Mijn paard begint te racen vlak voor een hindernis!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Mijn paard begint te racen vlak voor een hindernis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 21:35

Zelfs als er een balkje op de grond ligt kunnen we daar eigenlijk niet normaal overheen, ik heb altijd dressuur gereden maar ik vind het dit nu toch weleens moet kunnen.

Ik heb hem echt volledig onder controle maar als ik dan vlak voor dat balkje ben, dan moet ik echt in zijn bek gaan hangen anders gaat hij er in rengalop overheen, nouja eigenlijk dwars doorheen want hij is helemaal blind dan, en kan absoluut niet meer inschatten of hij zijn benen er netjes overheen tilt...

Ik oefen wel met op het hindernisje afgaan en hem er dan voor stilzetten, of vlak voor de hindernis afwenden, maar als ik hem later dan neem dan trekt hij gewoon een sprint na afloop. Heeft iemand hier ervaring mee??

Ik weet echt niet wat ik hier nou tegen ga doen. Ik wil wel wat springlesjes volgen maar ik sta dan zwaar voor banketstaaf natuurlijk, mijn paard moet eerst maareens normaal over een balkje kunnen draven!! Alvast bedankt voor de tips he! Groetjes van Saar!!!

liesje1986

Re: Mijn paard begint te racen vlak voor een hindernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:18

Op een volte over balkjes draven of kruisjes springen.
Toch iedere keer van te voren en/of na het balkje/ de sprong stil zetten. Flink laten weten waar de rem zit. Ook net zo lang met dezelfde sprong doorgaan totdat hij er normaal over gaat. Dan belonen en evt over een andere.
Je kan ook een balk een paar meter voor de omheining neerleggen en dan tegen de omheining stilzetten.
Succes ermee!! Enne, volgens mij kan je er gewoon mee naar les hoor!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 02:24

probeer eerst balkjes op een volte, op de lange zijde enz... en daar dan dus in een normaal tempo overheen... dan wat in uitjes gaan rijden... zodra er op af gestormd word de rem opzoeken, nergens voor nodig om als een dolle op de hindernissen af te gaan, veel belonen als het in en normaal tempo gaat, zo je sprongen en type hindernissen wat uit breiden.. trek hem niet voor de sprong weg maar laat hem ook niet springen vanuit een wegrace moment... ik heb ook zo'n monstertje gereden, zodra er hout in de bak kwam werd hij zoo heet.. springen als een dolle maar wel zo dat ik er weinig controle over had, dat werkt natuurlijk niet.. het kost tijd maar het kan... erg consequent zijn..

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:00

oke je moet balekjes op de volte zeten mijn pony gaat als er balekjes ligen om er over te drafen gaat hij ff galopeeren en me een hoogen hinenis is die sterk hij gaat ook bijna nooit er lang met de wedstrijd gaat ook nie goe ik heb hem niet te houden

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:26

Bij ons op stal kreeg laatst een meisje les dat ook dat probleem had.
Instructeur plaatste 4 hindernis in een soort kruis. Ze moest vanuitstilstand aandraven, hindernisje springen, stilstaan, draaien, aandraven en volgende hindernisje springen enz. Net zo lang tot de pony op haar ging wachten. Ze moest in het begin heel sterk doorkomen, maar later werd dit beter. Volgende stap was 2 hindernissen rustig springen en weer stilstaan.

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:43

dressuur rijden om de hindernissen helpt vaak erg goed
succes

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:29

En op je eigen houding letten! Rustig blijven zitten, niet mee gaan duwen, achterover blijven zitten, je handen rustig houden en niet trekken (ookal racet hij) en gewoon doorzetten. Na een uurtje wordt hij echt wel moe, en zodra hij in een rsutig tempo eroverheen gaat, al is het maar 1 keer, gelijk belonen en stoppen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:20

Bombarie schreef:
Ik wil wel wat springlesjes volgen maar ik sta dan zwaar voor banketstaaf natuurlijk, mijn paard moet eerst maareens normaal over een balkje kunnen draven!!

Hier moet je je echt niets van aantrekken je gaat les nemen om te leren en te oefenen niet omdat je al mooi een parcours kunt springen.Gewoon les nemen dus en even uit leggen wat je probleem is.

Verder kun je in de bak zoveel mogelijk balken neer leggen echt heel veel en dan gewoon dressuur gaan rijden om de balken en tussen de balken door gaat dit goed kun je eens in stap over een paar balken heen lopen en als dit ook goed gaat kun je eens over een balk heen draven.Wees geduldig mss kun je de eerst keer alleen maar tussen de balken door lopen dan probeer je de volgende keer of je er over heen kunt stappen je paard moet absoluut ontspannen zijn en niet eerder ga je een volgende stap zetten.Dit is wel veel werk voor je want je moet iedere keer als je gaat rijden de balken in de bak slepen en weer opruimen maar probeer het maar eens en kijk of het werkt en dan veel herhalen daar leert een paard van.Succes.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:29

Ik ken het probleem, mijn paard heeft vroeger M gesprongen. En als ik wilde springen, dan crosste ie erop af en daarna crosste ie gewoon verder (niet aan te raden tijdens ruiterbewijsexamen). Toen heb ik van mn instructeur (ex internationaal springruiter) geleerd m stil te zetten voor de hindernis, niet teveel willen rijden (wachten dus) en als ie wacht mag ie springen en als ie niet wacht en zelf gaat: REMMEN!! soms beetje hardhandig maar hij mag niet met je gaan rennen ofcourse, daar schiet je niets mee op.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:58

hoe gaat hij longerend over bakjes heen? misschien kun je het hem op die manier leren?

