ga je steeds korter maken, todat je pony snapt wat de bedoeling is.

Veel suc6 bij de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:27

Lins_Vetra schreef:
Op de diagonaal, terug naar de draf, in de hoek in de goede galop aanspringen.. het stuk dat je draaft ga je steeds korter maken, todat je pony snapt wat de bedoeling is.

Veel suc6 bij de paarden!

leert ie dan ook echt wisselen of gewoon zo snel mogelijk door weinig draf naar de andere galop? Geloof je wel, maar dit heb ik nog nooit eerder gehoord.

bedankt!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:01

Zo heb ik het mijn paard geleerd, en ik spring nu wissels om de 1 met haar, dus ja hij leert dan echt wisselen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:47

Lins_Vetra schreef:
Zo heb ik het mijn paard geleerd, en ik spring nu wissels om de 1 met haar, dus ja hij leert dan echt wisselen..

Ok, dankje wel. Ga het eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:09

Vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: Een aantal van jullie zeggen tellen 1,2,3 en wissel, maar wanneer tel je... Iedere sprong?? Of bij een bepaalde beenzetting van je paard??

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:15

iedere sprong tel je. Beetje net als met springen als je de galopsprongen naar de sprong toe telt.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:01

heb vanavond les, dus zal dan ff goed voelen wanneer ik tel.
Zit hier te proberen op n stoel, maar dat wil nog niet zo lukken!!!!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:18

Ik ben met mijn hengst nu ook Z1 met 2 winstpunten na 2 starts.
Ik ben een hele tijd thuis geweest om goed te trainen en daar hebben we ook al ruim van te voren de wissels mee genomen.
Nu ik weer fanatiek aan wedstrijden bezig ben, neem ik ze wat minder mee.
Ik laat mijn paard altijd vanuit de contra omspringen, omstellen, schouder naar binnen en van je binnenbeen af, buitenbeen omleggen en hop. Dat gaat nog niet altijd goed en op de letter lukt het ook nog niet altijd maar we hebben zelf nog tijd zat.
Ik ga eerst eens rustig ervaring opdoen in de Z1.
Je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat er in het Z bij de paarden niet echt flauw gejureerd wordt. Het moet wel af zijn en er worden eigenlijk geen grote communicatiestoornissen meer getolereerd. En dat is terecht overigens.

Veel succes tussen de paarden!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:57

Ik zou het toch op de manier doen, die je instructeur gebruikt en niet zomaar dingen die bokkers hier roepen gebruiken, zo wordt het allemaal wel verwarrend voor he. Al blijft het natuurlijk wel interessant om te zien hoeveel methodes er zijn, via de draf vind ik wel een hele vage manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:22

Is volgens mij echt vragen om slechte wissels.

Iedereen heeft er een beetje zijn eigen methode voor denk ik, al blijft het principe wel min of meer gelijk.