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:03

Leg een balkje voor de sprong, zo moet hij eerst langzamer voordat hij over de sprong kan. Want als hij door racet, kan hij de sprong nooit halen. Of ga gewoon vlak voor de hindernis een volte rijden. Dat ie weer rustiger wordt. En weer opnieuw naar de hindernis, als hij weer zo snel gaat, zet je hem gewoon weer op de volte. En zo moet je doorgaan. Succes

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:16

monsera schreef:
Bombarie schreef:
Ik wil wel wat springlesjes volgen maar ik sta dan zwaar voor banketstaaf natuurlijk, mijn paard moet eerst maareens normaal over een balkje kunnen draven!!

Hier moet je je echt niets van aantrekken je gaat les nemen om te leren en te oefenen niet omdat je al mooi een parcours kunt springen.Gewoon les nemen dus en even uit leggen wat je probleem is.

Hier moet je juist mee naar de springles, die kunnen je daarmee helpen. Ik ben het met Monsera eens. Om te kunnen springen moet je toch bij de basis beginnen, straks kun je wel balken draven maar sjeest ie alsnog over de hindernis, kun je beter goed beginnen! Een goed begin is t halve werk!!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:52

Heel erg bedankt voor de tips, ze komen allemaal ongeveer wel overeen. Ik heb me nooit veel bezig gehouden met springen en ik denk dat ik inderdaad gewoon afentoe een springles ga volgen! Jammer dan voor wie me uitlacht haha, ik roep gewoon "van ondereeeeeeeen" en dan kom ik aanrijden hahaha! Dat van dat Vierkantje lijkt me ook een goed plan! Ik ga gewoon lekker oefenen thnx thnx!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:49

zet je paard voordat je naar de hindernis toe rijd in stap. ga pas de laatste 2 passen draven. loopt je paard toch onder je kont vandaan, dan direct de volte in, maar niet te ver van de sprong vandaan. als je paard weer gaat ontspannen en op jou tempo loopt, dan weer opnieuw proberen. rijd naar de sprong met een ontspannen en meeverende hand, gaat hij/zij sneller, dan een lichte ophouding maken. blijf op je kont zitten en handen LAAG.

als je gaat spannen in je hand, dan moet je zo'n grove ophouding maken voordat deze doorkomt bij je paard. als je gewoon een ontspannen hand hebt en daaruit een ophoudig maakt, dan komt deze veel beter door bij je paard.

inderdaad ook een draf balk voor de sprong leggen. vanaf die balk aandraven. blijf consequent en je zult zien dat het binnen een paar dagen al beter gaat.

succes

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:17

Mijn pony heeft dit ook gehad, ze begon direct te stressen als ze een klein sprongetje zag. Nu gaat het steeds beter, ik heb gewoon om de hindernes gereden, voltes etc. Op een gegeven moment rijd ik dan een aantal voltes om de hindernis waarin ik haar opeens er voor zet. Ze is dan zo overrompeld dat ze de kans niet krijgt om zich op te fokken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:14

De Tip van Marliesje is een erg nuttige oefening Le paard moet leren wachten. Als hij blijft stormen laat je hem niet springem ,aar draai je op 8 meter ofzo een paar voltes tot hij weer rustig luistert en dan s[ring je. Of he gallopeert er twee keer rustig langs en dan rustig een keer er overheen zodat het paard op jou blijft letten.
Wat je niet moet doen is vlak voor de hindernis stoppen, dat zou heb eens op idee:en kunnen brengen en dat wil je natuurlijk ook niet. Wat je wel kan doen is aan galoopetern 10 meter van de sprong naar halthouden en dan rustig erover, na de hindernis halthouden en weer terug. Hij moet leren dat hij wacht en in een regelmatig tempo loopt.

Succes en een goede instructeur erbij dat is wel een goed idee.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:33

Weer hele nuttige tips! Ik ga morgen even aan de gang, ik zal meteen mijn vorderingen eventjes laten horen!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:18

Die van mij had ook zo'n tijd. Dan stond er een dubbeltje voor paarden op 4 galopsprongen.. KOm ik met mijn mini fell aanzetten die hem in 3,5 springt..
Ik moest van mijn instructeur voor die 2de stilzetten. In het begin met geweld, maar na 3 keer had hij het door! Hij deed het bijna zonder hulpen..
En dan als hij dat doet, erheen zetten, net doen alsof je wilt gaan halthouden en dan toch spirngen..
erg belonen!

Naja, succes!